3 hundar förgiftade på strand
Familjen var med hundarna på stranden. Hundarna badade. Plötsligt föll dom ihop i kramper en efter en. 2 dog när dom bara hunnit springa 100 meter mot bilen. Den 3e överlevde precis.
Oerhört skrämmande om det finns gift som kan finnas i vattnet och döda på några minuter.
Fruktansvärt för familjen och hemskt sätt för de 2 stackarna att dö.
Vila i frid
https://www.nordsverige.se/2023-05-13/familjeutflykt-blev-skrackupplevelse-nar-hundarna-foll-ihop
Stackars stackars hundarna! 😥
Det är fruktansvärt 😢
Är väl för tidigt för algblomning va?
#3: ja isen hade inte ens försvunnit helt var detta hände. Och alger har inte så snabbt förlopp vad jag vet.
Kan dö inom någon timme, har jag läst. Men det här lät ju som omedelbart.
Kan det vara så att nån lagt ut förgiftad mat på stranden som hundarna fick i sig? Låter märkligt om själva vattnet skulle vara förgiftat o i sån koncentration att det fick så snabb och fatal effekt. De borde ju ha tagit vattenprover efter händelsen också och om de hittat nåt skulle det väl vara känt nu - typ stora rubriker på varenda löpsedel.
- Redigerat 2023-05-17 21:03 av hemul
#5: Ja min gissning är att dom fått i sig något på land. För i vatten skulle det behöva vara väldigt väldigt potent för ett så snabbt förlopp och koncentrationen som hade krävts hade drabbat många fler djur och hade uppmärksammats enormt. Eftersom deras kramper började nästan samtidigt känns förtäring på land mer troligt och möjligt.
Luktar något gott gäller det att skynda sig innan det tar slut. 3 hundar som sväljer vatten samtidigt är mindre troligt.
Det nämns inget om att polis kontaktades för avspärrning av platsen och utredning av vad som förgiftade hundarna, vilket känns märkligt när det kan hända barn lika gärna. Och det hände på en mindre ort på en plats som inte är välbesökt vilket bara det borde flagga om något riktat och personligt.
Jag förstår inte hur få som har skrivit om det. Det är inte vanligt att flera hundar förgiftas samtidigt och dör i en miljö var uppenbar orsak saknas.
Det enda säkra enligt artikeln är
"Det enda som man vet med säkerhet i dag är att veterinären avfärdade att det skulle handla om huggormsbett eller råttgift. Det fanns heller inga typiska blödningar för det."
En obduktion kanske inte visar nånting alls, så risken att vi aldrig får veta vad som hände är tyvärr stor. Kanske var det inte ett snabbt förlopp utan hände långt innan dom föll ihop. Ägarna var osäkra på om fler av deras hundar hade symptom och uppgav att några hade kissat på sig natten efter händelsen. Om det är hund som aldrig kissat på sig i sömnen förr känns det som en viktig detalj.
Ja, precis. Oavsett var giftet var borde det ju ha undersökts. Och det har man säkert gjort också. Så varför har man inte läst nåt mer om det?
- Redigerat 2023-05-19 13:18 av hemul
Expressen har eventuellt en uppföljare, men det är betal. Nån som kan läsa?
https://www.expressen.se/nyheter/michaelas-hundar-fick-kramp-och-dog-vid-badplats-i-junsele/
- Redigerat 2023-05-19 13:21 av hemul
#8: låst för mig med tyvärr.
Synd att de låser en sådan artikel, det hade varit bättre om den hade kunnat få vara öppen och fler hade kunnat läst och varit mer på vakt.