Halsband eller sele?
Hej hej, vi har en 4 månaders valp hemma. Jag och mamma tycker att sele är bäst för att vi hade halsband på honom innan men han tyckte inte om det så vi bytte till sele och han trivs mycket bättre, jag och mamma tycker det känns mycket säkrare för både oss och hunden. Men, mammas man håller inte med. Han tycker att halsband är bättre även om han inte trivdes i det. För man får ’bättre kontakt’ för det har han hört, det är tydligen bättre kontakt för om han drar blir det obehagligt i nacken och du slutar han dra mycket snabbare. Vi håller inte alls med, det känns bättre för både oss och hunden att han har sele.
Vad använder ni och varför?
Nu har jag inte hund längre, men om hunden drar eller rycker i kopplet så är sele mycket snällare och riskerar inte att skada nacken eller halsen på hunden.
Och vadå kontakt? Man ska väl ändå träna hunden till att söka kontakt med och lyssna på sin förare? 😋 Samma sak med drag i kopplet. Det ska tränas bort, inte straffas bort. Och få hundar slutar väl dra p.g.a obehag ändå?
Så kör på sele ni!
PS. Jag hade halsband även om hunden sällan gick kopplad. Skulle jag skaffa hund idag, så skulle jag gärna använda sele.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#0: Låter som din mammas man borde lära sig mer hur man kommunicerar med sin hund med kroppsspråk och röst, inte (bara) kopplet. 😊
Jag tycker ni ska fortsätta med sele om du, din mamma och hunden tycker det fungerar bra.
Min senaste hund hade en del problem med mötande hundar så beroende på vart vi skulle gå och våran dagsform så växlade jag mellan sele och halsband.
Jag föredrog överlag selen. Hunden brydde sig inte om vilket han hade. 😄
// Harley
Jagkör endast selar. Lätta att ta tag i om det behövs
Defintivt sele, hela hundens liv :)
Rekommenderar ymodeller pga att de är mer ergonomiska.
rekommenderar inte tex julius k9, trepoint och såna som går tvärts över bröstet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Man får inte alls bättre kontakt av halsband, bara lättare att seriös skada sin hund om den drar/rycker i kopplet. Om er hund mår bättre i sele så fortsätt med det!
Halsband är bra och smidiga att använda för hundar som aldrig drar i kopplet, inte vid hundmöten, trafik, springande barn, bollar eller löv som flyger osv.