Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 723 ggr
HappyDays
0

Hundraser

Hejsan! Min äldsta dotter (12 år gammal) har länge tjatat om hund nu, och då behöver vi ju självklart veta vilken hundras som kan passa oss! Det blir ju lite knasigt om man skaffar en hund man absolut inte har tid med. Jag har haft 10 hundar innan, men inga av mina 4 döttrar är hundvana. Mina döttrar är mellan åldrarna 1-12, men det är bara min äldsta som verkar vara intresserad av hunden. Jag har själv sagt till henne att om vi ska skaffa hund så får hon antagligen stort ansvar över honom, men jag kommer alltid hjälpa till. Som sagt behöver vi en särskild hundras, och min dotter kollar på en del raser. Först kollade hon på golden, men jag gillar själv inte längre päls så mycket pga att den kan ta tid, och måste badas oftare. Då berättade jag för henne att jag föredrar korthåriga pälsar, som man kan torka av med en trasa. Hon har fastnat för en särskild ras, whippet. Hon tycker dom är söta, och vi har träffat 2 tikar innan. Men jag vill gärna ha mer förslag. Helst ska hundarna behöva max 1,5 timmes promenad på en hel dag (10,5 timmar per vecka) och eventuellt inte vara för svårhanterliga, och inte heller för ”ointelligenta” då jag vill att hon ska kunna lära hunden sitt, ligg, plats osv ganska lätt. Tex whippet är lätthanterliga hundar, och man kan ofta ha de i grupp. Är de så lätta kanske vi skaffar 2, men med mellanrum. Tack på förhand (:

HappyDays
0

Vi siktar även på en hund där hanen är 50cm+!

HappyDays
0

#3 vad menas med länken? :)

HappyDays
0

#2 menade #2 haha

Karmatarerskanise
0

Kan direkt säga att whippet kräver mer än några promenader. Och valpar/unghundar är inte "lätthanterliga". De är galna, hoppig, bitiga,  oreglerliga osv. 

Din dotter är 12 och kommande år kommer det hända mycket i hennes liv. Kropp och knopp genomgår dramatiska förändringar, skolan tar mer och mer tid.

Det blir du som har huvudansvaret och du som får se till att hunden får det den behöver. Räkna inte med att hon har samma intresse och tid kommande 15 år.

Och whippets är ofta svåra att lämna ensamma. Dom tycker inte om det. Kan ni lösa det när du jobbar och hon är i skolan?

HappyDays
0

#5 ja givetvis. Har 2 döttrar sedan innan men deras intressen sedan 12 har hållit i sig. Jag har ett jobb som många kallar för ”smart jobb”. Jag jobbar på datorn, och kan jobba hemma närsomhelst. Hon kollar mycket på aktiviteter med hundar osv. Hade en dobermann innan, gick mycket på utställningar med honom =)

Karmatarerskanise
0

Det är en stor fördel att du kan jobba hemma. :)

Men som sagt, var beredd på att det blir du som tar hand om hunden. 

Vet många familjer var det varit barnen som velat ha hund och som sedan i tonåren inte har tiden så det blev föräldrarna som fick göra allt.

Det kan gå så menar jag.säger inte att det gör det.

Nephi
0

Varför siktar ni på en större hund? Jag bor bredvid en F-6 skola, de flesta älskar grannarnas små hundar medans de ofta backar ett steg när jag kommer med mitt vilddjur till Aussie. Hur kommer barnen reagera när en övervuxen valp tumlar över dem? Speciellt de yngre barnen tänker jag på då. Min vovve kan klara sig på 1,5h totalt någon dag i veckan men absolut inte alla dagar. Då skulle han klättra på väggarna, och även dagarna det blir mindre gång har han i princip fri tillgång till min lilla trädgård när jag är hemma. Finns det inga mindre hundraser ni kan tänka er? Tänker att en del Terriers sägs vara stor hund i litet format men det finns ju även andra :)

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

HappyDays
1

#7 förstår dig helt. När jag hade hundar med mina tidigare döttrar så var det bara jag som ville ha det. Ska vi skaffa hund så blir det nog så att vi alla bör gilla rasen osv

HappyDays
0

#8 barnen har en bonus morfar som haft massa hundar. Alla har varit större hundar, och mina 2 äldsta är mer vana vid de. Barnen är lite rädda för mindre hundar pga att de skäller så mycket, och föredrar större hundar precis som mig.

Vixxen
1

Skrev detta till vad jag antar var din dotter:

Kan Italiensk vinthund vara ett alternativ? Om ni är inne på den typen av hund?

Annars är mellanpudel en aktiv ras. Kan hållas kortklippt och då blir pälsvården mindre.

Eller en Bichon Havanais. En mindre hund med go.

Eller en Cairn terrier! En stor hund i litet format!

HappyDays
0

#11 jadu, min dotter letar också förslag och är antagligen också här på iFokus haha. Är inte mycket för ”klipp” raser om man säger så men har själv sagt att vi kommer gå på utställningar för raser som är tillgängliga för oss, för att se dom, deras storlek m.m i verkligheten. Som jag nämnt innan så är mina döttrar på något sätt lite rädda för mindre hundar pga att de skäller så mycket…

Vixxen
0

#12 Ja, mycket kommer ju ändå att hänga på dig som vuxen. Det är ändå du som kommer att ha huvudansvaret. Kanske kan Labrador vara något för er eller Bullterrier eller varför inte en Bedllington terrier!

