Hundar iFokus

Hundar

Etikettervalparaggressiv
Läst 686 ggr
Elton_doodle
0

Stressad galen valp

Hejsan, min hanvalp på snart 11 veckor är totalt galen. Han kan inte varva ner, har biter i allt, hoppar på benen och kan inte hantera tillrättavisande. Exempelvis detta med valprycken, vet att de är vanliga men han blir som förbytt, springer runt och attackerar allt han kommer över. Vi har extrema problem med bitandet, går knappt att leka med honom i 2 minuter innan han ska attackera armar, ben och ansikte, ställer man sig upp för att ignorera morrar och biter han i byxbenen. Vi har testat att avleda med leksak, ställa oss och ignorera, gå därifrån men inget ger effekt, han fortsätter på exakt samma sätt. Det är så svårt att ens mysa med honom för han försöker bara bitas. Sen om man lägger sig ner när han är lite uppe i varv kommer han fram mot ansiktet och skäller högt, hur hanterar man ens sånt här beteende. Han får sova mycket under dagarna, vi tar enbart 1-2 promenader om dagen för att inte ge för mycket intryck men inget hjälper oss. Vi kan absolut inte heller titta på tv för då är han där och attackerar oss igen. Vad ska man göra, är i desperat behov av tips. Jag är förtvivlad.

AMITOLA
2

Måste bara fråga vad det är för ras? Och har du kontaktat uppfödaren? 🙂 Om du har en seriös uppfödare så kan du säkert få hjälp och rådgivning!

Like ok whatever, dude.

Elton_doodle
1

#1: det är en multigenerations Labradoodle, ska höra av mig och kolla med uppfödaren, tack.

flocken
2

Åker ni ut i skogen o låter honom springa lös? O nu menar jag inte grusvägar. Utan ut i skogen. Lyfta på tassarna, klättra osv.
Min kille var med mig i skogen varje dag. Han har aldrig betett sig inne.
Men mina erfarenheter utav dessa doodlar är att de är svåra.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Carrolinline
0

Min förra valp var en riktig buse, han brukade "attackera" mig för att testa mig. Då bet han mig var han än kom åt. Det gjorde ont och jag blev till och med rädd. För en liten valp, det kändes galet. Fick tips att ta tag i honom och morra precis som mamman hade gjort för att visa att nu räcker det! Jag var tvungen att brotta ner honom så han la sig på sidan och morra åt honom, han fick ligga så tills han lugnade ner sig. Oftast tog detta väldigt lång tid för han gav sig inte, låtsades lugna ner sig sen börja det om så fort jag släppte honom. Men tillslut fattade han att jag bestämmer och det lugnade ner sig. Vissa hundar testar en rejält för att se vem som bestämmer.
Detta var det enda som funkade för mig, testade innan dess att bland annat avleda med leksaker, ignorera och gå ifrån men inget hjälpte.

jenmjao
1

Jag hade en sådan här valp, och jag fick ingen hjälp pga raserna hon var (eller snarare ena rasen). Folk sa bara "skyll dig själv" istortsätt.
Jag lärde mig en hård läxa och när jag skaffa min andra valp var jag beredd, 20tuggben i min tvåa, ett i varje soffhörn, i sängen, på golven, överallt. Började han bitas fick han ben istället, Nu var han en brutalt mycket värre ras än den första, men han var nog världens lättaste valp.
Min tik är idag 10år, men när hon var valp sov hon 4timmar på ett dygn, Det var allt jag fick. Tills jag åkte till min mamma, jag var uppe till 6 på morgonen, min mamma gick upp 8 eller 9, tiken med henne tills jag vakna, sen med mig om och om igen. Hon var utstängd väldigt ofta, satte för kompostgaller så hon kunde se mig, men det gick sällan att vara i samma rum som henne. Hon är den värsta valpen jag hört talas om, eller känt, Skulle aldrig vilja göra om allt det, så jag lider med dig.
Mitt tips är att ge ben, ge ben, ge ben, tänderna kliar så dom bits. Pip till om valpen biter för hårt (om det funkar, annars ta dig ifrån situationen med hjälp av t.ex kompostgaller, men var synlig, du vill inte skapa separationsångest bara sätta gränser). Lek med godis, träna lite, var ute på samma plats en stund. Aktivera inte valpen för mycket fysiskt, både för att inte skada den men också för att det kan stressa mer. Kör nos aktiviteter, göm saker, låt valpen hitta sakerna.
Skulle inte rekommendera att du rycker tag i valpen då det kommer förmodligen att hetsa och uppmuntra valpen mer.

Kilgharrah
2

Träffat flera labrador/pudel blandningar och väldigt många har haft dem problemen du beskriver. Omöjligt att få dem att ta det lugn och väldigt bitiga. Mycket tuggben av råhud och plast för att avleda och beröm då när det dåliga beteendet avbryts. Fryst KONG med färskfoder, våtfoder eller SUMO. Motionera inte mycket då du har en valp men mentalt motion är super! Sök, nosework och lydnad. När det börjar gå över styr, bryt situationen och vänta på tre lugna sekunder, sen belöna. Öka gradvis till längre och längre stunder av lugnet. Bestämda tider av lugn, tydligt slut efter lek och träning- ingenting roligt kommer hända om han hoppar upp och bits, du blir supertråkig men när han är lugn får han mys eller beröm.
Kontakta även uppfödaren, om det är en seriös kennel kommer du då få mycket hjälp av dem. Annars kanske labradoodle grupper kan hjälpa dig? Bestraffa inte valpen, tvinga ned honom på sidan eller dra i nackskinnet. Aggression leder till aggression, dina problem kommer bara bli värre då.
Om inget hjälper skulle jag kontakta en utbildad hundtränare med erfarenhet och kunskap så fort som möjligt. De är som mest påtagliga vid 8-12 veckor så det är viktigt att ha en bra bas för att få en glad, social och trevlig hund. :)

Elton_doodle
1

Tack så väldigt mycket för alla tips. Har haft kontakt med de andra valpägarna från kullen och de har liknande problem. Ska ta till mig av tipsen och testa på nosework för att lugna honom. Tack så mycket

Hornslandet
3

Min valp var också skogstokig fram till ca 5-6 månader. Det hjälpte mycket att passivitetsträna, dvs ryggsäcken eller liknande övning.

För oss var det att jag helt enkelt satt mig ner, tog honom i knät och höll lugnt men bestämt tills han varvade ner. INTE "brotta ner" honom, utan han fick ligg-sitta i knät med tassarna i backen, jag höll runt honom så han inte kom åt att bitas. Sen satt vi så. Gjorde om det många gånger. Efter ett tag lugnade han ner sig väldigt mycket fortare när vi gjorde det.

Det är totalt meningslöst att hålla på med att morra åt valpen. Skapa inte onödiga konflikter.