Gås till hund
Morfar jagar en del och ibland är dem ute och jagar gås ihop ett gäng, som det ser ut just nu så tar han bara reda på bröstfileerna och ger resten till räven. Tycker det skulle vara roligt om jag kunde göra något till hunden och mormors katter med resten.
Rått, torkat, till lagat, (kanske rökt?), jag är villig att testa det mesta. Har så jag kan hacka och mala, tänker någon typ av ”jerky” kanske skulle gå att göra som tugg?? Lite rått som ”topping” på deras vanliga foder?
Vad skulle ni gjort till er hund om ni hade nästan en hel gås? 🤔
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Nu är min hund känslig för fjäderfä, men innan det upptäcktes så använde jag emellanåt hela tuppar och änder som skrovmål med fjädrar och allt, ibland la jag ett spår så hon fick äta upp den i slutet och andra gånger använde jag stora lår i lätt springpole. Oftast delade jag fåglarna i lämpliga vikter som måltider och använde så mycket av fjädrarna som möjligt till leksaker. Jag barfar så tillagar aldrig mat utom sånt som blir belöningsgodis (kokar eller torkar typ allt utom ben).
Mina katter får däremot fjäderfä men jag har inte lyxen att få gäss så kycklingar, höns och änder duger. De tycker benen är för hårda på vuxna djur men äter gärna kött, hals, hjärta, lever och mage. Emellanåt tar ena katten även fötter.
Hade jag varit du hade jag nog helst nyttjat det till mat om du ändå får en del gäss emellanåt :) Kanske lyxa till träningen med kokta/torkade inre organ eller kött. Rökta grejer har jag ett svagt minne av att det inte är att föredra av någon anledning, men kan ha fel. Har aldrig funderat på att röka något själv :p
Han/honom
#1: är det verkligen okej för dem att äta dem hela? 🤔 Har hört att man ska undvika fågel ben
Den kommer ju vara plockad och delvis styckad när han får den i så fall
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

#2 Tillagade fågelben ska man alltid undvika.Råa ben är ingen fara att ge,
Stolt ägare till tre La permer
Kanske kan du skära små bitar av det kött som finns kvar och stoppa i ungen? Tänker att det säkert skulle fungera bra som typ belöningsgodis?
Annars som ovanstående säger, råa ben går bra att ge.
😄
#2 att det skulle vara farligt att ge fågel eller fågelben är en seglivad myt. Men som MonicaLagerquist säger är tillagade ben däremot faktiskt farliga. Detta för att strukturen i benen förändras och riskerar att splittras vilket i sin tur kan leda till livshotande skador inuti hunden.
Råa ben (ej bärande ben från tunga djur) är helt naturligt för ett rovdjur att smälta, deras kroppar är liksom gjorda för det :)
Han/honom