HappyDays
0

#13 ska kolla på dessa raser. Vi kommer skaffa hund tidigast mot sommaren, så då lär jag märka hur intresserad och engagerad hon är i hundar. Är det så att hon inte är så engagerad eller inte anpassar sin vardag efter hunden kommer vi antagligen inte skaffa en för att det är mest för henne som vi skulle skaffa hunden. Självklart måste vi andra också anpassa oss. Idag är hon ute minst 45 minuter, om hon känner sig frisk, per dag.

Chinesecrestedlover
1

#0 Bara en tanke…mindre hund =lättare för barn att hantera. 

Om jag möter ett barn med en "större" (normalstor typ. golden och liknande eller större) så går jag omvägar för att undvika att möta barnet. Det är mycket sällan som barn har styrkan/kontroll att hantera en hund i den storleken som vill dra/jaga/attackera en annan hund. Jag kunde hantera även större hundar som barn/tonåring (trots att jag är liten) men det känns mer som ett undantag i ärlighetens namn. Jag har dock haft djur i hela mitt liv så vanan av att umgås med, träna och hantera diverse olika djur, fanns även där när jag var barn (och även ansvarskänslan som krävs). 

Jag har små hundar och det har varit nära att det gått illa med dessa när barn gått med stora hundar de inte kan hantera. Min pappa fick t.ex. vid ett tillfälle "slå till" en rottis på nosen (för att få stopp på den) som kom rusande för att ett barn inte kunde hålla kvar kopplet. Den sprang då mot min pappa (sjuk = ostadig på benen redan då) och min lilla (då hade jag en 5 kilos) nakenhund och var på väg att attackera min hund. 

Om det är meningen att din dotter ska kunna gå med hunden själv, utan att alla andra med hundar ska behöva vara rädd för att få skadade hundar osv. så skulle jag tipsa om att skaffa en mindre hund. Mindre hund = mindre styrka = lättare att hålla emot även i en nödsituation. Även min nuvarande fyra kilos hund kan vara rejält stark om han vill.

Även en vuxen person med mycket hundkunskap osv. kan i värsta fall ramla p.g.a. av en större hund som verkligen bestämt sig för att dra/jaga något. En släkting till mig som haft hundar förut osv. har nyligen skadat sig ganska ordentligt p.g.a. sin valpiga unghund av lite större storlek (ca 20-30 kg som vuxen), när hunden drog omkull släktingen. 

Jag föll själv vid ett tillfälle (i övre tonåren) när jag praktiserade på ett hunddagis p.g.a. att jag gick med två "normalstora" hundar (en retriever och en spaniel) som plötsligt gjorde ett rejält ryck i en grusbacke = jag drogs med (släppte ej kopplen…vilket gissningsvis ett barn skulle gjort = olyckan kan vara ett faktum) och släpades en bit på gruset (= inte världens skönaste upplevelse). 

Om hunden sliter sig och skadar en annan hund så kan det gå riktigt illa, både för den hunden som attackeras och för er hund och man är ju alltid ansvarig för vad ens hund ställer till med (= kan bli dyra veterinärkostnader för er även om er hund klarar sig fint i detta hypotetiska scenario). 

/Chinesecrestedlover

Vixxen
0

#15 Bra tanke där!

HappyDays
0

#15 förstår din tanke och kommer tänka på det. Min dotter har en kompis som har en större hund. Dock drar den hunden väldigt mycket (han är 4 😬) och hennes kompis fick så ont i handen av det så hon frågade min dotter om hon kunde ta kopplet. Min dotter tänkte på att vara lugn och bestämd, och höll ett stadigt tag om kopplet, och lyckades hålla kvar honom. När de väl gick hem gick hanen lugnt bredvid henne, men som sagt vet man aldrig vad som kan hände när de är själva. De första åren, då de är som jobbigast, kommer jag vara med henne och lära henne hur hon ska göra osv. Min dotter har ofta pratat och frågat om det går och praktisera på hunddagis så hon kan vänja sig mer vid hundar i alla storlekar samt ha bättre kontroll. Hon lär sig snabbt när det är något hon gillar så tror inte att det ska vara något större problem. Men ska se vad för raser vi kan hitta :) Tack =)

HappyDays
0

#15 kommer alltid finnas för hjälp osv för min dotter oavsett om hon gillar det eller inte.

Wenniz
0

Jag som är uppvuxen med whippet tycker whippet endå är en bra första hund, en rastypisk whippet är en enkel, mild och trevlig hund. Min whippet på äldre dar hoppade in som en god läromästare för många av mina ungdomar på hundklubben. Rasen kräver inte massa mental stimulans men är riktigt roliga att träna med om man vill lägga tid på det, jag tävlade både agility, rally och lydnad med min. Så jag tycker personligen att din dotter är intresserad av en bra ras som första hund. Men vill understryka att ingen hund oavsett ras bör nöja sig med så pass lite promenader, vi alla var dåliga dagar där långa promenader bort prioteras men det är lite för en normal vardag. Som jag uppfattar det som är ju du som förälder väl insatt och vet att huvudansvaret ligger på dig. Stor eloge att du vill hjälpa din dotter i sitt hundintresse. Jag tycker många är allt för hårda med ämnet ungdom och hund, så länge den vuxne är med och vet att allt ansvar inte kan läggas på barnet så är det ju inga problem.

• Nederlandse Kooikerhondje -
Shireelin
0

#19: Varför tycker du att ingen hund ska "nöja" sig med 1.5h timme promenad per dag? Tror du att en väldigt "laid-back" hund lider om den får mindre?

• Redigerat 2020-09-08 23:11 av Shireelin