Ny vovve - lite råd tack :)
Hejsan. Jag och min man (och våra 2 barn som ff bor hemma) har tagit över en Rottisvalp efter att den behövde omplaceras. Ägarna sa att valpen (som heter Knox) behövde flytta pga deras ändrade arbetsförhållanden. Vi fick hem honom i söndags (alltså den 13/6 2021) och vi är inte helt säkra på att det bara är av den anledningen längre. Visst får man räkna med att det är kaos för valpen som bara är 9 månader - tänk att behöva flytta så tidigt i livet och dessutom är det då andra flytten… Att sedan vara valp, tonåring och unghund samtidigt typ är ju inte lätt. Det händer ju otroligt mycket i utvecklingen. Att hitta sin plats i en ny familj är inte lätt även när man är äldre vid flytten och då mer rutinerad hund.
Knox har framförallt 2 saker som är frustrerande och inte så positivt för oss människor.
1 - han går för det mesta superfint i kopplet men så helt plötsligt så får han "tokryck" och ska börja bita och kampa med kopplet. Jag har försökt allt från ignorera och berömma när han släpper kopplet och då med både godis och rösten. När han fick godis så gick det ibland bra och ibland tog han tag i kopplet direkt igen och skulle kampa mera. Jag uppfattar det som att han lärde sig att man får godis om man kampar och sedan släpper. Alltså blir det ju inte bättre. I går testade jag att han skulle fokusera på en pinne i stället och gav kommandot "ta pinnen" och varje gång han tog pinnen i stället för kopplet så fick han godis till att börja med, efter ett tag gick jag mer över på att ibland berömma med rösten och ibland godis så han inte skulle tappa intresset. Detta gör att jag alltid ska gå runt med små pinnar i bakfickan för att kunna ta fram en direkt när han börjar kampa… Inte så smidigt. Jagh läste om att man kunde ha en "kamptrasa" med sig och köra med den i stället men då till bekymmer nr 2.
2 - Knox har inte förstått (eller vägrar förstå) kommandot "loss". Har han fått tag på något så är det hans. Punkt. Inte så att han är aggressiv eller något sådant utan bara att han ska INTE släppa. Oavsett om det är hans leksak eller en schampooflaska eller som igår - en rakhyvel. Inte så himla bra! (Vi försöker vårt bästa med att undvika att han får tag på sådant han inte ska få tag på som är direkt farligt såklart men ibland är hundar snabba).
Har man tur och han är på rätt humör och man har tillräckligt gott godis i handen så kan han släppa det han har men så fort han har fått godisen så vill han ju ta det som han har släppt så man måste liksom vara lite finurlig och snabb där för att hinna ta grejen och samtidigt direkt ge honom godisen så att han inte ledsnar på att vänta. Jag vill ju att han kopplar berömmet med vad han gjort rätt. Eftersom att detta med "loss" inte funkar så är ju frågan om detta knep med kamptrasa kan funka?
Han har ju även testat oss genom att naffsa/bita i händer/armar om vi försöker ta kopplet ifrån honom men jag tolkar det hela som att han vill ha i gång en lek. Inte som att han är aggressiv på riktigt eller vad jag ska säga. Vid ett tillfälle har han visat min man tänderna men alla de andra gångerna så har han viftat på svansen och bara visat att jag vill verkligen kampa och leka . Jag vet dock inte om jag vill kampa med honom för jag vill inte att det går för långt. Hur ska jag gå till väga här.
Vi har anmält oss till en unghundskurs för de mellan 9-12 månader men den startat ju inte förrän i slutet av augusti. Vi hade behövt lite mer hjälp innan dess.
Vi har haft en rottis innan men henne tog vi när hon var 11 veckor och visst hade hon sina trotsiga perioder men det var aldrig så här pass jobbigt. Knox verkar känna sig trygg när han är hemma hos oss ändå för han har hittat sina favoritställen att ligga på, han sover gott på natten (första natten var ju kaos men andra och tredje har gått superbra). Han äter och dricker som han ska, han lägger sig gärna på rygg när man kommer och vill bli kliad på magen, han är glad och trevlig, kommer och pussar så fint och försiktigt på en när han är lugn. Jag försöker verkligen träna honom både med motion och mentalt (hade tänkt börja med nosework också). Han kan vissa saker jättebra som sitt, ligg, stanna. I går fick han rusa av sig på en inhägnad agilitybana och lärde sig hoppa över hinder, gå igenom den öppna tunneln och mellan slalompinnarna. Det tyckte han var roligt. Jag är hemma otroligt mycket nu pga en sjukskrivning och snart semester i 4 veckor så jag lägger mycket tid på honom och att verkligen "trötta ut honom" så att han inte ska börja med olater bara för att han inte har fått det han behöver.
(Han gillar ABSOLUT inte klicker så den typen av träning går nog bort.)
Alla kloka råd tas tacksamt emot! <3
Kan du inte öppna munnen på honom och ta ut olämpliga föremål. Det får jag ofta göra med min rottis. Ibland får jag gräva djupt för att få upp allt eller kolla med fingrarna runt tänderna så där inte finns små vassa föremål.
När det gäller koppel kan du (i nödfall) skaffa en länk i stället för "tuggvänligt" koppelmaterial. Ibland kan det räcka med att stå stilla tills hunden upphör med det oönskade beteendet.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Kedjekoppel, som ovan skrev, hade jag provat.
Angående klicker behöver man inte själva klickern för att träna med den metoden. Du kan använda din röst med tex ett snabbt Ja istället för klickern eller göra något annat ljud.
Vår pudelvalp var superbitig som valp och älskade att kampa med saker. Henne lärde jag loss genom att först leka en kort stund med leksaken och sen sitta helt blixt stilla. Så fort hon släppte den (om så bara för en millisekund) så sa jag Ja (eller gjorde ett glatt ljud) och börja direkt leka en kort stund igen och sen upprepa tills hon fatta att hon skulle släppa den för att få fortsätta leka och då kunde jag börja lägga på ett ord för att släppa och allt eftersom utöka tiden mellan att inte leka och leka (och senare även att hon kan sitta och vänta medan man far runt med leksaken och inte börja förrän hon får ett Varsågod). Sen övergick jag att blanda med att byta mot godis ibland.
Sen (eftersom hon ändå är rätt liten och inte riskerar att bita av kopplet) så lekte vi faktiskt med henne med kopplet ute då och då (så man kan använda det som belöning) och eftersom det då blev lek med det under kontrollerade former så sluta hon i princip helt att bita i kopplet (nu gör hon det bara om hon tycker man ska vara ute längre eller gå någon anastans än hem men slutar också nästan direkt när man pratar med henne).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Nu har jag inte läst de tidigare svaren men gällande kopplet skulle jag helt enkelt tillrättavisa hunden. Hjälpa honom förstå att det inte är acceptabelt! Inte säga nej eller fya utan visa med kroppsspråk och fysisk kontakt. Höja rösten gör ofta mer skada än nytta.
Och när han gör rätt så le mot honom och bekräfta istället för att belöna. Och sedan inte göra någon stor grej av det.
Vet inte hur du tränat ”loss” innan men jag skulle helt enkelt börja om. Och glöm inte att använda jättegott godis. Det ska vara mer värt än det han ska släppa.
Ta i beaktande att en omplacerad hund kan bete sig lite märkligt den första tiden, det är ju en stor omställning i dennes liv. Sedan har du ju att göras med en liten tonåring som trotsar och testar gränser.
Jag är en tråkmåns och rekommenderar tid, tålamod, förmågan att vara principfast och kärlek. Det kommer att börja gå bättre bara han hittar sin plats i familjen och lär sig vad som gäller. Samtidigt är en unghund sk*tjobbig med somliga saker! 😆
#5: Ja du har nog helt rätt :) Jag vill bara inte att han lär in fel beteende och en stor rottis som inte har rätt beteende är inte så rolig att hantera sedan. Jag är kanske lite för desperat med att det ska bli rätt från början, jag vet inte :o) Jag ska försöka ha mer tålamod med det hela. Tack för svar.
#4: Det svåra är ju att hitta rätt balans där tycker jag. Jag vill ju visa när han gör rätt och jobba med positiv förstärkning. Ger jag honom inte godis så fortsätter han bara och det känns som att det blir värre och värre, han håller på tills han får godis typ. Jag tror att de förra ägarna redan hade jobbat in det beteendet rätt så bra hos honom.
#3: Aha det har jag ju inte tänkt på - tack! Det var ett bra tips du kom med - ska genast prova den metoden :)
#2: Kan ju vara bra nu under inlärningstiden :) Inte så kul om han lyckas bita av kopplet och inte så roligt heller när han inte vill sluta kampa och för att få respons biter mer och mer i det och kan lyckas träffa handen eller nått. Tack för svar och tips! :)