Hundar iFokus

Hundar

Etiketterhundtillbehör-hundprylarträning-och-inlärning
Läst 1169 ggr
[Tismon]
1

Lär din hund att "prata"

Läste om en hund som lärde sig att kommunicera genom att trycka på knappar som hade spelat in olika ord. Hittade då att man kunde köpa sådana knappar själv och är faktiskt väldigt intresserad av att pröva. Min hund är normalt sett ganska dålig på att kommunicera skillnaden på om han vill ha mat eller gå ut t ex.

https://www.amazon.com/Dog-Buttons/s?k=Dog+Buttons

Vad säger ni andra?

• Redigerat 2022-01-18 11:34 av [Tismon]
Herveaux
3

#0: Jag har för mig att samma ämne kom upp på någon av kattsajterna och efter det såg jag en hel drös med youtube-videor om folk som tränade sin hund och katt med dessa knappar. Hade jag inte varit djurlös hade jag köpt hem ett start-set direkt! 😄

// Harley

Nephi
2

Jag ska helt klart testa med min nästa hund eller katt 😍

Har du sett catmanjon på instagram? Hennes katter ”mobbar” kattvakten med knapparna och tycker han ska både städa och tvätta 🤣

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Maleficum
3

Var väl Christina Hunger med sin hund Stella som starta "trenden" https://www.hungerforwords.com/

Jag har varit lite sugen på det till vår Pudel (hon är otroligt otydlig i sin kommunikation, speciellt när hon behöver gå ut på toa) men hon bor främst hos mina föräldrar och dem känner att det är för komplicerat för dem att träna så då kan det ju bli lite svårt.

Skulle dock vara intressant och se om man skulle kunna lära kaninerna några ord.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

At Hunger for Words, we’re pioneering new avenues of interspecies communication, starting with Stella, the world’s first talking dog.
Syntium
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Intressant, oavsett om djuren förstår eller inte, verkar det ju skoj för både djur och människa.
Hittade denna videon, denna katts favoritord är "arg"

"I'm too old for this shit."

Herveaux
5

#4: Om inte djuren hade förstått hade de bara tryckt på random knapp jämt. Hela poängen är att djuret förstår kopplingen mellan vilken knapp med vilket ord som leder till vilken reaktion eller handling från människan.

Det här konceptet är inte så annorlunda jämfört med att lära en hund eller katt att trycka på en knapp till dörrklockan när de vill gå ut/in.
Tryck på knappen ---> "Pling!"-ljud ---> Ytterdörren öppnas
Här är det bara fler knappar till fler olika "dörrklockor".
Tryck på knappen märkt "mat" ---> "Mat!"-kommando ---> Mat serveras
Tryck på knappen märkt "klapp" ---> "Klapp"-kommando ---> Kelstund
Tryck på knappen märkt "lek" ---> "Lek"-kommando ---> Boll kommer flygande

Man börjar med bara en knapp och sen placeras varje ny knapp på en viss plats på mattan så djuret lär sig vart de olika kommandona ligger på mattan.
Jag såg i någon video hur en hund även hade lärt sig hur orden ser ut så där kunde människan möblera om knapparna och hunden fortsatte trycka på "rätt" knappar.

// Harley

• Redigerat 2022-01-18 12:19 av Herveaux
Syntium
1

#5 Jo men vad blir det för reaktion från matte vid ordet arg? Hur får katten bekräftelse att den uttrycker rätt? Hur vet vi att det är det katten menar? Enklare saker som specifika leksaker, gå utomhus och mat är ju lättare att "kvantifiera".

Herveaux
0

#6: Det var någon i en video som tog upp just olika känslor (iaf "glad" och "missnöjd") och det är väl det jag känner mig något skeptisk till i det här. Men bara för att ett djur kanske inte kopplar knappar med känslor så som vi tänker att de gör så betyder inte det att djuren inte förstår knapp-konceptet i sin helhet.

Edit. Hittade videon om "mad"-knappen.

// Harley

• Redigerat 2022-01-18 12:26 av Herveaux
Syntium
1

#7 Nej, de förstår alldeles säkert och ser fördelar, det tvivlar jag inte på :)

Det är just bara de mer avancerade grejerna som känslor jag funderar på.

Maleficum
2

Dem förstår helt klart mer än vad man kanske tror.

När Stellas strand knapp var trasig så använde hon orden vatten och ute istället.

Syntium
1

#9 Så coolt! Ja, kanske jag utsätter min eventuellt nästa katt för detta då. 😂
Det är ju en kul grej att pyssla med tillsammans i alla fall, som kan stärka banden tänker jag.

Maleficum
2

#10: Verkligen!

