Hundar iFokus

Hundar

Läst 247 ggr
Flerbarnsmamma
0

Köpa en valp på 11v?

Det finns en valp som blev besiktigad ua vid 8v ålder, skulle du då kräva eller fråga om en ny besiktning innan köp om valpen är 11 veckor?

Lona
11

Ja, den ska vara max 7 dagar gammal.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

molam
5

Om man ska köpa valp så får inte valpbes vara åtta dagar eller äldre, så du SKA begära ny besiktning, vill inte uppfödaren göra en ny besiktning så sök en annan valp

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Flerbarnsmamma
1

#2: vad sker om man köper en hund som har en besiktning äldre än 7 dgr? Blir det tokigt vid försäkring?

Har inte gjort det men vill veta varför det är viktigt :-)

Draken
1

#3: Är besiktningen "för gammal" täcker inte försäkringen om något händer.

Dessutom är det, enligt både SKK och jordbruksverket, lag på att besiktningen skall vara max 7 dagar gammal.

valpbesiktning.jpg

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-01-06 23:04 av Draken
Lona
6

#4: Nej, det är inte lag från Jorbruksverket utan det är SKKs (och de flesta av försäkringsbolagens) regler. Vad gäller svensk lagstiftning behöver inte hundar vara veterinärbesiktigade alls vid försäljning.

TS: som sagt, valpen bör ombesiktigas. Det kan bli strul med försäkringsbolaget senare och det kan bli dyrt om det vill sig illa. Är det en SKK-reggad uppfödare så skall hen följa SKKs regler och ombesörja ny besiktning utan krångel.
Gör uppfödaren/säljaren inte det, dra öronen åt dig och avstå från valpen.

Fridaaaa
0

Ja man ska kräva besiktning som är max 7 dagar gammalt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Draken
2

#5: Ahh okej…Jag hade för mig att det även var lag hos JBV. Tack för rättelsen 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Flerbarnsmamma
1

#5: tack för svaret :-)

starcastle
3

#0: Besiktningen ska vara max 7 dagar vid leverans.

Men om det är så att du bara ska titta på valpen men inte har bestämt dig, då kan du inte kräva att uppfödaren ska besiktiga valpen bara för att du ska titta.

Däremot när du har bestämt dig, den valpen ska du ha, då ska du kräva att en besiktning görs som inte är äldre än 7 dagar vid leverans.

Det är olika hos olika veterinärer, där jag bor nu finns det ingen som ger gratis eller rabatterad besiktning av valp bara för att den nyligen besiktigats på kliniken, t ex när det vaccinerades.

För mig är det en kostnad på omkring 1000 kr att göra besiktningen.
Om en valpköpare kommer bara för att titta, men ingenting är bestämt, nä, då lägger jag inte ut 1000 kronor på en besiktning som kommer sluta vara giltig inom 7 dagar och så åker den potentiella valpköparen hem men vill inte ha valpen.

Detta kan ju i teorin upprepas vecka efter vecka…

För min del får man ha bestämt sig för valp först, har det gått mer än 7 dagar från den första besiktningen med vaccination och id-märkning, då får man helt enkelt komma överens om när leverans ska ske och jag ordnar besiktning före det. Och självklart får man backa ur om den nya besiktningen inte är UA.

Men som sagt, besiktning är inte gratis.

Jag har varit med om potentiella valpköpare som ville att jag skulle besiktiga samtliga valpar jag hade kvar så att dom kunde välja vilken dom ville och bara åka iväg med den. Men det blev det inget av med faktiskt. Det blir för dyrt om jag ska göra det hela tiden, anpassat efter när potentiella valpköpare har tid att komma och hämta valp.

Lona
0

#9: Bra tillägg som man som (valp)köpare kanske inte tänkt på. Jag var jättebesviken när jag inte fick ta med mig min första valp hem direkt när vi hade varit och tittat. Hon och tre syskon var kvar, 10 veckor gamla, och uppfödaren gjorde naturligtvis bara ombesiktning av den valp som jag valde men jag hade inte en tanke på det innan.
Samma sak med de vuxna omplaceringar jag har tagit över, de har veterinärbesiktigats efter att jag har träffat dem och vi avtalat köp/övertag.

Karmatarerskanise
1

#2: det är 7 dagar som gäller, inte 8.

UlrikaD
2

#11 Det står, "den får inte vara 8 dagar eller äldre".
Alltså 7 dagar:)