Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: övrigtoff-topicskaffa-hund
Läst 165 ggr
Nassenäsvis
0

Det här med hundköp

Den oändliga djungeln av hundraser håller på att sluka mig hel. Ska börja plugga till hundskötare till hösten efter flera år av väntan, så ett hundköp är verkligen på bordet nu, men jag är så orolig över att det ska bli fel. Speciellt efter att min hjärtehund gick bort under 2021, kan som inte riktigt tänka mig att det ska bli så bra igen.

För lite bakgrundsinformation så bor jag i en större 3:a tillsammans med min sambo, med närhet till skog och mark. Spenderar mycket tid utomhus och vandrar, simmar, cyklar, allt som är aktivt, både sommar och vinterhalvåret. Och det har jag alltid gjort. Är uppväxt med olika typer av hundar, både hemma men spenderade också hela somrarna som ung med min mormor som tävlar agility, samt lydnad och rallylydnad så blev som inslängd i hundvärlden redan där. Min egna tik, som gick bort förra året, var en blandras med mestadels vallare. Var väldigt lik en bordercollie utseendemässigt men vill inte säga att hon var så intensiv mentalt, även om hon var riktigt jobbig under sina yngre år. Vi tränade många olika sporter på hobbynivå ända in i hennes äldre dagar, bland annat lydnad och rallylydnad, men det blev aldrig något seriöst av det pga hennes problem med andra hundar. I övrigt så var hon en fröjd att ha att göra med. Följde med mig överallt, var min stöttepelare under mellan och högstadiet när jag hade det som värst med mitt mående.

Nu söker jag sällskap i vardagen, så att jag slipper göra allting själv, men längtar också efter en träningskompis som vill hänga med mig under alla utbildningar jag ska gå i framtiden, tills jag känner mig nöjd och har bestämt mig för exakt vad som blir ”min grej”, samt någon som jag kan göra min debut i tävlingsvärden med. Vill ha en hund som lämpar sig väl främst till lydnad och rallylydnad, men också agility då det är något jag mer än gärna håller på med och alltid har tyckt är väldigt roligt. Gärna en vallare då jag har, och alltid har haft en förkärlek för just dom raserna och hur dom är.

Vill även tillägga att aktivitetsnivå både fysiskt och mentalt är något jag verkligen förstår och är beredd att anpassa efter vilken ras och individ jag skaffar, lika så aktiviteterna vi håller på med. Det här inlägget är mest för att jag ska få höra lite mer om vad som existerar, samt få lite ”svart på vitt” att jag klarar det här även om valptiden oftare än inte är skitjobbig, och får höra vad andra, utifrån min lite begränsade information, tror passar mig.

Har kikat på både bordercollie, kelpie, MAS, Mudi samt Aussie och har som ”dragit ner” antalet till någon av dom, även om det ibland flyger in något nytt.

MAS och Mudi gillar jag men har fått uppfattningen att dom kan vara otroligt dåliga mentalt, och även om alla hundar kan vara det så vet jag inte om jag är riktigt redo att ta den chansningen när oddsen är så höga att man kan få något som är väldigt fel.

Kelpien gillar jag starkt, har inte sett speciellt många i verkliga livet men har fått ett bra intryck av dom ändå. Någon som har mer erfarenhet av dom får jättegärna berätta lite om hur dom är till vardags.

När det kommer till Bordercollie så har det alltid varit drömmen, har spenderat ortroligt mycket tid med olika individer och har alltid tyckt att dom trots sina egenheter är så otroligt roliga att vara runt och jobba med! det ända som stoppar mig är att jag inte vet om jag kan tillgodose vallningsbehovet. Har möjlighet att erbjuda vallning, men då i rätt liten skala endast pga hur jag är bosatt (långt till närmsta ställe som har får). Där undrar jag mest hurpass ofta folk vallar med sina bordercollies? Är det frågan om flera gånger i veckan eller kan någon gång i månaden räcka på sidan av allt annat man gör? Känner jag att jag inte kan tillgodose ett så grundläggande behov så kommer jag inte att skaffa en.

Sen har vi ju då Aussien, där jag inte har nog med erfarenhet alls för att säga allt för mycket, mer än att jag tycker att dom verkar otroligt härliga! Även där har jag oron med mentaliteten dock, då det är något jag läst kan vara ett stort problem, men jag kan ha fel.

Största frågan är med andra ord, när det kommer till vallare, vilken ras är bäst mentalt (om man nu kollar ”statistikmässigt”) och vad ska man akta sig med hos dom olika raserna? Finns det någon ras som är bättre ”i vardagen” (även om den ser olika ut för alla) än någon annan, och isåfall på vilket sätt?

Det här är otroligt luddigt märker jag nu, men tänker att det summerar hur min hjärna ser ut för tillfället hahah. Värsta fall så får jag ännu mer livskris, men förhoppningsvis så lär jag mig något nytt och kommer närmare mitt svar på vilken ras som blir ”min ras”.

Zadeira
0

Hur känner du för schapendoes? Själv bara positiva erfarenheter. Vallhund som funkar bra vid både agility och lydnad.

Nephi
0

Aussies är underbara om man får tag på rätt hund från rätt uppfödare! 😁
Har träffat massor med underbara aussies, jag fick tyväärr tag på fel hund från fel uppfödare så för mig blev det mindre bra :)
Satsa på burksmodellen! Rekomenderar att kika på vallande Aussies även om du tänker ha fokus på annat främst, dem känns stabilast utifrån från dem individer jag träffat. Har du inget brått så rekomenderar jag att komma och titta på och träffa Aussies under Guldtackan
https://aussievalldata.weebly.com/uppfodare.html

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Vi vill visa upp och utveckla aussiens kapacitet inom vallning, både som arbetshund och tävlingshund. All verksamhet sker med fokus på god djurhantering.   Vi är inte någon förening,...
Draken
1

#0: Tänkte av de du har listat. så skulle jag rekommendera Aussie. Jag har träffat flera stycken när jag har varit på vall med mina beardisar, och de jag har träffat har varit härliga individer.

Jag tänkte också schapendoes, detta är också en vallhund, och de jag har mött är trevliga individer. De måste inte valla, men hänger gärna på om de får möjligheten ibland.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Inkaros
0

Som #1 och #3 skriver så är shapendoes en väldigt bra hund, av alla som jag hittills träffat så har jag fått väldigt bra intryck, dels av deras mentalitet och deras aktivitetsnivå/tålighet, men även deras mångsidighet.
Annars så är aussie en väldigt social och vänlig ras som jag också varmt rekommenderar

Nassenäsvis
0

Det verkar som att jag behöver kika närmare på Aussies då med andra ord, det ska jag absolut göra! Har kikat lite närmare på bruksvarianten i veckan och gud så fina många av dom var, har aldrig tänkt på det. Har inte hunnit läsa på nog mycket när det kommer till mentaliteten, men enligt vad jag har hittat nu så verkar det som att det finns en del uppfödare som är riktigt bra när det kommer till det. Vet ni om det finns några bra uppfödare i norr/Västerbotten (då det är där jag är bosatt)? Tänker så att man kanske kan ordna så att man kan få träffa lite fler individer :) När det kommer till att köpa eventuell hund så är jag inte så brydd om jag behöver åka till andra sidan Sverige, så tar gärna emot tips på andra bra uppfödare där också.

Schapendoes har jag inte ens tänkt på men ska kolla närmare där också :)