Vår labbe förstod väldigt bra vad vi prata om och hade hon fortfarande levt hade knappar absolut varit en supergrej för henne (och troligen något hon lärt sig fort). Hon var väldigt bestämd med vad hon ville och inte ville :P Dock hade väl äta knappen slitits ut på nolltid ;)

Mitchika
5

Det där låter så kul, men jag tror att jag skulle vara försiktig med det personligen. Jag lärde Everest att om han hämtar sin väst eller sitt halsband så tar jag ut honom, just för att få en tydlig signal om han behöver ut och göra sina behov. Gissa vem som började missbruka det genom att hämta någotdera oavbrutet, till och med direkt efter att vi kommit in i stort sett, för att han hade tråkigt och ville ut mer? 😂

Vi hade en liknande grej när han skulle tala om för mig att han ville ha mat. Jag blev jätteglad när den fungerade, men problemet uppstod (från min sida) att han började göra det även efter att han fått mat. Anledningen till att det är ett problem är mitt katastrofalt dåliga minne, så om han insisterade att han inte fått mat så blev jag osäker och började ifrågasätta mitt eget minne. Det löste sig för min del med en ny morgonrutin, men den upplyste mig även om Everests missbruk av kommunikationen. 😂

Så ja, Everest skulle missbruka livet ur något sånt där till punkten att det inte blir hållbart, är jag rädd. 😅

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

[Tismon]
0

#2: Nej det har jag inte hahaha låter jättekul 😂

[Tismon]
0

Men aa precis nu har jag en situation där en knapp skulle vara händig. Bismo gnäller, vill in ett rum. Släpper in honom så att han kan rulla sig på mattan, som han älskar att göra. Går sen iväg men hör honom gnälla igen. Han bara sitter och gnäller och jag har ingen aning om vad han vill. Fyller på vattenskålen? Nope, det var inte det. Han var precis ute. Min misstanke är antingen något gossedjur som hamnat under någon möbel som han vill att jag hämtar, eller så ber han om lov att få hoppa upp i soffan. Ingen aning 🤷‍♀️

[Tismon]
1

#11 & #12: vågar inte lära min katt av den anledningen, hon hade tagit död på mat-knappen 😂

• Redigerat 2022-01-18 13:41 av [Tismon]
Maleficum
1

#12: Är väl anledningen till att de även lärs in en "senare" knapp (och även en ja och nej knapp).

Gletta hade helt klart missbrukat mat knappen, Mira skulle nog missbruka gos knappen.

Kunde kaninerna lära sig skulle Moira helt klart vara storanvändare av sur knappen 😂 men även mat knappen. Skulle jättegärna vilja ha en ont knapp till Wulfe han kan använda sig av vid pälsvård och annat för han verkar super håröm (och kanske det skulle hjälpa att kunna genomföra pälsvård på ett lite bättre sätt om han kunde använda en knapp istället för att helt plötsligt sprätta rakt upp i luften så man riskerar att klippa honom där man inte vill klippa och dessutom slipper massa rivsår).

Mitchika
4

#16: Everest förstår inte riktigt konceptet senare, han förstår bara "NU!" och "OMEDELBART!" 🤣

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Elsis matte
1

Kolla in det här kontot, den äldre hunden kan många knappar och säger en del intressanta saker…😋

https://instagram.com/whataboutbunny?utm_medium=copy_link

Häftigt, men jag tror samtidigt att det egentligen är rätt onaturligt för en hund och att man inte ska ersätta att läsa dess kroppsspråk med pratknappar.

Welcome back to Instagram. Sign in to check out what your friends, family & interests have been capturing & sharing around the world.
Herveaux
3

#18: Vi gör nog rätt mycket som är mer eller mindre onaturligt för en hund men om de kan få ett verktyg för att få sin korkade människa att förstå vad de menar eller vill så tror jag de kan se en hel del vinning i konceptet. 😄

Så klart ska inget ersätta läsande av kroppsspråk. Förhoppningsvis ger sån här träning mersmak för kommunikation och ökat intresse för att lära sig förstå sin hund (och vice versa) ännu bättre även utan knapparna.
Sen kommunicerar vi ju massor med våra hundar utanför hemmet och jag tror inte det är många som plockar med sig knappsamlingen så fort de går ut. 🙃

Tillägg: Med "korkad människa" menar jag främst mig själv som exempel, Pitcher kunde bli så otroligt frustrerad när jag inte förstod vad han ville ibland. 😅

// Harley

• Redigerat 2022-01-18 17:52 av Herveaux
Elsis matte
2

Nej, självklart skulle ingen vettig och erfaren hundmänniska ersätta vanlig kommunikation med knappar - men jag har sett tillräckligt med väldigt obehagliga videos för att dra slutsatsen att folk kan vara så idiotiska. Fast de som använder knapparna för att reta hunden eller för att det är "roligt" att argumentera mot den är väl inte de bästa hundägarna i övrigt heller…

Herveaux
2

#20: Ja, både folk som inte förstår bättre till rena idioter kan verkligen ta vilken metod, redskap eller vad som och vinkla om eller felanvända det så det blir något negativt, olämpligt eller rent farligt. 😔

Tillägg: För att förtydliga vad jag menar så kan man ta de flesta redskap,. verktyg eller metoder inom hundträning och hitta fruktansvärda exempel på hur folk missbrukar och felanvänder. Men jag tycker det blir fel att döma ut redskapet i sig för att det finns folk som använder det på fel sätt.

