Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: hälsautfodring-och-foder
Läst 765 ggr
swapp
0

Ge omega3 för människa till hund

Går det bra att ge såna omega3 kapslar som är menat till människor, till sin hund? Vet att det finns speciell omega3 man kan köpa till hundar, men vad är skillnaden egentligen? Dom kapslarna jag har hemma som jag själv äter innehåller fiskolja, gelatin, glycerol och rosmarinextrakt.

★

[Tismon]
1

Skillnaden mellan de man köper själv och de som ges till hund är doseringen. De som är till för människor innehåller så mycket en människa ska ha medans de till hundar har ofta någon form av tabell där du själv kan dosera beroende på din hunds kroppsvikt 🙂

• Redigerat 2022-07-02 17:00 av [Tismon]
swapp
0

Jag förstår. Så om jag ger min lilla hund en "människokapsel" blir det alldeles för mycket för honom kanske? :)

★

Karmatarerskanise
0

Doseringen blir fel troligtvis ja.
Många foder är redan berikade med omega

hemul
0

Ge hunden lite makrill istället. Man behöver äta oerhört lite fet fisk för att få i sig den mängd omega-3 som den rekommenderade dosen fiskolja innehåller. Och det är både godare och billigare och man får ett mål mat på köpet.

https://kolhydrater.ifokus.se/discussion/1533852/fiskoljebluffen

Skulle inte välja lax dock då det i princip bara finns norsk snusklax nu och den innehåller inte så mkt omega-3, däremot en massa skit.

LCHF för diabetiker, överviktiga, sockerberoende och nyfikna. 17 000 medlemmar lär sig mer om LCHF. Sten Sture Skaldeman, dr Annika Dahlqvist & Andreas Eenfeldt är kända förespråkare.
[Tismon]
0

#2: Det ska vara ganska svårt att överdosa på omega 3 men hunden kan bli dåliga i magen, slöa, få klåda. Det är ju bättre att följa doseringstabellen som kommer med de omega 3 som man köper för hundar eftersom man inte riktigt kommit fram till någon universal rekommendation, det är så olika från källa till källa. Sedan så vet jag heller inte om formen gör någon skillnad - flytande eller kapslar - då vissa kanske är mer koncentrerad.

hemul
1

Jodå, men kan överdosera. Mkt omega-3 gör en blödningsbenägen. Så pass att man bör upplysa om att man äter det ifall doktorn t.ex. vill ge en blodförtunnande.

Det sägs att vikingarna tyckte eskomåerna var roliga. Man behövde bara rispa dem så blödde de ihjäl. 😀

[Tismon]
0

#6: Man kan ju givetvis, men det är svårare att överdosa på omega 3 :)

hemul
0

Än vådå? 😀

Vill man nu ge olja så är det väl bara att kolla hur mycket EPA o DHA en rekommenderad dos av hundvarianten innhåller och ge motsvarande dos av människovarianten.

Man kan inte gå bara på kroppsvikt, för det kan skilja vad som är lämplig dos/kg för olika arter. Vet inte om det är så med omega-3, men det KAN vara så.

Zadeira
1

Det brukar vara dyrare med kosttillskott för människor än för kosttillskott för djur, så utöver det här med doseringen som nämts tidigare så är det inte speciellt ekonomiskt.

Det krävs inte samma regler för djur som det gör för människor angående tillverkning osv så priser på samma verksamma ämne kan skilja jättemycket om det är för djur eller människor. Jag tar tex Glukosamin som säljs för hästar, för det är mycket billigare än Glukosamin för människor.

[Tismon]
0

#8: https://vetzoo.no/radgivning/overdosering-av-omega-3

https://caninearthritis.org/article/how-much-omega-3-fatty-acids-should-i-give-my-dog/

Än mycket annat, just eftersom det krävs ganska mycket för att överdosera på omega 3 har jag läst på. Det står lite olika på olika källor men ungefärligt är 574mg för en 2 kgs hund den rekommenderade dagliga dosen vilket ändå är ganska mycket för en sådan liten hund :)

Jag undrar om jag kan ge viacutan trots att fodret redan innehåller omega-3 eller om det finns risk att överdosera. Vad är det rekommenderade dagliga intaget av omega-3? (Har en fransk bulldog-tik på
Heddiz
1

Jag skulle inte ge mina hundar samma fiskolja som är till människor..om dom inte vägde dubbelt = över 50kg ..

Så det beror på vad din hund väger…

Jag ger mina istället andra nyttiga oljor som _Solrosolja -rikliga på omega 6+E vit och
Rapsolja Fettsyrorna i dessa oljor är positiva för hud- och pälskvalitet och kan hjälpa till att dämpa olika inflammationer i kroppen.

och dock ingen olja, men nyttig ändå beroende på vad hunden behöver - tillskott av
MSM

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"