Hundrastning när man är sjuk?
Hur länge är det OK att vara ute med sin hund om man är förkyld? Typ en halv timme? Får jag jag har hört att det inte är bra om man är ute när man är förkyld. Jag känner mig förkyld det är därför jag undrar det och vi har en hund.

En kort lugn promenad är ingen fara.30 minuter skulle jag i vart fall vara otr med hunden även om jag var hemma och var sjuk.
Stolt ägare till tre La permer
Det är ingen fara att gå it som vanligt om man är förkyld. Bara håll avstånd från människor och klä dig efter väder.
Det är bara om man har feber som man skall vara försiktig med att vara ute och/eller anstränga sig fysiskt. Annars är det nog snarare nyttigare att vara ute än inne.
Det är absolut inte farligt att gå ut när man är förkyld. Man ska undvika kraftig ansträngning (att springa, idrotta eller liknande) och man ska undvika att bli nedkyld, men med rätt kläder blir man inte det under en halvtimme-timme ute på promenad. Har man hög feber, vid till exempel influensa, så bör man ta det väldigt lugnt, men en vanlig förkylning är ingen fara. Jag tycker att det kan vara ganska skönt att komma ut i friska luften lite, även om det kan vara motigt när man ligger nedbäddad hemma…
Jag är ju av tycket att hundarna ska klara av att jag är sjuk i en vecka. Då blir det kanske bara en halvtimmes promenad och snabba kissrundor (under de värsta dagarna, förkylningen brukar ju ha en peak) och mer tugg och mental stimulans inomhus.
Jag försöker dock att promenera upp till rastgården så de två äldsta får rasa av sig (vinthundar) tror nämligen att de uppskattar det mer än en långsam matte. Kommer ihåg när maken och jag åkte på vinterkräksjukan samtidigt och inte hade någon som vågade hjälpa oss med rädsla för att bli smittade. Vi kom knappt ut under två dagar. Hundarna tog det dock med ro.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
- Redigerat 2021-10-30 15:32 av Magrat
Absolut ingen fara att vara ute när man blir förkyld. Det gör dig inte sjukare, bara bra med frisk luft.
Håll avstånd till andra, klä dig bra och gå långsamt så du inte anstränger dig :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5: fast att vara sjuk vs vara förkyld är olika saker.
Jag är riktigt nere även som förkyld. Ser inte poängen med att dra 1½-timmes promenader två gånger om dagen när jag vet att mina hundar klarar av att ta det lugnt ett par dagar.
Jag vet inte hur ni blir som förkylda men de två, tre dagarna när jag skakar av feber går jag då inga långpromenader.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#8: vid en vanlig förkylning har man inte feber. Det du beskriver är influensa.
#9: Jodå, man kan få feber även under en vanlig förkylning.
https://www.1177.se/Uppsala-lan/sjukdomar--besvar/infektioner/forkylning-och-influensa/forkylning/
// Harley
#10: "Förkylning kan också ge feber, men den är oftast inte hög"
Ligger man och skakar är det knappast låg feber.
Ts har skrivit att hon känner sig förkyld. Inte att hon inte klarar gå ut.
#11: Det står oftast inte hög, en del kan få högre febertoppar.
En förkylning drabbar folk olika hårt.
// Harley
#9 Nej, det jag beskrev var en förkylning, vi har nämligen nys blivit friska från en här hemma. Jag ligger och fryser och skakar redan vid lägre feber, däremot känns det kanske inte som att det gör ont åfort saker vidrör huden, som jag får vid influens t ex.
Förstår i ärlighetens namn inte alltid det där hurtiga vi är ute i 3 timmar streck varje dag oavsett vilken anledning som helst. Vi brukar i familjen bli sjuka (där räknar jag in förkylning så klart) ca 3-4 gånger per år. Under sjukdomsperioden brukar det bli kortare utevistelse ett par dagar, mår hundarna dåligt för det? Nej.
Är man mindre förkyld och inte har feber. Spring inte ut flera timmar ändå om du inte känner att du orkar, det är okej att bli sjuk någon gång ibland. Det är inget som gör en till en sämre person.
#9 Man kan ha feber även vid förkylning
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#13: att gå ut med hunden som vanligt på promenad är fortfarande inte DÅLIGT, vilket är frågan i tråden. Jag vet inte varför du kryddar med "Förstår i ärlighetens namn inte alltid det där hurtiga vi är ute i 3 timmar streck varje dag oavsett vilken anledning som helst."
Vem har uttryckt något som ens liknar det?
Man gör det man orkar. Och frisk luft om man är förkyld är bara bra, inte dåligt.
Hade ts skrivit att hon var sjuk och inte orkar hade det varit en helt annan sak. Att känna sig förkyld gör de flesta flera gånger per år utan att vara sjuka. Utan att ligga hemma och skaka i sängen och kan leva som vanligt bara man inte springer ut på jogging eller kör Vasaloppet .
Mycket märkligt att du försvarar något ingen har sagt något om över huvud taget. Ingenstans har någon sagt att man är sämre eller att hundar mår dåligt om man inte kan gå sina vanliga promenader 365 dagar om året. Det är ganska självklart .
Jag tror att vad folk försöker säga är att man KAN vara riktigt dålig och ha feber även vid vanlig förkylning eller vad som betraktas som vanlig förkylning.
Kan tillägga att man kan ha frossa utan hög feber också. Man kan också vara rejält däckad av "en vanlig förkylning". Det blev jag alltid förr. Aldrig i livet att jag skulle ha gått några halvtimmespromenader de dagar jag mådde som sämst, men hade tack och lov hundar som accepterade sakernas tillstånd. Har man inte det får man väl försöka be om hjälp.
Hur OP mår vet vi ju inte, eller hur, bara att det är "förkylning"?
För att svara på originalfrågan, om man har feber och/eller ont i halsen ska man ta det lite lugn och inte anstränga sig för mycket. Har man bara symptom som snuva och nysningar och känner sig hyfsat pigg är det ingen fara. Har du bara snuva och det känns bra att gå en halvtimme, så gör det. Blir du matt och eländig, gör det inte.
- Redigerat 2021-11-01 12:54 av hemul