9 månaders blandis, hopplös i kopplet
Har en underbar 9 månaders blandis Dalmatiner och Flat på +30 kg. Detta är vår 5.e hund, har haft Samojed, Flat, chihuahuor.
Han är lättlärd, snäll, busig, gosig ja ni vet ;-) Meeeeen fullständigt hopplös att inte dra i kopplet, jag har verkligen testat Allt! Han kan om han vill gå fint/lugnt i kopplet utan att dra, men sen nästa promenad är det fullständigt bortblåst och han drar som om han skulle få 1 miljon i vinst. Han har dragit omkull mig på bar backe, nu sedan snön kom är han ännu mer hopplös eftersom snön är suprrolig :-( han drar så det knakar i mina händer, jag har ont i leder i fingrarna varje dag, jag får ont i ryggen osv. Jag skäms över att gå då det troligen ser ordentligt roligt ut, dvs han är ute och går med lilla jag på 47 kg.
Senaste jag testade var en grimma, fungerade hur bra som helst han drog i princip ingenting, men efter dag 3 med grimman +snö så drog han så han nu har skavsår på nosryggen och mitt hjärta är bruset av skam och dåligt samvete :-(. Jag vill inte använda grimma igen om jag absolut inte måste, iaf inte så länge han har skavsår.
Om jag inte får rätsida på detta helst igår kan jag inte ha kvar min pälskling :-( och dit vill jag verkligen inte hamna.
Snälla ge mig tips, jag har testat stanna så snart han drar, byta håll, ge mat på promenader, selar, grimma, gömma godis, leka före så han ska bli trött osv det liksom fungerar inte.
Jag har mejlat hundkurser, brukshundsklubbar i närheten men inga svar. Kikat på alla olika Youtube material i ämnet osv.
Vad gör jag för fel, inte ens min Samojed som ju är en draghund drog så här.
Ingen? 😔
har du en sele? Då kan man koppla i sidan. Då är det inte lika roligt att dra, när man inte själv ser vartåt det går. Då blir det hunden som snurrar runt och inte matte eller husse.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#2: japp testat 3 olika selar, visst det blir lite mindre drag men absolut inte så han inte kan dra ikull mig. Det som fungerade bäst var grimman men jag tror inte jag vill använda den igen eftersom han fick skavsår 😢
Att hundar, eller unghundar drar är så vanligt…Och ju större hund desto mer märker man av det av naturliga skäl..Som du skrev hunden är ute och går med dig….Och det kan vara ganska så jobbigt..Speciellt om det är en stor och stark hund..
Men som tur är så kan man träna bort det, eller rättare träna valpen/hunden att gå "fint" eller utan att dra..
Jag har själv haft stora hundar som gått sååå fint när dom varit valpar men sen så har ngr av dom blivit helt "döva" under slyngelåldern, börjat dra i kopplet och leva rövare..😁
Det som hjälpt har varit att jag har tränat följsamhet, i kopplet och när dom varit lösa…Istället för att fokusera på att ta "bort" en ovana hos en hund, är det bättre att fokusera på, hur/vad hunden ska göra istället..
Eller att man fokuserar på både att den inte ska dra OCH lär den samtidigt hur den ska gå…Hoppas du förstår vad jag menar?
I vilket fall så har jag tränat genom att FÖRST lära in ett ord som "Japp" som hunden förknippar med något positivt (godis, ibland, lek ibland osv)
SEN har jag använt ordet precis innan dom börjat dra och då har hundarna vänt på sig för att titta på mig och då har jag belönat.
Tillslut så har dom vänt sig om självmant istället för att börja dra..
En liknande metod som oxå funkat på ngr draghundar är typ "skvallermetoden" av Eva Bodfäldt…
Men som sagt så är din hund bara 9 månader, när dom kan vara riktigt "pain in the ass" 😊
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#4: tack för tips de har jag inte testat riktigt, att säga ett ord före. Ska genast öva det och se hur det blir.
Du får fråga dig varför han drar?
I mitt fall var det dofter och något min hund såg/kunde känna doften av och ville komma fram till. Han fick inte gå fram till [platsen han vill lukta på, "belöningen"] förrän han gick fint. Då stannade vi, gick tillbaka och började om. Börja om med samma sträcka. Gör han rätt hela vägen fram till [belöningen] så låt honom lukta/*äta/whatever så länge han bara vill/kan och gör det till en super positiv sak!
*När jag säger äta så menar jag att du kan lägga mat/godis på marken framför er som målet och som belöning i denna övningen. Såklart vill du inte låta honom äta random mat på vägen eller hundbajs.
Detta kräver av dig att du är extremt konsekvent. Notera att detta inte är att vända varje gång han drar eller att stanna varje gång han drar. Du använder dig av något han tycker om, (belöningen) för att göra något han inte tycker om (gå fint.) Denna principen kallas premack, om jag inte är ute och cyklar, och går att applicera på väldigt många situationer. Om hunden vill fram till ett specifikt ställe och drar av den anledningen, du tillåter honom inte att dra utan t.e.x. bara vänder, så finns det ingen belöning. Då blir hunden inte lika motiverad att lyssna på dig.
Är det något som stressar upp honom som gör att han drar kan det också vara bra att avdramatisera det, ibland kan hundar vara dragiga trots att de egentligen kan gå fint i koppel, då är det inte konceptet av att gå i koppel som de failar på. Det är något annat, exempelvis något som stressar. I detta fallet spelar det inte jättestor roll hur mycket ni tränar på koppelgåendet, han kan redan gå i koppel. Han vet bara inte hur han ska bete sig när han känner stress och då är stressen det underliggande problemet.
