Hundar iFokus

Hundar

Etiketterraservalparuppfödning-och-valpning01-vall-boskaps-och-herdehundar
Läst 1221 ggr
MagChl
0

Hur tänker ni här?

Om ni har en blandning mellan vit schäfer och vanlig schäfer, räknar ni dem då som schäfer eller blandras?
Om man tittar på kennelklubbens rasstandard etc, så borde det bli vara blandras.

https://www.skk.se/sv/hundraser/vit-herdehund/?fbclid=IwAR0AkZFawlSA_ToH0bHqEjeT3Mg6TIq7yubFkpFo-b_kTKunsgH2Gar5-7c Vit schäfer = vit herdehund.

https://www.skk.se/sv/hundraser/tysk-schaferhund/?fbclid=IwAR1lOV4yQnAIthtSi7F7JDEVtxp43bqleBz_tSffHlwALmf9Ynw5s9A0_tw

Hur tänker ni?
Vissa anser att det blir en blandras och vissa tycker anser att det blir en schäfer. Vad anser ni?

Här kan du läsa mer om hundrasen tysk schäferhund. Du hittar även rasstandarden och den rasspecifika avelsstrategin, RAS.
  • Redigerat 2021-08-10 00:25 av MagChl
MagChl
0

Vit schäfer eller vit herdehund är samma sak.

Herveaux
8

#0: Eftersom en sån blandning inte har stamtavla så är det en blandras.

// Harley

Nephi
2

Precis som #2 säger så räknas alla valpar som inte kan bli reggade med stamtavla som blandraser 😊

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Draken
4

Blandras, det är 2 skilda raser som har korsats.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
2

Självklart blandras

Kalli
2

Det finns inga vita schäfrar, endera är det vit hedehund eller mer troligt en blandras. Så ev. valpar är blandras.

MagChl
0

#6: Av många kallas de för vit schäfer. I beskrivningen så står det som vit schäfer, men att de nu kallas vit herde hund.

MagChl
0

#3: Alltså det finns ju rashundar som av någon anledning inte har blivit reggade i kennelklubben för att folk har emot eller liknande. De är ändå renrasiga, eller renrasiga som har blivit importerade, men av någon anledning inte får reggas i kennelklubben.

Herveaux
4

#8: Svaret i #3 var mycket tydligare skrivet än mitt slarv i #2 och den här raden tycker jag slår huvudet på spiken: Det som menas med renrasig hund är att aveln har skett genom en kennelklubb och där de olika hundarna tydligt registrerats med dess stamtavla. (Källa)

Det där att en (SKK erkänd) renras inte blivit reggad hos SKK pga av någon anledning är en vanlig bortförklaring för att huden (eller uppfödaren) inte får eller kan reggas av min erfarenhet.

// Harley

Karmatarerskanise
0

#8 Är hunden renrasig får den reggae. För då har den stamtavla i godkänt förbund.

Får den inte reggae är den inte renras.

Draken
2

En hund utan stamtavla är blandras.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Kalli
2

#7: Ja, de kallas ibland felaktigt vita schäfrar men det är inte schäfrar så det blir blandraser om de paras med schäfer.

MagChl
0

Om jag säger så här och det kan vara vad många anser.
Bara för att den renrasiga hunden inte är reggad i kennelklubben, betyder inte det att den inte är renrasig. Visst det går inte lika lätt att följa upp. Men ibland kommer hundarna från utlandet dvs importerade renrasiga, då blir det svårare.
För det behöver man inte sätta överpriser på blandraserna, även om man vill förhindra oseriösa köpare etc.
Visst priserna stiger vid högra efterfrågan.
Om alla renrasiga ska vara reggade i kennelklubben, en del kanske inte reggar just för att inte kennelklubben ska få ha all makt.
Har träffat många renrasiga som inte är reggade och de är minst lika bra som alla renrasiga.
Vi måste ju själva ransaka oss för att bestämma vad vi vill stå.

Gällande vit schäfer är det fortfarande många som inte känner till att det inte är schäfer längre utan fått en ny ras "vit herdehund"

Mitchika
3

#13: Nej, ras är ett mänskligt påfund och det sitter i stamtavlan. Inte i utseendet eller om föräldrarna hade stamtavla. Saknar hunden stamtavla spelar det ingen roll om den kommer från välkända föräldrar vars släkt går att spåra tillbaka hur långt som helst.

Ingen stamtavla, inte renrasig.

Nu förstår jag inte vad du menar med att kennelklubben inte ska få ha all makt? Det var det konstigaste resonemang jag hört på länge. Det är kennelklubbarna som "gör" raserna, i brist på bättre ord. Det är dom som har bidragit till att skapa, behålla och godkänna alla hundraser vi har i samband med flertalet stora kennelklubbar världen över.

Hur tar man makt ifrån kennelklubben genom att inte registrera sina valpkullar? Det enda man gör är att skapa fler blandraser och påverka rasen ifråga negativt genom att inte registrera fler individer och bidra till ökad genetisk variation och potential. Allt bra och fantastiskt dessa valpar kan komma att göra, bli och skulle kunna bidra med till rasen går förlorat.

Hur påverkar det SKK alls? Missförstå mig rätt, jag har inte mycket kärlek över för SKK av många anledningar, men jag ser inte hur man tar ifrån dom någon som helst makt bara genom att inte registrera sina valpkullar utan att ha något annat syfte bakom också. Registrera i en annan kennelklubb, starta en egen form av organisation för att konkurrera med SKK, vad som helst. Att enbart skippa att registrera sin kull som en ren rebellisk handling i sig tror jag inte påverkar något alls.

Det betyder inte att det är något fel på hundarna som inte är registrerade eller saknar stamtavla, precis som att det inte är fel på blandrashundar. Det är fortfarande helt underbara, älskvärda hundar som förtjänar att leva, må bra och ha det bra.

När det gäller vita schäfrar och vit herdehund är det två olika saker. Om två stycken schäfrar får en valpkull och det finns en eller flera valpar i kullen som är vita, då kallas dessa ofta för vit schäfer. Dessa hundar får inte registreras i kennelklubben då vit inte är en godkänd färg för schäfer, så dom blir oreggade och räknas därmed som blandraser. Om dom får leva, vilket inte var speciellt vanligt sist jag pratade med schäferfolk för drygt 10 år sen.

För att citera vad som står om vit herdehund på SKKs hemsida:

"Vit herdehunds historia är den tyska schäferns fram till 1933 då den vita färgen förbjöds i Tyskland. Efter förbudet försvann de i stort sett från Europa, aveln fortsatte framför allt i USA och Kanada. De första individerna importerades till Schweiz i början av 70-talet. Sedan 1991 registreras vit herdehund som en egen ras och är nu vanlig i hela Europa. I Sverige erkändes rasen av Svenska Kennelklubben (SKK) år 2000."

Vit herdehund är alltså sin egen ras numera, även om den har sitt ursprung från schäfern. Det är inte samma sak som att en schäfer får en vit valp, något som fortfarande kan inträffa än idag inom schäferaveln trots arbetet med att få bort den vita färgen från schäfern.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Draken
1

Har inte hunden stamtavla så är det en blandras.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis