Uppjagad när han ska hälsa
(Skrev ett tidigare inlägg med helt annan titel och lite annat innehåll, där jag fick lite tips, men hade velat ha ännu mer och därför gör jag ett helt inlägg bara för detta)
Jag har en Golden hane på 1 år och 8 månader. Han är superduktig på precis allt förutom när det kommer till att hälsa på människor.
Då blir han extremt uppjagad (alltså glad) och drar i kopplet. Hindrar man honom sätter han sig ner och skäller istället.
Detta har jag försökt träna bort genom att ofta träffa människor och använda klicker och belöna varje gång han gjort som jag vill och varit lugn.
I mitt tidigare inlägg fick jag reda på att det kanske inte var det bästa sättet då han möjligtvis blev ännu mer uppjagad då, och det låter ju inte helt långsökt..
Han får aktivering och motion. Det kvittar liksom om han har sprungit 6 km innan vi hälsar på någon, han blir ändå lika uppjagad.
Hur i hela friden ska jag träna bort detta tycker ni? Jag vet att det kommer bli svårt då han ändå blivit 1 år och 8 månader, men jag kommer inte ge mig!
Tacksam för tips 🙏🏼
Hur funkar det att promenera med honom när någon ansluter och bara går med på promenaden? Någon som helt struntar i honom.
Tänker att om han blir väldigt energisk så får han ju ut en del av energi med att gå och att personer kan komma och vara nära utan att det innebär att det ska hälsas eller hända saker.
Vår labbe vi hade, speciellt när hon var yngre, blev också superglad så fort det kom människor. Vi träna mycket på att hon fick sitta en bit ifrån hallen, i bland bakom kompostgaller, när vi skulle ha folk på besök och sen fick hon inte gå och hälsa förrän alla var inne och hon var lugn (och vi sa till alla att strunta i henne i början).
En annan ide kan ju vara att ta bort honom helt ur situationen när han jagar upp sig tex gå in med honom i ett annat rum och vara tråkig tills han lugnar sig och sen gå tillbaka och jagar han upp sig igen så lämnar man igen (kan ju ta ett tag innan de fattar vad som gäller men en del fattar ganska fort att man inte ens får vara nära alla roliga spännande människor om man stressar upp sig).
Sen är väl passivitets träning och självkontroll bra saker att öva extra på (tex lämna kommando eller liknande, sitta och vänta en stund innan han får göra något han verkligen vill, övar tex massor med vår nuvarande Pudel att vid lek så ska hon när som helst kunna vänta innan leken fortsätter fast jag fortfarande far runt med leksaken eller så även om hon fortfarande har lite svårt att inte springa efter bollar direkt speciellt när hon blivit ordentligt uppjagad men det blir bättre och bättre och kan nu även avbryta henne när hon är på väg att kasta sig efter tex katter hon ser ute).
Finns säkert massa andra sett att lösa det på också men kan nog hålla med att klicker kan öka på stressen i just denna situation (hur är han med beröring? Gillar han gos? Vår Pudel älskar att kela så det är toppen att använda som belöning vid tillfällen där hon ska hålla sig mer lugn som vid passivitet för när vi testat träna med godis blir hon för fokuserad på det och kan inte slappna av och bli lugn men går man och gosar, lugna långsamma tag speciellt vid bröstkorgen, en stund med henne så brukar hon somna).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag tänker att hans beteende nog mycket har att göra med att han har en förväntan på att något roligt ska hända, antingen hälsa på roliga människan eller få "jobba" (i det här fallet sitta lugn men han är ju ändå aktiv då han gör det för att få köick+belöning) och äta godis. Alltså tänker jag att nyckeln ligger i att släcka förväntan. Det ska helt enkelt bli "tråkigt" att träffa folk. Jag tänker att en bra start är att han inte får hälsa, men inte heller jobbar med klick och belöning utan det bara är så, när ni träffar folk så hälsar han inte (dvs håll i kopplet så att han inte kan hälsa, stanna bara en kortare stund innan ni går vidare och utöka sen). Samma om ni är hemma hos folk, ha honom kopplad, be folk att inte hälsa på honom, ta med tex en filt som han ska ligga på (det kan man ju träna in hemma också så att han är van vid att ligga på filten och vad det innebär, dvs vara passiv, inte få belöning). Träna passivitet tex genom att sätta er utanför en affär och bara sitt där utan att något händer. Jag tänker också att han kan få en lugnande aktivitet nu i början för att byta sinnesstämning om ni möter folk ute som du vill hälsa på. En lugnande aktivitet kan tex vara födosök i gräset. Ni möter en person, du slänger en näve av hans mat i gräset och han får äta den medan du pratar och sen går ni. Det är ju fortfarande en aktivitet men inte aktiv på samma sätt som klick+belöning. Samma r ni är iväg, ta med tex lickimat eller en fryst Kong som han kan slicka på (slick är lugnande). Båda aktiviteterna är till för att ändra hans sinnesstämning från tjoho tjoho till ta det lugnt/använda nosen som är mer tröttnade. Lycka till och uppdatera gärna hur det går för er!
#2: åh tack så jättemycket för ett riktigt bra svar!! Ska absolut uppdatera!
#1: tack för svar!! Ska absolut tänka på dina tips! Tack så mycket!!!
#2: Har funderat lite över ditt svar! Och skulle gärna höra hur du tänker kring detta!
Han blir liksom uppjagad precis i hälsningsfasen, efter att han har hälsat har han inga problem att vara passiv utan sitter fint eller ligger bredvid.
Om jag då ska träna detta har jag tänkt åka hem till en del bekanta och möta de vid deras hem.
Då tänker jag att vi möts och börjar prata med varandra utan att den andre får hälsa på min hund. Det är då problemet uppstår och han börjar skälla för att han inte får gå fram.
Ska jag bara ignorera honom när han väl skäller och vänta ut på att han lugnar sig eller ska jag klappa honom eller gå där ifrån? Eller ska jag ta fram en lickimat innan det ens händer för att lugna honom?
Problemet när det gäller att slänga ut något på marken eller ha något att slicka på är att det inte går på kalas eller där det är fler än 1 person, han är totalt uppslukad och försöker släpa sig fram till varenda människa. Godis och annat gott kommer nog bara hjälpa när det är ett enstaka möte.
Sen hur gör man när man kommer hem till någon? I själva dörröppningen när han blir eld och lågor. Är det bara till att inte låta honom hälsa och gå in?
Förstår såklart att det du säger inte är någon garanti, men jag tyckte ditt svar var väldigt vettigt och hade gärna hört dina synpunkter!
- Redigerat 2021-06-30 02:01 av Juwel34
Jag kan ge det ett försök, varning för lång text! Jag tänker att det är bra att fokusera på vad du vill att han ska göra istället för fokus på vad han inte ska göra. Vad vill du att han ska göra när ni möter folk ute istället för att hälsa? (om han nu inte ska hälsa, klarar han av att hälsa och sedan bli passiv snabbt efteråt tänker jag att han egentligen inte är jättestressad av det utan bara glad och då är det kanske egentligen inte ett så stort problem).
Jag tänker att du nog inte vill att han ska skälla istället för att hälsa och om det är det han gör i dagsläget när du ber honom sitta istället för att hälsa så är ju inte sitta passiv ett alternativ just nu utan då behöver du något annat han kan göra och det är där slänga ut en näve mat kommer in. Han letar mat, du pratar och sen går ni INNAN han hinner börja med att tex dra eller skälla. Alternativt lugnar han ner sig så pass av att leta mat att han faktiskt kan hälsa på ett lugnt sätt efteråt och då kan han ju få göra det om du vill det, beror ju helt på vad du vill att han ska göra.
Ett annat alternativ är att du har med dig något slickgodis (lickimat är ju lite svårt att ta med men typ mjukosttub eller liknande) och när ni träffar någon får han slicka på tuben istället för att hälsa. Skillnaden mellan att göra så och klick+godis är att själva syftet med klickerträning ju är att hunden ska vara aktiv och tänka, men i det här fallet behöver hunden inte tänka utan bara slicka. Syftet blir att vända hundens "åh människa-hälsa" till "åh människa-gott hos matte", dvs fokus på dig inte på den ni möter.
Sen tänker jag också att tipset du fick av #1 att promenera med kompisar istället är jättebra, det lugnar ner situationen och då kan ni bara mötas upp och sen gå vidare tillsammans och slippa det jobbiga med att stanna och vara passiv.
Angående problem två, om det är flera människor/fest etc tänker jag att om han blir så blockerad av det att han inte kan ta GOTT godis i det läget så är det för svårt och jag hade inte satt honom i de situationerna i dagsläget. Lämna honom hemma eller hos hundvakt. Man blir ju på gott och ont bra på det man tränar på så om han tränar på att bli uppjagad och dra rundor är det ju det han blir bra på att göra i den situationen. Träna då hellre genom att som jag skrev i #2 sitta på olika ställen och vara passiv, tex utanför affären, fika med en kompis där han bara är med passiv, åk till en brukshundklubb och sätt er och var passiva, sitt vid busshållplatsen etc. Målet är att du sen sk kunna överföra det på en situation där det är mycket folk, dvs att hunden tänker "om min människa sitter ner så ska jag vara passiv bredvid" även i den situationen.
#6: Tack för superbra svar!
Det jag allra helst hade velat att han ska göra är ju att vara lugn kunna gå fram och hälsa lugnt utan att hoppa och bli hetsig. Men jag hade också nöjt mig med att han var helt ointresserad av människan framför och bara hade ögon på mig!
Just när det gäller passivitet är det så konstig då han är superduktig på just det. Han kan ligga och titta på när vi spelar kubb, utanför mataffären, busshållplatsen osv och även på kalas efter att han fått hälsa. Restauranger och uteserveringar klarar han av galant. Han kan däremot inte sitta och titta på en fotbollsmatch utan problem så jag ska absolut träna på det mer!
Idag testade jag att träna lite med min kompis. Vi möttes upp under promenaden, hon höll sig lite på avstånd och vi sa hej. Då ville min hund genast fram och hälsa och när jag då hindrar honom med kopplet börjar han skälla helt utan kontroll.
Hade jag däremot låtit honom springa fram och hoppas upp och hälsa osv så där uppjagat hade han inte skällt någonting, så just nu känns det som pest eller kolera.
Han vet vad tyst betyder, men just i det läget blir han snarare mer stressad av det och skäller ännu mer när jag säger det. Så jag försökte säga sitt och stanna och han fortsatte att skälla konstant och gny i 1 minut kanske, jag fick känslan av att det var situationen han skällde på och inte min kompis.
Därefter börjar han lugna ner sig. Han får en godis och jag säger sitt och stanna igen och det går bättre och bättre tills han lugnat sig och bara sitter fint bredvid och då är allt frid och fröjd igen.
Då är min tanke att jag behöver träffa folk oftare och träna likadant igen, vad tror du? Kan det kanske bara förvärra beteendet?
Märkte dessutom idag när jag var på besök hos min mormor och morfar att han var helt lugn, gick fram fint och hälsade och sen gick och la sig. De är väldigt gamla och är inte så hetsiga så där har han lärt sig att det är tråkigt att vara, vilket är superbra!
- Redigerat 2021-07-13 22:16 av Juwel34
Han har ju en förväntan att få hälsa på din kompis och blir väldigt uppjagad av det. Att då vara kvar i situationen blir väldigt frustrerande för honom, och det är därför skallen kommer. Jag skulle därför göra följande förändring av träningen: när han drar för att få komma fram och hälsa, vänd och gå bort från personen. Gå så långt att han lugnar sig (alternativt om ni kan gå runt ett hörn eller liknande), träna lite enkla beteenden och belöna. När du känner att han är lugn och "med dig" så närmar ni er kompisen igen. Tror att det blir mycket tydligare för honom om han blir tagen ur situationen när han jagar upp sig, får komma tillbaka när han är lugn. Ni kan förresten träna detta först med utlagd godisskål eller leksak, det enda sättet att få komma fram och ta är att gå lugnt i kopplet.
Har du möjlighet att få andra i din omgivning att vara lite mer lugna och tråkiga när din hund är med, i alla fall en period? Det skulle också hjälpa att sänka hans förväntningar.