Vår valp äter aldrig hela sin mat
Varför äter hon inte hela sin mat? Gillar hon det kanske inte? Vi har också köpt speciell torrfoder som är till hundra med känsliga magar. Och det brukar vara blandat med det gamla torrfodret.
#0: Vad är det för ras, hur gammal är hon? Hur är hon i hullet? Vad ger ni för foder och hur mycket och ofta ger ni mat?
// Harley

Har hon känslig mage? Tänkte om hon var valp och det var ett problem som behövde undersökas. Annars, varför specialfoder?
- Redigerat 2021-09-26 15:25 av UlrikaD
#2: För att hon får diarré av sitt gamla foder
#1: Hon är en Yorkshire Terrier, 8 månader. Vad menar du med hullet? Vi har börjat ge henne blötfoder som är för hundar med känsliga magar blandat med special torrfodret
Om hon är mager, normal, tjock…
#4: Vad ger ni för foder (vad heter fodret, vilket märke?), hur stora portioner och hur ofta får hon mat?
// Harley
#4: Det är hills, det heter digestive care, hon brukar få 100 gram per dag och hon brukar äta 2 gånger om dagen alltså morgon och kväll.
#4: Och är varken tjock eller smal
- Redigerat 2021-09-26 20:27 av Roga
Okej, det låter som att hon får lagom mycket mat när man tittar på den rekommenderade doseringen.
Hur mycket av maten brukar hon lämna tror du? På ett ungefär sådär?
// Harley
Det är inte ovanligt att hundar i den åldern är pjoskiga med maten. Har hon dessutom mått dåligt i magen av sitt tidigare foder kan det påverka aptiten tills allt är som det ska igen. Minska portionerna tillfälligt, så att hon får i sig allt, och öka dem sedan gradvis.
Forti-flora är ett tillskott med snälla bakterier och det smakar gott så kan hjälpa till att öka matlusten. Testa gärna, går att köpa på apoteket eller hundtillbehörsbutiker.
Små hundar kan vara lite kinkiga med maten, men hon verkar få bra portioner för sin storlek och ålder. Hon kanske bara är mätt ?
Våran lille (chihuahua) äter bara tills han är mätt. Den större (Bearded Collie) äter så länge det finns mat att tillgå, det är väldigt olika från hund till hund.
Har hon varit kass i magen sedan hon kom till er? Om ja så bör ni göra parasittest. Giardia blir bara vanligare och vanligare.
Om det kommit plötsligt är det knappast fodret och bör utredas även då.
- Redigerat 2021-09-27 14:42 av Karmatarerskanise
#10: Menar du att vi ska minska på det gamla fodret?
#9: Det är olika på hur mycket hon brukar lämna tror jag
Är blötfoder bra om hunden är dålig i magen? Och mamma säger att blötfoder är dyrt
#15: säg till din mamma att prata med en veterinär.
Är hunden van vid blötfoder så är det bra mat.
Det är dyrt att ha hund och jag tycker att det är sånt man ska tänka på innan man skaffar hund.
Stolt ägare till tre La permer
#17: Menar du också om hunden gillar blötfoder mest?
#12: Jag mins inte att om hon har varit kass i magen sedan hon kom till oss eller inte
#19: ta hunden till veterinär istället för att mixa med maten.
Jag håller med flera här. Ta henne till veterinär om hon har problem med magen.
#20: Asså vi vill prata med first vet fast pappa måste kunna ladda ner appen också för att vi ska kunna prata ned first vet. Och han säger också att vi inte behöver prata med en veterinär irl om det, men det behövs ! Asså han är jobbig. Det är han som betalar försäklingen också.
Att byta foder kan också det ge kass mage. Generellt på mina hundar har jag märkt att de äter mycket och gärna fram tills tio veckors ålder då de plötsligt inser att "Jaha, det är ingen konkurans om maten," Då har mina kunnat bli mer peta i maten.
Dålig mage är ju också väldigt olika från om det bara är lite lös till extrem diarré. Vi ger vår maghund skonkost i form av överkokt torsk med en liten nypa salt, plus vätskeersättning för hund för att alla elektrolyter ska hinna binda vattnet så att allt inte bara forsar igenom så att säga.
Är det däremot en valp som länge varit dålig i magen är nog ett besök hos veterinären bra, plus att kolla om mask, vi har alltid fått rådet att avmaska igen vid tio-elva veckors åldern. Men det råder delade meningar om det. Vår collies uppfödare är veterinär och rekommenderade det. Det finns annars kolla masken saker på apotek.
Observera att det vi gjort med vår hund är i samråd med veterinär, och hon är vuxen. Börja inte mixtra för mycket själva. Ni har redan börjat byta(?) foder, och det kan också ställa till.
https://firstvet.com/sv/artiklar/sa-gor-du-din-egen-vatskeersattning-till-din-hund
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell