Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: hälsafranskbulldog
Läst 243 ggr
idalund
0

Fråga gällande ögon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Jag ser ibland på en hunds ögon att det nästan ser ut som att deras iris ”runnit ut” i ögonvitan och att det inte är en lika tydlig linje mellan dessa. Är det någon som vet vad detta beror på? Ett annat sätt att beskriva det på är som att det skett en pigmentförändring på ögonvitan och att den därav är mer brun på vissa ställen.

Varför jag undrar är för att jag börjar se tendenser på detta hos min valp, en fransk bulldog på 13 veckor, och har lagt märke till andra bulldoggar som har det. Ska självklart kolla med veterinär också. Bifogar en bild som är nedladdad från freeimages för att visa vad jag menar. Precis utanför iris är ögonvitan aningen brun istället för helt vit.

Tack på förhand!

• Redigerat 2022-07-31 10:52 av idalund
Draken
0

Dt är ett ganska vanligt "problem" hos dvärghundsraser. Min ena Chi har så på båda sina ögon, han är kollad hos vet.

Det är troligtvis ingen fara, men kolla med vetten för säkerhets skull.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Heddiz
0

#0: Det har jag aldrig sett..tror jag..

Alltså menar du utanför det svarta vad kallas det? Det som "ramar in" iris på hunden på bilden så har väl inte hundar ögonvitor som människor iaf så det kan ju se lite rosa aktigt ut..
🙈

Jo syns inte ögonvitorna mycket mer hos just vissa småhunds raser som bulldog Vissa vavvor och lite andra

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min ena Chi. Han har "typiska Chihuahua ögon". Som du ser så är båda hans ögon ganska utstående, irisen har "runnit ut" (ganska tydligt på bild 2 om du zoomar in ) och ögonvitorna är brunaktiga.

Han skall ögonlysas nu i höst, och vetten sa att vi eventuellt kommer måsta operera bort det vänstra ögat.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-08-01 12:25 av Draken
idalund
0

#3: så fin han är! Va tråkigt att höra om hans ögon, jag håller mina tummar för att han inte behöver operera bort ögat. Beror det på att hans iris ”runnit ut” eller någonting annat?

idalund
0

#2: Ja precis, utanför det svarta som ”ramar in”. Pratade med veterinär som sa att det tydligen var vanligt hos vissa raser, verkar framför vara hos brakycefala hundraser tolkade jag det som.

Men som du säger så syns ju inte mycket av vitan hos just frallor och andra hundraser så är nog lätt att missa ☺️

Draken
0

#4: tack. Jo han är ett riktigt charmtroll, han charmar alla 🥰

Nej det måste inte opereras pga irisen. Hans vänstra öga (se bild 1) är väldigt utstående så det kan lätt bli skador.

Men det är inte säkert, vi får se vad de säger när han skall ögonlysas.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

idalund
0

#6: Ja det förstår jag, han ser så snäll ut! 🥰 Okej va tråkigt med ögonen, jag hoppas på bra resultat för honom på ögonlysningen så att han slipper operationen!

Draken
0

#7: Han är ett litet busfrö, men ett snällt och mycket trevligt busfrö 🥰

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

swapp
0

Så intressant. Jag har aldrig tänkt på det här förut, men jag har en mops och han har precis såna ögon, som att vitan liksom färgats och hela ögonen är ganska mörka. När jag tittar på bilder på mopsar så verkar många ha det. Det kanske är så att vissa raser helt enkelt bara har såna ögon?

★

Draken
0

#9: Det är ganska vanligt på vissa dvärghundraser.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis