Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 934 ggr
Karmatarerskanise
6

Husdjur endast för rika

Idag är djursjukvårdare dyrare än någonsin. Bättre än någonsin också. Men få djurägare har råd med den. Det har alla försäkringsbolagen tagit vara på.
Dessvärre höjs både vård och försäkrinskostnader stadigt och det börjar riktigt illa ut.

Ska husdjur bli endast de rikas glädje?

Nog borde vi börja arbeta för att något görs innan det är för sent. Djur ska inte vara en klassfråga! De sprider glädje och hälsa. Rehabiliterar, tröstar, stöttar och håller sällskap. De är viktiga i alla samhällsklasser.

Hur kan man få stopp på den eskalerande ökningen?

Kan staten gå in och skjuta in till djurvården så priserna kan sänkas till nivåer som innehåller siffror man känner igen?
Kommer det tvinga försäkringsbolagen anpassa sig.

Husdjursskatt? Kan det användas för att djurvården blir mer jordad i pris?

Vem börjar vi med att kontakta för att starta ett uppror om att vi inte klarar mer och sätter stopp nu?

Startar vi namninsamling som via nätet skickas runt och sen lämnar det till statsministern?

Jag är orolig på riktigt. Kom med tips och förslag. Säg om ni kan hjälpa till med något.

Nu kräver vi rätten till våra djur!

Karmatarerskanise
0

Skapade en grupp på Facebook eftersom det går att bjuda in då. Välkomna även dit! Dela dela dela!

Nu är det nog. Alla har rätt till vård och husdjur och det måste ordnas!
Inför djuren och vården är vi alla djurägare. Tillsammans stoppar vi cirkusen var allt blir otillräckligt och öppnar upp istället.

Dags att förändra framtiden för djuren.
Varje delnin är super viktig. Vi måste samla en armé som inte trampas på mer. För åka djur!Visa bolagen att ni inte accepterar att er kärlek för djuren används för dyrare och dyrare försäkringar! Kräv att staten agerar för allas rätt till husdjur och djurvård. Det ska inte vara en klassfråga.

Sprid det så vi får igång vårt stop och börjar förändra framtiden för våra djur.

https://www.facebook.com/groups/228314289382018/?ref=share

Stoppa den ökade kostnaden för djursjukvård och på djurförsäkringar. Alla ska kunna hjälpa sina djur på lika villkor! Vi kräver en förändring nu!
Draken
2

#0: Håller med. Det är fruktansvärt hur priserna har stuckit iväg. Jag har mina försäkrade i Dina försäkringar. De är inte alls bra rent prismässigt, men de är bättre /billigare än andra bolag jag har haft.

Men det är så illa nu att jag har tagit bort försäkringen på den äldre hunden (11 år) han är fortfarande frisk och kry, men hans försäkring täcker nästan ingenting numera. Det blir billigare för mig att betala eventuella veterinärbesök. Jag behöver inte betala försäkringspremien på honom, så det blir faktiskt billigare.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Moon AppleGrey]
0

#2: synd att det ska behöva vara så. 😔

Zadeira
0

Jag har inte råd att ha hund. som jag skulle önska. Vågar inte med min låga ekonomi.

Karmatarerskanise
0

#4: så ska det inte behöva vara :(

[Tismon]
0

Husdjur har faktiskt blivit en statussymbol. När min förra hund levde och vi skaffade Bismo (jag bodde hemma då) kommenterade någon bekant att oj vi måste ha mycket pengar som har råd med två hundar och vad lyxigt det är (??)

Karmatarerskanise
1

#6: ot men dina sista ord borde bara "jag är inte dum, du har bara otur när du tänker" 😇

Karmatarerskanise
0

#6: häromkring märker jag inget sånt. Skönt!

[Tismon]
1

#7: Hahahah den var bra! 😂

#8: Ja jo, tycker i allmänhet att det brukar vara lite skillnad på folken i hundforum och de man stöter på i "verkligheten"

Karmatarerskanise
1

😁

hemul
6

Tycker också det är hemskt, men att staten skulle bidra, det tror jag inte på. Den vanliga sjukvården går på knäna, då finns inte pengar till djursjukvård.

