Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 155 ggr
[Tismon]
1

Tricks: lära vovven att "dabba"

Min sambo gav mig den absolut bästa tricks-ideen någonsin. Hade det inte varit fett att lära sin vovve å dabba?!? 😂🤣

Första steget blir att sitta vackert, alltså att sitta upp med tassarna i vädret. Nästa steg blir att få hunden att lägga en tass över nosen. Sedan ska hunden peka med andra tassen i vädret. Har ni några tips hur man skulle kunna lära in detta?

Såhär ser en dab ut för den som inte vet: https://cdn.pixabay.com/photo/2020/05/18/08/41/dab-dance-5185246_1280.png

Tillägger att min egna vovve är absolut sämst på shejpa och klarar inte det utan vägledning, kan inte lista ut saker själv annars blir han för uppstressad och frustrerad. Så gärna tips på hur jag kan guida honom till detta 😁

• Redigerat 2022-11-09 04:58 av [Tismon]
Karmatarerskanise
1

Haha jo det hade varit häftigt 😆 Hur man ska gå till väga har uag ingen aning om, har aldrig gjort liknande.

Karmatarerskanise
1

Du måste lägga ut här om ni börjar träna på det 😁

[Tismon]
1

#2: Haha ja det får jag göra 😁 Måste bara lista ut hur jag ska gå tillväga först haha

Draken
1

Vad skoj 😀

Du måste lägga upp bilder när/om du börjar 😁

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-11-09 11:32 av Draken
[Tismon]
0

Sitta vackert kan han redan. Om jag sätter en tejpbit på hans nos kan jag klicka när han lägger tassen för att få bort den. Jag vet bara inte hur jag ska lära honom att höja den andra tassen 🤔

Karmatarerskanise
0

#5: nä det är andra tassen jag har problem att fundera ut hur man får hunden att göra. Det är ingen rörelse jag kan se framför mig

Draken
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äldsta dotterns "lilla" surikat 😊

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Heddiz
2

#5: Ja det vill vi se foto på sen 😛

Man kan väl lära in det på lite olika sätt tex
Börjar du som du skrev med vacker tass och sen med en tejpbit på nosen och klickar när han försöker få bort den.
När han kan det så
kan du lära in att han ska peka uppåt med den andra tassen
med hjälp av tex en targetstick (eller längre likn sak med dutt på= enklare ibland).
Eller så kan du använda din egen hand som han då ska nudda med tassen.

Det är iofs shaping men där har du ju hjälp med en targetstick/pinne. eller handen
som du först lär han dutta på med tassen på lägre höjd och olika höjder och högre och högre.

Det svåra är ju att sätta ihop dom två till en "cirkuskonst" men det är ju inte omöjligt…

Ska han sitta ner som i en vacker tass position fast en tass vid nosen och en rakt framåt?

Eller det kanske är bättre om du börjar med att han ska peka upp med tassarna med någon target stick eller dina händer, osv och när det funkar DÅ sätter du på en IRRITERANDE tejpbit som gör att han vill krafsa bort den.
Sen ber du honom sitta med tassen upp och belönar när han krafsar med tassen på nosen…

Kan det vara något? Ska kanske testa lite själv för att se om det går med Algot, han brukar fatta snabbt, men jag själv har aldrig gjort denna övning 😄

Hojta till om jag skrivit obegripligt!

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
0
  • Redigerat 2022-11-11 17:32 av [Tismon]
[Tismon]
1

#7:

IMG_20221111_172952.jpg

🤣🤣🤣🤣

[Tismon]
0

#8: om jag använder min hand som target träning för att hålla uppe hans tass, vad blir nästa steg då? Han kan vacker tass men att göra vacker tass i luften utan att lägga tassen i min hand, samt att han ska förstå hur högt uppe han ska hålla tassen.

Tejpbiten blir nog kanske bäst sist som du säger
🙂