Hunden skapar ångest
Hej , vi har en labrador retriever tik som är 9 månader . Hon är underbar och felet ligger inte hos henne utan hos mig , jag känner en otrolig press och stress hela tiden , jag älskar henne men det här med hund ger mig ångest , jag känner att jag inte går tillräckligt långa och många promenader , jag går så mycket och så ofta jag hinner men det blir bara 1-1/2 timme per dag totalt , mannen har fått nytt jobb nu och jobbar mer så kan inte tjata på honom, de 3 barnen går nån kortis promenad var om dagen men har fullt upp med läxor ,vänner och aktiviteter, jag känner också att jag inte leker med henne tillräckligt , badar med henne i sjöar tillräckligt ofta , tränar henne osv , jag känner hela tiden att hon förtjänar nån annan bättre matte , när vi varit ute och promenerat och hon sen har ätit vankar hon bara runt efter mig , det stressar mig , känns som att hon vill att nåt ska hända hela tiden. Jag har funderat på att omplacera henne eftersom jag har dåligt samvete hela tiden , och det känns som jag inte får luft så jobbigt tycker jag att det är . Men barnen blir helt förkrossande när det kommer på tal och jag tycker ju själv också så himla mycket om henne . Nån som känner igen sig /har nåt råd till mig ?
Kanske hunddagis någon dag i veckan skulle vara ett alternativ? Eller hundrastare? Du får lite avlastning och kan andas ut, fokusera på dig själv och ditt mående en stund när hunden är iväg ☺️
Då vet du att det är någon kunnig och ansvarig som har din hund och ser till att hon får den motion och stimulering hon behöver under den tiden dem har hunden.
För att få henne att följa efter dig mindre så tänker jag typ fryst Kong och aktiverings leksaker för att hon ska kunna sysselsätta sig själv en stund utan dig. Träna även passivitet, att hon kan lägga sig på en filt en stund när du känner att du behöver några minuter utan hund i hälarna
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Tycker att #1 var mycket bra tips. Det finns mängder med dagmattar som gärna hade tagit din hund nån dag i veckan och kanske då kan göra saker du själv inte känner att du har intresse för eller tid för. Det kanske finns nån kurs som nån vill gå men inte har hund till och kan låna din. Eller hunddagis nån dag i veckan kanske kan vara något.
Att träna hunden på passivitet och platsliggning är jättebra om man har en hund som vankar mycket. Min fd daghund kunde inte låta bli att följa efter om man gick ut i köket, oavsett hur djupt han sov så kom han tassande om man gick ut just i köket. Vi tränade en hel del på att han inte fick gå in i köket, jag plats-lade honom utanför och så jobbade vid mycket med det. Till slut började han tycka det var skittråkig att följa efter mig eftersom jag plats-lade honom utanför var gång, så han började lägga sig i soffan frivilligt när jag gick ut i köket.
Ibland blir det inte som man tänkt sig. Även om ni alla blir ledsna vid tanken på omplacering så verkar ju hunden vara mest ditt ansvar, och du ska tycka det är kul/värt det.
Sen är hon förstås i den ålder då man ofta orkar med hund som minst. Mycket händer i hunden. Hon ser kanske vuxen ut, men är det inte. Lätt att man ställer för höga förväntningar på hunden just den åldern. Ibland behöver man bara passera fram till dryga året så brukar man känna varandra bättre.
Men orkar du inte så ska du inte slå knut på dig, utan kontakta uppfödaren i så fall.
Jag tycker dom andra har gett bra råd till dig…
Sen finns det hundrastare som kan ta ut din hund så många dgr i v du vill och vissa kan passa hunden flera dgr och så finns det dom som aktiverar hunden om man vill!
I vad som passar hunden som ras, ålder och individ..Ex -https://dogley.com/se/
En 9 mån hund är fortfarande en valp =en stor "bebis" på en nivå och samtidigt börjar den sakta bli "vuxnare".
Självklart har alla hundar blivit lite vuxnare ju äldre den blivit, men inte så att det verkligen märks från år till år, men jämför du en valp som din hund är med när den är 3 år så märks det så klart att den blivit vuxnare..
Valpar brukar följa efter en om den inte har annat att göra - för den känner sig trygg hos dig, men om du känner ångest över att valpen följer dig så kan det också bero på att den följer dig för att den vill hjälpa dig att må bra..
Hundar känner av vad vi känner jätte lätt så det är svårt att veta om den följer dig för att den vill lindra din ångest eller/och inte vill vara ensam pga att då kanske hunden känner oro..
Men som någon ovan skrev så kan tex en kong med mat -torrfoder + våtfoder i frys och sen ge till vovven vara bra att ge hunden när du vill ha lite space..
Sen finns det andra hundleksaker där man lägger i godis el torrfoder som den kan leka med inomhus..
Sen så blir ju hunden förstås liiite vuxnare, men det betyder inte att den kommer vilja ha mindre aktiviteter utan bara att den mognar lite och den kanske vill ha mer el mindre aktiviteter för att må bra.
En hund beroende på ras kan vara aktiv i många år, men dom ger så mycket tillbaka, men orkar du inte så orkar du inte…det ska ju vara kul som nr 3 skrev..
Orkar man inte under en period och mår dåligt av alla måsten vilket jag kan förstå, så kan du ta hjälp med hunden och samtidigt fundera på hur ni ska göra.
När barnen vill behålla hunden så får dom ju självklart hjälpa till -du kanske kan ge dom (om dom inte är allt för små såklart 🙂) uppgifter gällande hunden.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Vilka fantastiska svar jag fått , och så bra råd . Tack snälla