Hund har börjat yla
Min Pudel på 1 år har börjat yla när vi lämnat honom ensam. Har verkligen varit noggrann med ensamhetsträning, har ett mindre område för att minska stress och allt har gått bra tills nu. Har varit överlycklig att vi kunnat lämna honom ensam i 2h nu. Tänker på att han ska vara trött innan vi försöker lämna honom och att han ska ligga lugnt i sin lilla inhängnad. Nu senaste veckan ca 3 ggr har han efter 10 minuter börjar yla, fortfarande liggandes och ”lugn”?. Försöker han testa om man kommer tillbaka eller är han helt olycklig? Visst han gillar nog ej att bli lämnad ensam men man vill ju att han ska vara trygg. Nu ikväll skulle jag lämna honom ensam i 10 minuter för att skjutsa iväg sambon, så precis när jag är påväg på grusgången in så ylar han… så väntande tills han var lugn igen innan jag gick in.
Någon som vet vad som händer? Bör jag backa i träningen?
Antingen kan han ha seperationsångest eller har problem att vara ensam.
Skillnaden är att han kanske får seperationsnest pga att du lämnar honom…tex om han är mycket med dig..följer efter dig mycket när ni är hemma, ligger nära i soffan, osv?
Kan han inte vara hemma med en annan person eller hund om du går utan att bli uppstressad och yla så är det snarare seperationsångest.
Kan han lämnas tillsammans med annan person eller hund utan att yla så har han ensamhets problem.
Och det måste tränas både två men på olika sätt!
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#1: Ibland följer han med mycket och ibland går han iväg och lägger sig och vill vara själv.
Problemet är att vi tränat så mycket på att vara ensam, och allt har gått bra. Från att inte kunna vara ensam i 2 minuter till att sova och mysa ensam i 1-2h. Det är nu såhär 2 månader in på de längre gångerna han börjat småyla och sen lägger sig och sover igen. Han är först tyst och ligger, så kommer det oväntat några yl och så slutar han och är duktig igen.
Men jaa han har separationsångest och vill inte vara ensam. Han kan vara ensam utan mig med min sambo men är ju lite nere trots att han är hemma. Tills han glömmer bort och då är han som vanligt. Han kan sitta och vänta vid dörren ändå fast sambon är hemma.
Antar jag bara får backa igen då. Nu kör vi ensam fast jag är hemma. Jag går in och ut väldigt kort utan att varken säga något när jag går eller när jag kommer tillbaka, han får ligga kvar i gallret.
Tänker jag får variera, korta med långa stunder. Ensam själv och ensam fast jag är hemma. Så han bli bekväm i alla situationer.
Lite tråkigt när jag trodde vi kommit över tröskeln till att vara ensam längre stunder…
Troligtvis separationsångest. Äldsta dotterns ena Chi ylar när hon lämnar honom, det spelar ingen roll att vi andra är kvar med honom.
#3: Åh… så länge dom inte har panik och biter, kissar osv så kanske man får nöja sig där. Vi ska iallafall backa i vår träning, lämna kortare stunder, göra honom trygg i sin inhängnad och tänka på att gå ut på långprommis innan. Kanske ni ska testa något liknande?
#4: Vi har försökt på alla sätt och vis. Hans separationsångest är svår att få bukt med. Dock kan vi lugna honom efter ett tag, jag brukar ta honom i famnen och prata med honom och gosa med honom.
#4: OM ni tränar något med sk punktträning så kan det t.o.m bli värre när det gäller vissa saker som bla ensamhetsträning det behöver inte bli värre, men åtminstone så blir det SÄLLAN bättre tyvärr..
Folk gör det omedvetet såklart och det är väl något man lär sig med tiden/efter man haft flera hundar!?
Vad jag menar med punktträning (som jag inte vet om ni gör ens) men ni kanske gör "någonting" annat som ni eller du gör lite omedvetet..(det gör många eller "alla" vad det än gäller i hundträning tex i sporten Nosework(men det är ju inget problembeteende, men kul/bra att veta är ju hur otroliga hundar egentligen är!
