Hundar iFokus

Hundar

Etikett: debatt
Läst 1118 ggr
Karmatarerskanise
7

Golden dom Valp, 60.000kr

Nu har man chansen att köpa "Sveriges enda" Golden dox valp för bara 60.000kr, på blocket.

Det är det senaste, en blandning av golden och tax…..

Fy för.

• Redigerat 2021-03-02 21:52 av Karmatarerskanise
Dagnykatt
0

Alltså, vad då "fy för"? Vet inte om jag missförstod något?

[Shettisar]
5

Blandningen och priset är ju galet!

Dagnykatt
2

Priset är galet, jo! Själva blandningen är väl lite shit happens, sånt som råkat hända. Hade själv en (1) hund av raserna golden retriever, veteterrier, beagle, stövare och strävhårig Tax. Den bästa hund jag haft och blev nästan 15 år. Men vi betalade ett kaffepaket för den!

Karmatarerskanise
9

#1 Blandningen för det första.
Sedan priset. Det är en helt sjuk summa och förstör för alla som avlar seriöst och tar betalt för det jobbet dom lägger ned på sin avel och inte avlar bara för att tjäna pengar!

Sedan att det läggs fram som om den är speciell och unik för att det är en ovanlig blandning. Det är en idiotblandning. Det är inte "skit happens". Det är tydligt avlat med mening.

MonicaLagerquist
4

Helt vansinnuigt både blandningen och priset.

Stolt ägare till tre La permer

Garm
2

Sjukt pris och sjuk blandning… Som redan sagts förstör det för de som är seriösa med sin avel.

Nephi
4

Är det ens etiskt korrekt att blanda två raser som är så olika stora? 😵
Låter som att be om den hund med problem

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Dagnykatt
0

Har själv i nuläget en tik som är bichon frise/labrador, samt en hanhund som är bichon frise/strävhårig Tax. Jag undviker vanliga uppfödare då jag inte vill ha en dyr framavlad hund. Väljer hellre en förmånligare korsning. Sen skulle jag akta mig för att köpa en hund med kamp-gener, då jag skulle se den som oberäknelig mot andra djur och barn.
Har i 20 års tid haft blandraser av alla de slag och varit helnöjd! Har i nuläget även en spontaninköpt Chihuahua 🤔🤪
Men jag anser som övriga att priset på en blandras ska vara mycket lägre. Men tänker även att ett alltför lågt pris lockar oseriösa köpare, man vill ju ändå att valpen (oavsett ras) ska få ett bra hem.

Fridaaaa
2

stackars hund! Då värnar man inte om hundarna alltså :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kalle B.
2

Känns som att det kan bli en del kroppsliga problem på en Golden Dox. De extremt korta taxbenen tillsammans med allt det andra. Som upplagt för hälta och utslitna höfter, eller tänker jag fel?

Herveaux
3

Här på orten finns det två labrador x tax-blandisar.
Ser ut som en mindre labbe med kanske aningens kortare ben. Så hos dessa två har inte taxen slagit igenom i generna, inte i det yttre iaf.

Jag fattar inte hur man medvetet kan ta fram såna här mixar. 🙁

// Harley

Karmatarerskanise
1

#10: ja risken är ju att det blir problem med knän och höfter om det vill sig illa. :(

Kalle B.
0

Labrador-Tax är väl ytterligare en liten aning värre. 20.000kr för en valp. Tolv valpar blev det så det blir en hygglig slant när alla sålts.

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/blandrasvalpar/94489441

20000 kr - Hund - Borås - Den 11/2 föddes 12 underbara valpar Mamma Labrador Pappa Tax Vi är leveransklara 11/4 då är vi vetrinärbesiktigade,vaccinerade ...
Dagnykatt
1

Tja, alla renrasiga hundar är väl just en blandning av olika raser, och sedan när rasen blir bestående i flera led neråt så har man en ny ras. Nya raser som håller på etableras är väl just labradoodle och cockerpoo. Sedan att vissa renrasiga hundar har några av de värsta hälsoproblemen hör väl till diskussionen. Jag ser inte att denna hund skulle ha värre hälsoproblem än vissa renrasiga hundar, ni vet alla vilka hälsoproblem som finns, så det behöver jag inte gå in på. Jag tycker det är en positiv sak att blanda upp renrasiga stamtavlor med nytt blod. Inte skulle människor heller klara sig utan missbildningar ifall alla skulle para sig med samma släkte. De första leden skulle säkert bli perfekta individer, men vilka problem skulle inte uppstå i de senare leden.

Karmatarerskanise
0

#14: nya är dom ju inte, har funnits i massa år i USA men inte erkänts av fci.

Och tycka vad man vill om blandningar, priserna är sjuka.

Dagnykatt
1

Jo, priserna kan jag gott hålla med om, men det tycker jag gäller hundar överlag! Men jag tror ändå att man vill försäkra sig om att valpen kommer till ett gott hem. Sedan om man vill göra egen vinning på den är ju upp till försäljaren själv, hundvalpar går åt oavsett pris.
Men jag kan också tycka att priset på renrasiga hundar kan vara alltför högt. Om man har möjlighet att ta hand om en hund och ge den ett toppenhem men inte ekonomiskt har möjlighet att sätta flera 10000 kronor på en hund. Det är stor ekonomisk skillnad mellan att köpa en förmånlig hund och ha råd med vaccinering etc. eller att köpa en superdyr hund. Bara för att man har det sämre ekonomiskt ställt behöver det inte vara lika med att man skulle missköta sin hund. Nu vet jag att detta är off topic, men jag vill framhålla att den aktuella hundens värde ligger i köparens ögon. Är detta det ljuvligaste du sett, så är du beredd att betala denna engångssumma.

Herveaux
8

Nu går jag OT så ni får anmäla/radera om ni vill det men såna här påståenden gör mig knäpp.

#14: Många raser har varit homogena i århundraden, och en renras är absolut inte per automatik inavlad. Sånt håller seriösa uppfödare noga koll på.
Hur tror du att man kan se inavelsgraden hos blandraser när man inte har en aning om vilka släktingar hunden har? Man har inte en susning.

Rasbundna sjukdomar eller rena defekter är ett helvete och jag tycker det är vidrigt hur folk kan fortsätta avla på (för att inte tala om köpa) hundar som inte kan andas och liknande. Sånt ser jag som lika oseriöst som blandrasavel.
Med blandrashundar kan du som köpare inte göra din hemläxa och kolla hur hälsostatusen ser ut bakåt i leden eftersom det inte finns någon linje att följa.

Blandraser är inte friskare än renraser. Precis som du påstår om renraser så består dagens blandraser från början av renrashundar (som troligen inte lämpade sig för renrasavel och då gick i blandrasavel istället).

Parar du en renras A med ledproblem och en renras B med allergiproblem så kommer med största sannolikhet att blandrasvalp C ärva endera det ena eller i värsta fall båda hälsoproblemen.
Att blanda raser gör inte att hälsoproblem försvinner.

#16 Seriösa uppfödare gör knappt någon vinst på sin avel. Det kostar att hålla avelsdjur, träna, meritera, hälsotesta, etc. Bara att hålla valpkullen i 8v är en stor kostnad.

Jag rekommenderar varmt att läsa om genetik och (seriös) avel, det är otroligt intressanta ämnen.

// Harley

• Redigerat 2021-03-08 13:29 av Herveaux
Karmatarerskanise
2

#16: jag har då aldrig sett registrerad avel var man tar 40-60.000 för vanliga sällskapshundar.

Och nej, alla raser kom inte till genom att man tyckte två hundar var söta och parade dom för det eller för att man märkt att blandningen är populär.

