Foder med kyckling, vad är egentligen sant?
Reagerade på detta. https://firstvet.com/sv/fragor/5882/kyckling-farligt-for-sma-hundar
Aldrig hört tidigare eller varit med om att hundar i min närhet råkat ut för detta. Är det skrämselpropaganda eller sanning med modifikation?
Tankar?
Ps: Söker ett fullvärdigt valpfoder för runt 500kr. Som garanterar en len päls, bra mage, fast avföring.
Fast här verkade det gälla hundgodis tillverkat i Asien och inte vanligt foder med kyckling om jag inte fattar fel.
/Maria
- Redigerat 2021-05-07 13:02 av Maria
#0: Precis som Maria nämner så står det:
Veterinärer har uppmärksammat att hundar drabbats av Fanconis syndrom efter att ha ätit hundgodis med torkad kyckling, speciellt importerade produkter från Asien, t ex tuggben med rullad kyckling på.
I hundfoder är värmebehandlad färsk kyckling en vanlig ingrediens, och innebär ingen risk för sjukdomen.
Gällande valpfoder; vilket foder ger uppfödaren och varför vill du inte fortsätta utfodra med det?
// Harley
- Redigerat 2021-05-07 12:59 av Herveaux
#1:
Inte enbart. Gäller även foder innehållandes kyckling. Är det värmebehandlat är det ingen fara. Men vad vet vi egentligen.
Vanligt hundfoder med kyckling ska vara värmebehandling men om man inte litar på det får man väl laga maten själv.
/Maria
#5: .Brit ger klåda här tyvärr.
#4:
Inkompetent kommentar.
#7 Trevligt att diskutera med dig med…😃
/Maria
Garanterar len päls kan man inte göra eller bra mage och avföring - väldigt individuellt
Nej det är ignen fara att ge med kyckling :) Ge med svensk kyckling
Jag rekommenderar färskfoder (tex nordic, fodax) eller färdig barf dvs mush.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3: Läs om texten du själv länkar till så ser du att det inte handlar om foder utan om tugg.
// Harley
- Redigerat 2021-05-07 17:16 av Herveaux
Det måste ju bero på något som är i kycklingen, antingen bakterier eller något skit de matar kycklingen med eller preppar köttet med i tillverkningsprocessen.
Tänk på att kyckling är det sämst uppfödda djurslaget även i Sverige och i Asien törs jag inte ens spekulera i hur de hålls, vad de får för foder, hur mycket antibiotika och andra mediciner de får.
Har i princip slutat äta kyckling (men pallar inte att helt avstå från kycklinghjärta och kycklinglever för det är så gott) och jag skulle aldrig ge min hund foder baserat på kyckling, speciellt inte om kycklingen kan vara import.
Tänk också på att bara för att en vara är svensktillverkad innbär det inte att ingredienserna är svenska. Ta t.ex. en korv eller färdigrätt för människor. Den får märkas med ursprungsland Sverige även om varenda ingrediens är import. Det måste stå specifikt t.ex. "Svensk köttråvara".
- Redigerat 2021-05-07 19:34 av hemul
När det gäller foder, så är det nog väldigt individuellt. Ett foder som går utmärkt på en hund, behöver inte funka alls på en annan hund.
Dock är jag mycket skeptisk till hundtugg eller annan hundgodis som innehåller kyckling, har aldrig givit det och kommer nog aldri ge det heller.
- Redigerat 2021-05-08 11:53 av Draken
Det gäller hundgodis med torkad kyckling från Asien. Inte torrfoder.
Att kalla någons kommentar inkompetent när det är du som inte ens läst länken du själv länkar till är lite pinsamt.
Maria har rätt i sin kommentar. Litar du inte på foder man köper i butik så får du ju göra maten själv. Det är det många som gör.
Och inget foder garanterar "len päls, bra mage, fast avföring." Det är helt omöjligt.
Gamlingen häör hemma får Doggy Proffesional. Det funkar lysande på honom. Har har fin päls, klara ögon, bra munhälsa och är superbra i magen.
Den lille tål absolut inte Doggy proffesional, det bara rinner ur honom. Han får Pure natural, som i sin tur gamlingen inte alls tål ;)
#14: precis!