Hundar iFokus

Hundar

Läst 256 ggr
Sommar2021
0

Renat vatten till hund

Detta kanske är en dum fråga men jag vill bara dubbelkolla för att vara på den säkra sidan.

Jag har köpt en vattenkanna som ska rena dricksvattnet (efter alla rapporter om pfas, diklofenak, klor och flour i vattnet som skadar oss). Det är ju aktivt kol i reningsfiltret och ibland kan jag se lite såna partiklar i vattnet när jag häller upp ett glas. (Kanske jag köpt en för billig kanna, jag vet inte, kanske får bli en dyrare nästa gång)

Dessa partiklar av aktivt kol är inte skadligt för hundar eller? Det är inte mycket men tittar man noggrant så kan det va små små svarta partiklar i vattnet, särskilt när man tar det sista i kannan, och det kommer från filtret.

Nån som vet? =)

Zadeira
1

Aktivt kol används som rening vid förgiftning för både hundar och människor, så det lär ju snarare ha positiv effekt om det ens i den mängden påverkar.

Lona
1

Rent teoretiskt och beroende på hur mycket aktivt kol det finns i vattnet så skulle det kunna påverka upptaget av ev läkemedel. Om du eller hunden äter någon form av medicin så kan det alltså vara bra att rådfråga apoteket.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Zadeira
0

#2 Bra tänkt! Jag tänkte bara på att det används mot förgiftning, men det kan ju eventuellt i så fall även påverka läkemedel som du säger!

Draken
0

Som skrivet här ovan. Om du eller hunden äter några mediciner, så kolla med apoteket för säkerhets skull. Annars så är det ingen fara.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Sommar2021
0

#2: ingen av oss äter medicin men det va en bra tanke att ha med sig om den dagen kommer när nån av oss behöver ta nån medicin =)

Sommar2021
0

#3: då kan jag nog känna mig lugn med att ge honom det vattnet då ingen av oss äter medicin =)
Tack.

hemul
0

Men du sa ju att det var några små partiklar. Klart det inte gör någon skada.