Hundar iFokus

Hundar

Etiketterövrigthälsahund
Läst 474 ggr
[Koirasan]
0

Hur tänker ni?

Hej,
Hur noga är ni med vad ni stoppar i era hundar?
Ger ni frolic, mackor ostbågar etc? Såg att Fredrik Steen gett en sushirulle till en av sina hundar.. ;)

Själv är jag ganska noga, försöker köpa så ”ren” mat, godis och tugg som möjligt! Gärna svenskt.
Hur resonerar ni kring detta?

Fridaaaa
0

Jag ger så lite som möjligt. Sedan ger sonen ibland om jag inte är snabb eller om han tappar men så lite som det bara går. Hon får färskfoder som kost och jag köper inte massa godis med massa spannmål i

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
0

Jag ger inget av min mat bortsett från rått kött och grönsaker ibland.

I övrigt ger jag anka som godis. Skulle aldrig ge saker som chips och ostbågar eftersom det är så sjukt mycket salt på det.

Nephi
0

Brukar försöka köpa torrfoder som verkar ha vettigt innehåll, samma med blötfoder, tugg och godis.
Dock köper dagmatte det hon tycker i tugg väg… (tror på alla dessa dentastix reklamer om hur bra det är och liknande)
Han får smaka grönsaker och frukt om han vill men oftast ratar han det, kan bli något enstaka chips/popcorn vid helgmys antingen som tappas eller bjuds 🤷🏼‍♀️

Men känner lite också att ett litet popcorn till en stor hund är fortfarande salt men är det en liten hund blir det betydligt större saltmängd till kroppsvikt på en lika stor bit

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

[Koirasan]
0

#1: #2: #3: Kul att höra hur ni gör! Vet att en del ger skitmat för att hundens mage ska bli tåligare, om det funkar vet jag däremot inte.

Försöker som sagt att ge ”rent” men svårt att hitta godis och tuggben som inte kostar skjortan haha.

Fridaaaa
1

#4 Nej det fungerar inte och bara onödigt för hunden, skapar snarare ohälsa

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Herveaux
1

#0: Mina hundar kunde få en bit "skräp" då och då. Det var absolut inte vad vi använde som godis till vardags utan det kanske vart ett par tillfällen/mån.

#4 Kan tipsa om att köpa lever eller hjärta (ofta väldigt billigt), skära upp i små bitar och torka i ugnen. Lammhjärta kokade jag också vilket vart en riktig hit.
Det som inte kommer gå åt närmaste dagarna kan man dela upp i påsar och lägga i frysen.

// Harley

Draken
0

Leversnittar brukar jag ge mina som godis. De får inte vår mat, chips eller ostbågar.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

panini
0

Är både noga och inte noga ;)
När det kommer till deras foder är jag ganska noga med vad det innehåller då det trots allt är huvudfödan. Sen när det kommer till godis och ben är jag inte noga alls med innehåll; där bryr jag mig mest om mängden de får i sig.
Sen får de i princip aldrig människomat förutom frukt, grönsaker och köttrester (otillagat, ex fettbitar) och så kan jag ibland ”råka” tappa popcorn. Enda gången de får annat är om vi är hemma hos morfar.

Kajsa9876
0

#0: Jag ger det foder som kenneln tipsade om och så bra godis som jag har råd med osv. Men min hundtrim, som har många hundar av samma ras som min, har sagt att de har sett att de hundar som får mindre problem är de som får i sig lite allt möjligt. Sen de sa det så ger jag lite av mycket. Inte det som är farligt uppenbarligen (som lök och choklad) men en smakbit ur min mat lite då och då (typ en vitkålsbit med lite sås på) och nått chips här och där och liknande. Inte jätteofta, inte alls mycket, men nått då och då

[Koirasan]
0

#6: Tack för tipset! Har sett att fler gör liknande men aldrig vågat ge lever med risk för att hunden får för mycket A-vitamin.

#8: Ja, upplever också att fodret är det viktigaste.;)

#9: Precis det som jag hört också! Känns ändå rimligt att magen blir lite tåligare om man ger bra mat i övrigt.

Sasha W
0

Min hund får smaka lite okryddade matrester ibland, det ska jag inte sticka under stolen med ;) men till godis och tugg är jag noggrann med innehållet, tugg är alltid tjurmuskel, grissvans eller öra och godis som innehåller 100% kött

Som mat får hon
-Halla Torrfoder Performance som bas
Deras torrfoder gillar jag verkligen innehållet på då deras första ingrediens alltid är kött samt att det kommer för ett vettigt pris.
-Prima Dog Köttkorv som Topper
Dessa köttkorvar har två saker i innehållet: 95% Kött och 4% Ris, så även där samma sak när det kommer till att jag är petig med innehållet
-Extra?
Sedan får hon även Vaktelägg med Skal från mina egna vaktlar, små bitar morot och äpple, kosttillskott, Mush Kycklinghalsar en gång om dagen, Mush köttbollar ibland och ibland lite slaktrester

Så jag är lite petig med vad hon får men jag dömer ingen som ger sina hundar lite vad som, kanske bara är jag som är paranoid 😅