// Harley

• Redigerat 2022-01-18 18:36 av Herveaux
[Tismon]
5

Jag tycker att knappar absolut inte ersätter kroppspråk, förstår inte ens hur det skulle gå till. Ser det mer som ett verktyg för hunden att uttrycka sig. Visst kan jag se att vovve vill något och är obekväm men står han och gnäller och inte visar mig något så är det ju ganska svårt. Sedan att vovve får möjlighet att uttrycka sig ännu mer - kunna säga vad han specifikt vill göra, vill leka med, var han vill gå. Tycker det låter fantastiskt :)

Att folk sedan skulle använda knapparna till att provocera hunden eller göra något annat dumt… Dessa människor hade antagligen hittat andra sätt att vara dåliga hundägare på. Det har nog inget med knapparna i sig att göra

• Redigerat 2022-01-18 18:31 av [Tismon]
hemul
2

Men om man inte är ute efter den roliga effekten kan man väl använda nåt annat? Typ kom med sak X betyder ditt och kom med sak Y betyder datt.

[Tismon]
1

#23: Ja det kan man. Men för min del så har jag inte riktigt lyckats lära min hund att hämta saker utan att han tuggar sönder dem på vägen 😅 Inte alla hundar är jätteglad för att bära heller

Sen tycker jag att det känns lättare att associera något med ljud istället för ett helt kommando

[Tismon]
1

Funderar också lite på färgerna. Gröna och röda knappar borde väl vara svårare för hunden att skilja på? Så man kanske inte ska ha både en grön och röd knapp 🤔

Maleficum
1

#25: Tror inte färgen på knapparna har betydelse (en del har färgade andra har helt svarta) är nog snarare placeringen och att man även skrivit orden (eller använder bilder) på eller precis vid knapparna som är avgörande för att dem ska skilja dem åt.

Elsis matte
1

#21 och #22 Jag tror att det har blivit ett missförstånd? Jag är inte alls emot att man lär hunden knapparna, vill du så kör i vind! Skulle gärna testa om jag inte var så ljudkänslig och tyckte att en bra sak med djur (förutom fåglar) är att de primärt kommunicerar ljudlöst - jo, jag vet att det finns ljudliga hundar också…

Men likväl så måste man kunna prata om för- och nackdelar samt potentiella fallgropar med en viss metod, teknik eller redskap. Än viktigare om det är något som är "det nya heta" man gärna vill prova och som verkar bra på alla sätt. Det handlar inte om att döma ut något, utan om diskutera något från olika sidor och försöka förstå hur något kan påverka hunden. Jag säger inte att det är dåligt för hunden, men man kan inte heller säga att det självklart i alla lägen är bra heller.

Det jag har sett och läst om knapparna får mig ändå att tro att det finns en hel del människor som tror att det här äntligen är ett sätt att kommunicera med hunden… Och med naturlighet menar jag detta: alla hundar jag haft (ett undantag*) har snart hittat olika sätt att visa vad de vill, på sätt de själva kommer på, men som ofta är snarlika. Om jag lär min hund att gå ifrån mig och trycka på knappen "gosa" när den vill ha kel blir det ganska tvärtemot att den söker kontakt och närhet med mig, och det kan för mig kännas lite konstgjort och jag undrar om det kan skapa frustration - jag har inte svaren, men man måste ändå kunna prata om det.

Jag är jätteglad att några duktiga och engagerade hundägare har tagit steget och experimenterat med detta, för det ger en del aha-upplevelser om hur hundar kan tänka (som "water + outside = beach 😊). Men som sagt, jag tror det är lättare och mer logiskt för hundarna att vi lyssnar på dem i grunden (vilket INTE utesluter att man även kan lära den några knappar).

*Tismon: jag hade en period hand om en hund som liksom din bara stod och gnällde när han ville något - gissa rasen… 😂

Herveaux
2

#27: Knapparna är inte tänkta att ersätta hundens eget språk, så jag tror ingen knapptränare förväntar sig att hunden ska lämna soffan, springa ut i hallen (eller vart knapparna bor) trycka på "Gos"-knappen och antingen vänta där eller komma tillbaka till soffan för kel. Jag har inte toknördat i knapperiet men aldrig sett några såna ambitioner iaf.

Däremot kan jag tänka mig att en del djur börjar med att be om kel med blick, buffande, tassande eller annat kroppsspråk. Får de då höra "Mm… Snart, måste skriva klart det här mailet först…" så kanske de testar att använda knappen som ytterligare en förstärkning av vad de vill.

// Harley

• Redigerat 2022-01-19 19:28 av Herveaux