Hur mycket foder till överviktig hund?
Hejsan, min kastrerade labbe blandning väger 39kg och veterinären tycker att han ska ner till 36-37kg. Han äter nu 3/4 standardt mild och 1/4 mush wild med lamm, ren och älg. Han äter enligt rekommendationerna på påsarna.
Han behöver som sagt gå ner och undrar då om jag ska ge måtten för 36kg alltså rekommendationen som står på påsen. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig räkna ut hur många gram av varje jag ska ge om dagen om 1/4 ska va mush och 3/4 ska vara torrfoder?
Jag har så svårt för att få till detta och då jag är otroligt rädd att min hund inte ska få i sig tillräckligt av allt. Nedanför la jag en bild på rekommendationen på torrfodret, han äter som vuxen hund.
Finns det något färskfoder som är ganska prisvärt och BRA som passar hundar som går lätt upp i vikt?
Ge mindre än han får nu bara.
Såna där tabeller funkar ivf inte, varken för hundar eller människor.
Du VET att hunden väger för mycket. Du VET (antar jag) hur mycket mat han får nu. Du VET hur mycket motion han får. Minska lite på intaget och öka lite på motionen.
- Redigerat 2021-04-21 01:20 av hemul
Minska bara på hur mkt han får. Räkna in godis och övrigt i dagsgivan. Alt ge fodret som godis. Minskad mat o motion.
Min kille ska enl rekommendation få minst 600g/dag. Han får 400g.
Man får gå på sin hund.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Det kan vara klokt att väga meten istället för att mäta den.
Stolt ägare till tre La permer
#3: det gör jag redan:)
Då så. Ta inte bort så mycket att han blir helt utsvulten bara.