Men läskigt är det. Jag har också varit väldigt osäker på om jag kommer att ha råd med hund (tidigare sjukpensionär, nu ålderpensionär med ännu lägre inkomst). Men jag har saker att sälja och har bestämt mig för att sälja min bostad och flytta någonstans där det är billigare = pengar över. Gäller bara att hitta nåt. Då löser det sig.

Men alla har inte "dolda tillgångar". Då är det ganska kört!

Kan kanske passa med en av Stig Dagermans dagsedlar - från 1954!

VARNING FÖR HUNDEN!

”Nog är det ynkligt att folk som har understöd skall ha hund.” (Sagt av en fattigvårdsordf. i Värmland)

Lagen har sina blottor.
Hund får de fattiga ha.
De kunde väl skaflfa sig råttor,
som är skattefria och bra.

Nu sitter folk i små stugor
med dyrbara hundkreatur.
De kunde väl leka med flugor,
som också är sällskapsdjur.

Kommunen bara betalar.
Det måste bli slut på, ithy
att annars så köper de valar,
fruktar herr Åleby.

Något måste beslutas:
Hundarna skjuts! Inte sant?
Nästa åtgärd: De fattiga skjutas,
så spar kommunen en slant.

• Redigerat 2021-12-04 02:39 av hemul
ipopuma2
0

Funderar om det egentligen är så dyrt om man har försäkring? Min tik var inlagd för några veckor sedan och betalade knappt 4k efter försäkringen. Totalt med blodprover efter landade kanske hela kalaset på prick 4k till max 4500 kr.

Detta var under en helg och hon låg på en speciell avdelning- Sen kan jag tycka att tänder ska ingå i försäkringen

Chinesecrestedlover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#12 Ja, det kan bli riktigt dyrt även med en bra försäkring.

Min ena hund (Sookie) blev inlagd (på intensiven, nersövd ca 24 h och sedan i syrgasbur osv.) under några dagar då hon plötsligt drabbades av kraftiga kramper som hon inte ville komma ur.

Min hund var frisk och kry innan hon plötsligt krampade (och hon får nu två olika mediciner fyra gånger/dag), de är inte säkra på om de är epilepsi (kan ha rört sig om förgiftning), men vi behandlar det som epilepsi för säkerhetsskull.

Första natten låg hon på ett lokalt djursjukhus som egentligen inte hade öppet under nätter (men en person stannade hos henne och jag fick "rabatt" för denna snälla gest), sedan fick hon åka bil (med två sköterskor, nersövd hela resan) till Strömsholm där hon sedan var inlagd några dagar.

Hon återhämtade sig tack och lov mot alla odds (ingen trodde typ att hon skulle överleva).

Kostnad för "kalaset" var ca 30 000 kr + några tusen för resan med bil/sköterskor och lite annat (+ några tusen till för taxiresa hem då jag saknar körkort m.m.). Dessa pengar var alltså utöver det som försäkringen täckte. Min försäkring tog nära på i "taket" (taket jag har är 60 000 kr) så det var helt klart dyrt.

Hade hon behövt vara nersövd ett dygn till så hade det kostat 50 000 kr/dygn…så ja, det kan bli dyrt som tusan om man har otur.

Nu hade jag en massa tur i oturen och det gick att väcka henne, utan att hon började krampa då hon varit nersövd de första 24h timmarna (gångerna de försökt innan hade hon direkt börjat krampa). Hade hon börjat krampa den sista gången, så hade jag blivit tvungen att avliva henne.

Hon tog sig dock igenom pärsen och fick åka hem. Hon behövde hjälp 24/7 ett tag, då hon inte kunde gå själv i början; men gick sedan på återbesöket själv utan stöd (till personalens förvåning, många sa att de inte trodde hon skulle klara sig, men hon är en liten superhund). Superhunden Sookie, se bara på bilderna av hennes outfit då hon gick på återbesöket😉.

Försäkring är bra, en nödvändighet rent av…men det gör tyvärr inte att man kommer undan höga kostnader för vård om man har otur.

Karmatarerskanise
0

Väninnans hun fick akut livmoderoperatio . 64 000 gick notan på. Har du då 25% rörlig utöver den fasta blir det mycket pengar.