Välja hundras, hjälp?
Hejsan, jag är 17 år och om 2 år ska jag ta studenten. Jag funderar nu på vilken ras då jag vill vara tidig att kontakta uppfödare och läsa på och eventuellt träffa några individer.Jag har nu en labbe golden mix som jag går inriktning hundsports gymnasium med. Men jag vill ha en hund med lite mer fart och fläkt men inte allt för motionskrävande. Jag vet att hund är vad jag vill ängna mitt liv åt och jag vill tävla och träna agillity, lydnad, nosework, spår och eventuellt rallylydnad. Jag vill inte ha en hund över 20 kg men inte eller en under 10kg. Jag vill ha en arbetsmyra men inte för krävande som första helt egna hund. Jag har funderat på västgötaspets men har hört att den kan va lite ”egen” och lite lat. Annars är jag öppen för allt. Jag letar efter en hund där egenskaperna passar mig och enligt mig spelar utseenden inte någon roll. Har ni något tipps? Mvh milla:)
Kolla upp dansk-svensk gårdshund. Det är ju en trevlig ras som kan vara både pigg och intelligent.
Vad är det för egenskaper du letar efter då? Förutom aktivitetsnivån du beskriver? Ex. vakt? pälstyp? jaktlust? osv.
#2: jag vill ha en hund med mycket fart ock fläckt, heslt ganska förarvek och arbetsvillig. Jag vill ha så lite jaktinstingt som möjligt och gärna en hund som gillar närhet. Samt en hund som gillar att springa och röra på sig:)
Eftersom du gillar västgötaspetsen kanske corgi är ett alternativ för att lättare hitta ur passande linjer? Annars tänkte jag Pudel, ev cocker (ej jaktcocker utan från utställningslinjer) (de har absolut jakt i sig men är avlade för att jobba med människan så ganska lätt att träna för att kunna ha lös ändå), kanske sheltie från linjer som passar
Spanielraserna är trevliga hundar som gillar att jobba, men som samtidigt kan ta det lungt och slöa i soffan en regnig dag :)
Bearded Collie är en riktigt allroundhund, som man kan köra de flesta grenar med, men den blir ju mellan 18 och 25 kg, så den kanske faller bort.