Hundar iFokus

Hundar

Läst 480 ggr
mittlivsombordercolli
0

Vår hund biter våra djur

Har ett litet problem med vår hund. Våran bordercollie som är nu 2 år biter på våra nötdjur. Det är hans sätt att få dom borta från foderbordet när vi ska ge ensilage. Vet inte hur vi ska få honom sluta bita dom. Jag behöver lite råd! Vad ska jag göra för han ska sluta bitas? Någon som har erfarenhet av BC här i fokus??

Nephi
5

Jag skulle ta hjälp av någon som är kunnig på vallning på nöt i er närhet, eller bara vallning överlag. Ni båda behöver få verktyg att jobba med så han kan använda trycket i framförallt kropp men även eye och skall innan bett

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

mittlivsombordercolli
0

#1: Tack för ditt svar.

Nephi
4

Skulle inte heller låta hunden vara med vid fodring fram tills ni fått hjälp och lite mer verktyg ☺️
Det känns inte tjuste mot varken hunden eller korna att sätta dem i den situationen dagligen

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

mittlivsombordercolli
2

Vi håller honom fast varje gång, tycker heller inte det är snällt mot djuren. Men jag ska ta kontakt med någon som är kunnig, har tänkt på detta innan också. Annars är han jätteduktig vallhund, det är bara just när vi fodrar då vill han vara i centrum. Han har bara fått en "fix ide", han får helt enkelt sitta fast när vi fodrar.

Draken
0

När han vallar får och andra djur, hur beter han sig då ? Är han inpå djuren han skall valla ? Biter han efter dem också ?

Att jag frågar beror på att jag själv har Bearded Collie som vi har vallat med. Bearded Collie är en "kroppsvallare", och kroppsvallarna går efter hasorna på djuren, medans Border collie är en "ögonvallare", de vallar "på håll" så att säga.

Beter han sig som en "kroppsvallare" även mot andra djur, så kanske han inte är renrasig Border Collie ?
Det är absolut inte menat som kritik, utan bara en fundering jag fick när jag läste hur han betedde sig mot nötkreaturen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2021-12-14 16:27 av Draken