Funderar på en andrahund?
Jag har en pomeranian hane på 5 månader som leker med en släktings spets (som bor hos mig ibland), dem småbråkar en del, men leker också jättefint. Funderar på en rik då han leker jättefint med andra tikar, stora som små.
Han är inte jätteliten utan ganska stor för sin ras.
Jag funderar på att skaffa en till hund till nästa år, men är lite konfunderad över raser som går ihop med honom.
Vill gärna ha en mellan eller lite större hund. Har kollat springer spaniel, steffe, American bully, golden-, flatcoated och duck tolling Retrievers.
Någon som har en pomme med en annan ras eller har förslag? 😊
Inte just pomme, men en vän till mig har haft Yorkshire Terrier och Golden Retriever ihop och det fungerade jättebra. Man får ha lite koll så att den större av dom två inte leker för våldsamt bara.
Många större vovvar har inte riktigt koll på hur stora dom faktiskt är och har en tendens att vara väldigt klumpiga valpar/unghundar.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Spontant tycker jag du ska undvika bullhundar, för de jag känner leker hårdhäntare än andra raser och stora storleksskillnader kan ställa till det i de fallen.
Sen ska du tänka på att du ska inte köpa en hund till din hund, utan till dig. Vad vill du ha ut av en andra hund? Vad kan du erbjuda?
#2: jag och vovven går ut och springer och promenerar ca 2h om dagen + kissrundor så en aktiv hund är ju inte ett problem. Det är nästan alltid någon hemma och vovven är aldrig ensam mer än kanske 30 min, har nära till hundbruksklubbar och ska börja lite kurser när Corona lugnat mer sig, men det jag är mest rädd för är väl att dem leker för hårt eller liknande. Vill väl ha en hund som tycker om utevistelse och lek, men inte är en typ Husky som bör arbeta för att må som bäst.
- Redigerat 2020-12-17 23:45 av Elsaplutten1
Min mor har en pomme och han har alltid gått bra ihop med tikar, både stora och små, men den andra hunden får inte vara för tokig och bufflig i lek, då pommen är lite mer känslig i skelettet, benen. Pommar brukar ha svårt att hoppa ner från sängar och andra ställen då dom har känsliga ben och leder kan hoppa ur led, så man brukar få lyfta ner dom.