Skaffa en till hund?
Hej! Jag har en kastrerad blanrashona (som heter karin) på 4 år som inte riktigt gillar andra hundar. Eller hon leker med dem i hundrastgården utan problem och vi har även gått på hundläger där flera hundar vistas inomhus samtidigt. Då har hon vart jätte duktig och glad. Men när vi är inomhus i våran lägenhet med en annan hund blir hon väldigt irriterad och skäller och säger åt den andra hunden. Man kan säga att hon är introvert.
Saken är då att jag gärna skulle vilja adoptera en till hund, men vill helst inte riskera att det inte funkar med Karin och den andra hunden.
Eller att Karin blir på något sätt ledsen. Finns det något bra sätt att introducera de två hundarna / träna bort karins irritation? Är det en bra ide att skaffa en till hund?
Jag undrar om det ens är en ide att försöka eller vad tycker ni?
Vet inte. Har du möjlighet att låna en hund några dagar, kanske av nån som vill åka bort utan hund ett tag? För att se om hon ger sig när hon väl fattat läget, tänker jag.
Ja, bra idé!
#1: Svårt att säga. Det kan gå bra när hon inser att den andra hunden inte kommer att försvinna, men det kan också gå åt andra hållet.
Det bästa är, som skrivet här ovan, låna hem en annan hund några dagar för att se hur det fungerar över tid.