Dagnykatt
0

Fascinerande vad olika åsikter kan reta upp varandra, som tur är får ju alla själva bestämma hund och ras, det finns för alla önskemål.
Jag vill bara framhålla att jag har högskolepoäng inom avel, genetik och ortopedi, så det är inget problem.
Nu till saken, jag anser inte att kombinationen med blandraser löser genetiska defekter, sånt finns alltid risk för. Däremot kan det lösa det problem med defekter av inavel i rakt nedstigande led. Sedan jobbar man med levande varelser, så inga garantier finns för att avkomman skulle vara 100% även fast föräldrarna är det.
Om jag skall ta upp ett ämne jag velat undvika så finns det renrasiga hundar med hälsodefekter, ni vet nog vilka utan att jag hoppar på någon. Jag tar mig själv som exempel. Har hela livet haft flertalet blandraser i alla de knäppaste blandningar och haft turen att inte ha några problem. Förra året köpte vi en renrasig långhårig Chihuahua med "fina" föräldrar av en seriös uppfödare (jo jag kollade upp det). Och nu sitter vi här med en hund med tandproblem, hjärtproblem, för trång strupe och utstående ögon.

Haifa
1

#19: Min erfarenhet är helt tvärt om, majoriteten av blandraser har haft diverse sjukdomar medan rashundar har varit friska. Du som har hp borde veta att man inte kan dra slutsatser av så få hundar. Plus att man kan vinkla det mesta till sin fördel genom att enbart ta med specifika individer. Visst är inavel alltid en risk oftast i små avelsbaser, därför nyare raser oftast kan få dispens för att kunna utöka den. Däremot är risken högre hos blandraser att det blir omedveten inavel eftersom folk reser mer idag och många vill ha en kull bara för att de är söta. Utan stamtavla eller annat så är det svårt att avgöra om två hundar är syskon, hundarna kommer inte bry sig. När det gäller registrerade hundar kan man kolla hur nära besläktade dem är, sen minskar inavelsgraden ganska kraftigt från kusiner.

Kan däremot hålla med dig om att det inte finns några garantier oavsett raser, det är ett riktigt genlotteri när man håller på med avel. Fördelen med raser och att det finns registrering är att man enklare kan kolla upp härstamning. Man kan enkelt ta reda på vilka negativa sidor det finns inom en ras, detta är lite svårare när det gäller blandraser. Fast i slutändan är det alltid ett lotteri hur avkomman blir, två meriterade vallhundar kan fortfarande få en valp som är värdelös på att valla.

Har inget emot varken blandraser eller rashundar, alla hundar oavsett härstamning förtjänar ett bra hem. Felet ligger i människan och hur vi väljer att blunda för viss problematik. Att temperamentet många gånger får styra i valet av individer eller att man går efter utställningsresultat. Eller korsar raser för att få fram unika blandningar utan en tanke på vad raserna är avlade för.

När det gäller Tax och golden ser jag framför mig en stor nyfiken golden som fastnat i ett hål i marken för att den har fått egenskapen att vilja gå ner i gryt. Eller kanske en kortbent golden som hämtar diverse döda djur. De komiska kombinationerna är oändliga här. Man får väl vara glad för att ryggen faktiskt inte är längre än hos en golden, det är bara att deras korta ben gör att det ser ut som de har en för lång rygg.

Herveaux
0

#19: Jag anser inte att jag vädrade mina åsikter om dina påståenden utan fakta.
Att du har hp inom dessa områden har jag svårt att se när du uttrycker dig som du gör, men nu ska jag inte gå från sak till person.
Det känns inte som att mer debatterande skulle vara givande i frågorna så jag avslutar den här.