För dom kan läsa oss som "en öppen bok" Ett ex i NW…Där hunden kan markera fel- pga ägarens ögon och kroppsspråk För att föraren kan ibland (lite omedvetet) tro sig veta bäst var doften är och projicerar hunden att markera just där föraren "tror" att doften är pga att hunden ser på mattes ÖGON - stora pupiller kan matte få av att tex bli exalterad över att "tro sig veta var doften är" och -matte vet alltid bäst för hunden- så hunden markerar även om det är fel…SÅ mycket påverkar vi våra hundar i vardagen också.
Så på det sättet bla projicerar vi våra känslor på våra hundar (dom vet hur vi känner- är du tex orolig varenda gång du ska lämna hunden men inte annars - så räknar hunden ut redan på promenaden att han snart " ska må dåligt" (enkelt förklarat när det gäller totalt omedvetna "handlingar") Men det kommer mer 😁
Medvetna handlingar som man inte vet/lärt sig är dåligt att göra..
Och medvetna handlingar som man börjar med pga kunskap i hur hundar funkar.
OBS! Självklart är alla hundar individer först och främst så man kan inte alltid träna alla hundar likadant - det är viktigt att veta…Sen olika raser tränas generellt olika och lika på vissa saker…
Jag pratar om att man - folk med hund ibland gör saker som ni EV gör!?? jAG VET JU INTE - hur/om ni bara promenerar på det sättet innan han ska vara ensam, men inte annars- vilket har betydelse!
OM du går en längre promenad innan du lämnar honom bara och inte annars och ev lägger in en akivitet/akiviteter som ni inte gör annars ..bara innan du lämnar hunden själv..
Det är punktträning vilket inte är bra..Men han kan även börjat yla pga som jag skrev något totalt omedvetet..att du är orolig eller liknande eller gör någonting annorlunda eller känner dig stressad (eller tycker synd om han, osv) något som du inte tänkt på- på promenaden som hunden märker.
Eftersom ylandet kom EFTER en period av ensamhetsträningen INTE I BÖRJAN FÖR DÅ GICK DET BRA så. VAD har du ändrat på ? Gick ni kanske för fort fram vid något tillfälle?
Valpen kan ha lärt sig vad som kommer hända som kanske börjat stressa hunden redan innan du går..
han läser dig som en öppen bok..
Det gör mina hundar också och jag måste alltid tex vara lugn ute på promenad - annars äter dom upp cyklister 😁 dessa cyklister kör som galningar och ibland är man inte beredd när dom kommer bakifrån i 100 blås och kör 1 m nära - då vill hundarna ändå äta upp dom efter jag automatiskt "hoppar till"
Iaf så är det viktigt att avdramatisera saker så mycket det går som när hunden ska lära sig att vara själv..och/eller är klängig… Är han det så uppmuntra honom inte och flytta lite på dig kanske - lite nonchalant…Få iväg honom från dig genom att kasta leksaker, lär han apportera leksakerna…Bra övning och om ni flyttar ut det så kan han söka leksaken och apportera och då jobbar han själv ständigt ut ifrån dig..
Börja gå ifrån valpen inomhus och var i ett annat rum längre och längre tid…längre
och längre bort..ge en kong eller liknande som du fyllt med godis/mat och lagt i frysen…(att slicka på något höjer oxycotinet =stavning?)som lugnar ner hundar (samma ämne som utsöndras när valpen diar) ge en sån före istället…Sen när han är säker hemma så är det bättre att gå hemifrån på riktigt och inte stå utanför dörren typ och räkna minuter.🕤Gå hemifrån när det gäller naturliga grejer eller på riktigt helst.. Som att gå till tvättstugan, affären, någon kompis, läkar besök, massage - och slappna av😊och om ni kan filma honom så ser ni mer och om han bara fortsätter yla lite när du går och sen tar det lugnt så är det nog ingen större fara att det ska eskalera - utan han "pratar" bara lite o kanske säger hej då.Belöna INTE! Det är ju kontraproduktivt. Att släppa ut han/eller att du kommer hem betyder INTE att hunden är duktig. så om du belönar då - vad belönar du? Jo att när du kommer hem så blir det gottis och trevligt hemma
.hundar lever i nuet och du kan inte belöna något i efterhand speciellt inte ensamhetsträning ..du måste belöna exakt på sek när hunden gör rätt!Tyck inte synd om valpen någonsin OM du inte vill att det är något som hunden ska vara rädd för -tex huggorm -då ska du ömka (lite förenklat,) så har du en hund som är lite rädd för huggormar…Jätte praktiskt;)). Hälsa inte när du kommer tillbaka förrän du har gått och satt dig eller börjat med det du tänkt göra..Hoppa över klapp och gos i dörren och absolut inget - bebis språk och å stackars vovve kom så ska vi gosa när du varit ensam. Det kan man göra sen om man vill med en vuxen hund som kan vara själv..