Det finns lite andra övningar ni kan pröva samtidigt i dedikerade tränings sessioner. Är han inklickad kan du gå lite framför honom, kasta godis bredvid dig och såfort han hamnar ikapp bredvid dig så klickar du när han plockar upp godiset. Upprepa. Du får vara väldigt snabb men principen i denna övningen är att han inte får tillfälle att dra överhuvudtaget och att du verkligen understryker principen av att vara bredvid dig, vilket du förstärker med en klicker som du måste tajma med godiset.
En variant av denna övningen kallas bakåt-jojo och då slänger du godis bakom dig för att förhindra att han drar av liknande tanke. Här tror jag inte riktigt att du behöver en klicker, godiset använder du helt enkelt för att hålla honom bakom dig.
De gånger ni inte orkar träna, för helt ärligt, ingen orkar träna varje promenad varje dag i veckan, då använder du dig av något som är tydligt för hunden att det inte är träningstillfälle - här får hunden dra så mycket som han vill. Det kan vara en annan sele, en scarf, vad som. Ha då midjebälte och expanderkoppel för att bespara dina armar när du tar dessa friare promenaderna. Tränar ni på en promenad och du orkar inte träna en sträcka så sätter du på honom scarfen/selen så att du fortsätter vara tydlig med när han får och inte får dra (dock kanske du inte alltid bär på ett midjebälte/expanderkoppel, men det redskapen är mest till för din skull)
Hoppas du finner detta hjälpsamt!
- Redigerat 2023-11-02 00:35 av hjelp
#6: samma här, han drar pga lukter eller hittar något ätbart. Eller som nu för att snön är suprrolig att busa i förstås.
Kan dock inte låta honom dra så mycket han vill då jag inte orkar hålla emot, speciellt inte nu då det är full vinterväglag.
Ska dock absolut testa övningen för att hålla honom jämsides och bakom.
#0: Vad får din hund göra för att få utlopp för sin energi innan ni ger er ut på promenad? Att gå en promenad och kräva att inte dra med en unghund med mycket energi utan att den först fått springa av sig, gått ett spår eller tex någon annan träning som innehåller en del fysiska moment är inte snällt mot hunden. Aktivera och låt hunden göra sig av med energi och sen kan du börja träna att inte dra i kopplet. Och håll inte på med en massa antidragselar eller halti! Gör det rätt, konsekvent och schysst mot hunden. Du verkar ha fått bra tips på olika positiva metoder att testa.
Jag kom på ngr saker till som gjort att mina hundar slutat dra….
Förstår inte hur jag ens kunde glömma att dra upp det. 😉
Jag har bara haft bruks/vall - hundar och dom behöver eller snarare så kräver dom att man tränar/aktiverar dom.. (men det gäller nog dom flesta raser/blandraser).
Så förutom att träna följsamhet så dom inte skulle dra så tränade jag annat med dom paralellt..
Lydnad, uppletande, agility och spår…Då lugnade dom ner sig även under koppelpromenader..
Så för att få "pli" på din hund när det gäller dragandet så tänk helhet..Träna lite extra vardagslydnad med honom..
Så kan du kommunicera mycket lättare med hunden även på koppelpromenader..
Sen prova att aktivera hunden mer, i lite olika aktiviteter…Vilket kan göra STOR skillnad på hur hunden går i koppel/på promenaderna..
En annan sak -Var att flera av mina hundar drog i kopplet när dom hade halsband på sig..men när vi skulle träna spår med sele så drog dom inte?
Alltså reagerade dom tvärtom…i sele så "fick" dom ju dra, men då drog dom inte?
Då började jag använda sele på vissa av "dragarna" och då slutade dom dra..
men det beror ju på från hund till hund..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#8: allt från att leka ordentligt på inhägnat område hemma, till nosework innan promenad. Dock inte inför varje promenad, de skulle jag inte hinna. Upplever dessvärre ingen skillnad på promenaderna med eller utan aktiviteter före.
#9: agility vill jag köra bara han blivit äldre, de kommer han älska skulle jag tro då han är orädd och nyfiken. Klättrar/hoppas mer än gärna upp på höga höjder, borste etc samt barnens gungbräda/vippbräda osv.
Tack för fina svar med massa bra tips. Ska gå iväg och kika efter en ny sele, den förra åt han sönder 😅 för han är mer hanterbar med sele än bara halsbandet.
#10: Jag skulle nog skippat att göra någon aktivitet precis innan promenaderna..
Visst det beror ju självklart lite på VAD man gör med hunden innan promenad.
Lägga ut ngr godisar så hunden får söka är väl helt ok, men att göra något som är lite mer fysiskt precis innan, brukar bara stressa upp hunden ännu mer..
Speciellt en unghund..
Så aktiviteter i all ära, men när jag menar att man bör aktivera hunden så menar jag att man bör aktivera hunden paralellt..jämt fördelat över veckan/dagen..
Att man tex tränar lydnad och låter hunden få någon form av fysisk aktivitet (förutom promenader) åtm en liten stund per dag..
Att träna lydnad eller att aktivera hunden behöver inte betyda att man måste träna länge det räcker med ngr minuter om dagen--och/eller lite längre ngr gånger per vecka-beroende på vilken aktivitet det är då..
Det viktigaste tycker jag är att man får in en rutin.. Som passar en…
Där man tex lär hunden enkla lydn övningar--- att den ska vänta på varsågod innan den får gå fram till maten,..innan den får gå ut genom dörren, osv..
Att den får söka godis, spåra ett litet spår, balansera på olika hinder, osv..
Och liksom "smyga in" mer eller mindre övningar i vardagen..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
- Redigerat 2023-11-03 00:17 av Heddiz
#7: Det som hjälpte mest var premack för oss eftersom jag använde då hans dragande emot honom, vilket i ditt fall vore för att få busa i snön måste jag gå fint en sträcka.