// Harley

Dagnykatt
0

Ja det är ett genlotteri och hurudan avkomman blir går det bara att sia om, det är som sagt levande varelser man jobbar med.
Att jag haft tur/otur med mina hundar, har inget med statistik att göra, det vet jag mycket väl. Det har som sagt bara råkat sig.
För min del kan diskussionen gott avslutas. Sedan hur du eller jag läser fakta, tar det till oss och sedan utvärderar och skapar oss egna åsikter är väl bara att konstatera att även vi resonerar olika.
Jag har absolut ingenting emot någondera ras men vill ta blandraser i försvar då de faller mig i smaken och jag har erfarenhet av att deras hälsostatus ofta är positiv. Sedan kan man argumentera i all oändlighet om rasers vara och icke vara. Det finns alltid 2 sidor av myntet och jag är stor nog att inse att även blandrasavel har sina brister.

Haifa
1

#22: Misstänker att det är till mig
Jag har inte pratat om statistik utan om att du drar slutsatser utifrån egenupplevda erfarenheter, vilket är mer subjektivt än objektivt. Jag har heller inte pratat om fakta, och jag vet om att alla tar till sig fakta olika.

Det jag reagera på var mer att du tar upp att du har hp inom massa ämnen men samtidigt baserar dina argument av hälsostatus för renrasiga hundar på en individ. Ras som dessutom är känd för att ha sina "defekter", något man lätt hade kunnat ta reda på och avstå från om man inte vill bidra till dem.

Sen kan även jag tycka att det är lite väl mycket anti mot blandraser ibland, men det kommer nog aldrig försvinna oavsett vad man gör.

Dagnykatt
0

#23: nej, det var inte riktat åt dig och nej, jag baserar inte mina åsikternpå endast min egen hund. Jag baserar åsikterna på bulldoggar och mopsar med andningsproblem, schäfrar med dåliga höfter, veteterrier med allergier, goldens med ledproblem, cavalier king charles med syringomyelia m.fl. Jag är fullt medveten om att dessa även drabbar blandraser. Jag har dock problem med att den rasvidriga aveln fortsättningsvis förekommer (tänker främst på raser med andningsproblem). Det känns inte etiskt rätt.

Dagnykatt
0

Kan tilläggas att defekter beroende på avel och defekter beroende på genetik är olika saker. Avelsdefekter drabbar i större utsträckning renrasiga hundar, medan genetiska defekter i större utsträckning drabbar blandraser. Så i stora drag är det vitt skilda saker.
Men hunden som denna tråd handlar om kan lika bra få genetiska defekter från bägge raserna och dessutom personlighetskrock mellan rasernas egenskaper. Tycker dock inte att det är schysst att direkt rata på uppfödaren och hunden, i fall vi ska gå tillbaka till det som tråden ursprungligen handlar om.

Haifa
1

#24: Fast utifrån ditt första inlägg gjorde du det i och med att du drog upp just din hund, står inget om andra hundar.
Överlag blir det dock skevt att jämföra enstaka raser/blandraser mellan varandra då resultaten beror på vilka man väljer. Att jämföra en husky/alaskan med en mops säger sig själv att mopsen kommer ha ökad risk för defekter. jämför man sen en husky med en mops/fralla blir resultatet tvärtom, huskyn kommer troligtvis vara mer frisk än mops/frallan är. Detta är inte enbart riktat till dig utan till alla som gillar att försvara "sina" favoriter genom att jämföra med andra sämre exemplar.

Så fort du parar två hundar oavsett ras så sysslar du med avel, men tror jag vet hur du menar. Skillnaden enligt mig är mer rasrelaterade defekter gentemot genetiska defekter, varav den första är mer förkastlig då man aktivt väljer att avla på individer trots problematiken. Oavsett hur man klassar det handlar defekter i regel om gener och ärftlighet.

Kan hålla med dig om det sista du skriver i #25. Personen kanske hade en tanke med det som denne ansåg vara skäl nog att genomföra korsningen, hunden själv har inte valt att bli till. Är däremot nyfiken på vad hen tänkte med tanke på priset den har satt och ordvalet i annonsen, det ger faktiskt en känsla av att allt handlar om pengar. Vilket jag tror är huvudanledningen till varför vissa reagerar som de gör i denna tråden.