Gör man ensamhets träningen till "en tycka synd om grej Typ" osv
DÅ är det inte konstigt om hunden tycker det är läskigt att vara ensam - FÖR MATTE tycker det och matte har alltid rätt-
Hundar speglar ofta sina ägare och börjar lära sig det redan som valp!
Sen promenera längre varje dag eller iaf oftare än bara innan han ska vara ensam (om ni nu skulle göra så?)
Aktivera valpen med saker dagligen i princip (Jag kör lydnadsmoment, balansövn, cykel drag och nosework varje dag - ska tävla i nosework så tränar lite extra nu.. annars kör jag växlat med spår, apportering, men tränar också mycket passivitet på skogspromenader m fika osv…
Kör godis sök, börja spåra, eller börja nu med Nosework - det är jätte kul och det är för alla hundar från renras till blandras och liten valp till gammal hund och även för hundar som inte gillar andra hundar (Hundar får inte vara med bland publik eller inom tävlingsområdet när dom inte tävlar. Så det är i princip störningsfritt-jättebra tex om man är nybörjare på tävling)
träna typ balansbolls träning ,balans på stock, sten, parkbänkar, osv, el agility (med små hinder) balans träning och nos övningar är bra för självförtroendet..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#6: Tack för ett väldigt utförligt svar!
Förstår exakt vad du säger. Lätt att man får en rutin på saker och att det blir förutsägbart. Klart man utstrålar en viss energi när det snart är dags att bli lämnad ensam, på slutet känner jag dock det inte varit så för jag har blivit med bekväm i att lämna honom (fel kanske). Vi går inte bara långpromenader innan han ska lämnas, men eftersom vi tränar nästan varje dag och jag och han orkar inte ha två 2h promenader varje. Jag kör en lång och några andra kortare och lite mellanlånga. Vissa dagar aktiverar, vissa dagar är det lugnare. Jag tänker att en hund inte kan bli aktiverad mentalt varje dag, missförstå mig rätt. Jag tycker det är viktigt för en hund att kunna ta det lugnt en dag utan att bli galen.
Något jag gjort på senaste veckorna är att typ släppa ut honom direkt, dumt kanske vilket jag inte gjort förr och inte kommer göra igen.
Det hände för kanske 2 månader sen att han ylade en gång. Sen hände det inte igen och nu kom det tillbaka. Något måste triggat det. Försöker tänka på vad. Kanske blev jag för slapp och bekväm. Kanske körde jag bara långa stunder och glömde dom korta emellan. Iallafall så har jag börjat om nu.
Bland annat att stärka tryggheten i hans inhängnad i hallen. Vi kan mysa där tillsammans, han får vara där ensam någon timme per dag för att sova och bara vara utan att lämnas ensam. Håller öppet på natten så han kan lägga sig där om han vill (vilket han gör). Han får vara där, jag går ut i några sekunder kommer in och sätter mig i soffan eller fortsätter vad jag håller på med, typ tre gånger till också. Igår lämnade vi honom i 10 minuter på kvällen, och gick in när vi såg han la ner huvudet bort från dörren.
Jag har märkt att han har lättare till stress när han inte fått vara ute länge eller är riktigt trött. Man vill ju alltid se till att han ska somna.
Även om detta inte är jordens undergång i stressnivå så är det ju ändå ett tecken på att han är stressad om han ylar lite. TROTS att han somnar typ direkt efter som inget hänt…
Jaja back to basics.