Hundar iFokus

Hundar

Läst 139 ggr
ennycc
0

Vad är det för märke?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!
Är lite orolig över ett märke på min hunds nosrygg. Någon som vet vad det kan vara? Vi upptäckte den för ca 2 veckor sen, den har inte blivit större men inte mindre heller…

Heddiz
0

Kliar hunden på märket?
Hur gammal är hunden?
Hur fick han/hon det från början, om du vet?

Det kan vara allt från finnar, eksem, osv, men ett bra tecken är ju att det inte blivit värre på 2 v..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

ennycc
0

Han är 7 år, kliar inte men gnuggar ansiktet mycket. Dock gjorde han det innan pga tandooeration. Kan märket ha uppstått pga friktion från att gnugga?
Jag vet inte hur märket uppstod, en dag så var det bara där.

Heddiz
0

#2: Ja det kan nog ha uppkommit pga att hunden gnuggar sig.

Det kan bero på svamp eller att hunden fått allergi mot något..

Ännu en orsak kan vara stress..

Har något ändrats gällande hunden så att den kanske känner sig stressad?

Hudproblem är ju jättesvårt att säga vad det är och vad det beror på, såhär..

Det kan mycket väl bara vara något tillfälligt..men det är svårt att säga…

Har det inte blivit bättre snart så kanske ni ska fråga en veterinär.
Bättre att fråga en gång för mycket, än en gång för lite..🙂

The more I love my Dog
"Mark Twain"

hemul
0

Är han kal där eller vaddå? För på bilden ser det bara ut som att han har en annan färg där. Du menar den runda grå fläcken precis bakom nostryffeln va?

ennycc
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja precis, bifogar en bild från i somras och då fanns den ju inte

Heddiz
0

#5: När jag kollar närmare så ser det ut som någon sorts svamp eller klåda..men det är svårt att säga exakt vad det är och vad det kommer ifrån, från en bild..

Hur känns själva märket?
Är det torrt eller fuktigt?

Det kan ju bero på tandoperationen och efterföljande stress pga den, vad jag förstår så var det väl precis efter det som han fick märket?

The more I love my Dog
"Mark Twain"

ennycc
0

Han hade en tandoperation i juli och en i augusti, mycket stress såklart men det var ju ändå två månader sen han opererades. Märket känns torrt.

hemul
0

Men är det bara annan färg utan håravfall eller nåt annat?

Heddiz
0

#7: Nu säger jag inte att detta måste gälla just DIN hund, men..
Jag har haft över 10 egna hundar och flera av dom har fått "märken" av olika slag som inte varit något farligt alls.

Det har varit allt från finnar, bölder (som dom fått efter bla fästingbett), liggsår (när det gällt våra riktigt gamla hundar) eller lite klåda pga av stress, eller förändrade dags rutiner.
Jag har säkert glömt ngr sk "utslag" också, efter 40 + år med hundar..

Men, Ingen av mina hundar har blivit sjuk av dessa "märken"..utan det har försvunnit av sig självt..

Så jag tror inte att det "lilla märket" är något ni behöver vara oroliga över egentligen..🙂

Men självklart, om det blir värre eller om det påverkar hunden på något annat sätt, så kanske ni borde kolla upp det mer, och kontakta en Veterinär..

Det finns ju även VET, Online som kan kolla och säga vad dom tror, också..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

ennycc
1

Tack till er båda för hjälpen! Jag får hålla koll på märket och ev kontakta veterinär. Trevlig helg på er :)