Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 414 ggr
Sommar2021
0

Ha valp i sängen?

Jag har en 18 veckors Bichon Havanais. Han har fram tills nu sovit på golvet bredvid min säng men jag har ändå alltid tänkt att tids nog så ska han få sova i min säng, typ när han är rumsren och när han vuxit till sig så han inte är så väldigt liten och skör. (Så man inte riskerar att klämma honom)

Funderar på om det kanske är dags snart då han gillar att vara i min säng och jag vill ha honom nära mig.

Men undrar om någon vet hur stor risken är att dem ramlar ner? (Även om dem har en hundtrappa, jag har en rätt hög kontinentalsäng)
Barn kan ju trilla ur sängen på natten. Kan valpar fumla runt och ramla ner? Eller hoppa ner trots att det är för högt och trots att det finns en trappa?
Ser dem bra i mörkret? Det är nästan kolsvart i mitt rum.

Man kanske behöver sätta ett kompostgaller runt sängen? =)

Vad har ni för erfarenheter?

Nephi
0

Med min Aussie tänkte jag att när han själv kommer upp i sängen så får han sova i den, dock så sov jag i en rätt låg säng första tiden (Ikeas våningssäng) med hans bädd precis under. Han började lagom vara rumsren när han lyckades kravla sig upp i sängen vilket var skönt, och med bädden under så kände jag mig trygg att fallet var kort och mjukt om han skulle göra en felberäkning.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Elsis matte
0

Jag har aldrig varit med om en valp som ramlat ner under natten, men valpar är ju inte direkt kända för sin smidighet och goda omdöme… Vet att en del lägger ut en madrass, tjock matta eller ihopvikta rejäla filtar, för att inte valpen ska skadas om den får för sig att hoppa ner. Att blockera med galler funkar säkert också, om du kan leva med det.

Magrat
0

Vi har en Iggy och vvi har satt kompostgaller runt sängen. Idag är hon fem år och hoppar ju upp och ner utan problem, men vvi har valt att ha dem kvar ifall att. Nu är ju Iggys en ras som lätt kan bryta ben som unga, och det är fult som fasen, men jag känner mig trygg.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Dagnykatt
0

Jag brukade rulla ihop ett täcke och sätta som "kant" vid sängen då chihuahuan var liten. Hade även en hundtrappa i form av en upp och nervänd kartong (annars stod valpen och gnydde bredvid sängen och ville upp eller i sängen och ville ner). Dock föredrog valpen suicide-jumps rakt ner i golvet, utan att använda trappan. Så det blev till att täcka in golvet med kuddar…

Tea clarin
0

Jag använde faktiskt kompostgaller runt sängen tills hunden förstod att man inte ska närma sig kanten. Har ju hänt att hon åkt ner då och då men då har hon lärt sig ännu mer att hålla sig borta efter att man har tagit bort gallret.
Hon valde även att hoppa som en galning från byrån bredvid sängen som är 120cm hög men inte en skråma fanns att hitta på henne.

Har använt samma teknik på båda mina hundar (franska bulldoggar) som har fungerat väl enligt mig.