Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 2933 ggr
aumandan
1

Könsmogen valp juckar på kudde

Hej! Jag är nyfiken på vad andra tycker angående att en valp som precis börjat bli könsmogen går och juckar på en kudde? Han är 6 månader gammal, liten hund. Detta sker sällan men när det sker så är det tidig kvällstid, nån gång i veckan samt är helt klart i sexuellt syfte, att han prövar sina rörelser, ”övar” liksom. De gånger han gör det pga av uppspelt så avbryter jag honom tills han slutar och erbjuder något annat, men funderar över detta. Jag kan avbryta honom från att göra det nu också men då märker jag att det finns ett ouppfyllt ”behov” (sex) kvar för han lyssnar men försöker hitta nåt annat att öva på istället då. Om jag låter honom göra det så gör han det en stund och sen är han ”färdig” och går och lägger sig avslappnad 😅 jag funderar därför på om det är rätt att låta honom ”upptäcka sin kropp” eller vad man ska säga..låter jättedumt när man pratar om hundar haha, men samtidigt så är ju valpstadiet till för att han ska lära sig hantera allt. han gör det aldrig på människor eller andra djur och vi har en otrolig ögonkontakt och samarbete både ute och inne. Ska man avbryta eller tillåta honom? Vad tycker ni andra?

Karmatarerskanise
2

Sådant avbryter jag alltid. Det är ju inget önskvärt beteende.

Hyeonmu
3

Jag tycker att hundar har rätt att leva ut alla sina drifter, på nåt sätt. Just en kudde känns väldigt hanterbart och oskyldigt.

Det jag skulle tänka på är att det som alla andra beteenden kan vara värt att styra om det på ett annat sätt som är lätt att hantera när han blir vuxen. T.ex. att han har en egen kudde eller nalle och lär sig kunna avbryta, även om man inte avbryter varje gång.

Bara så att han inte börjar jucka hemma hos nån annan och inte vill bryta. Även för att kunna bryta och leda honom till annat rum med sin nalle om han gör det när man har gäster och de blir illa till mods (eller om man själv är typen som blir generad).

Enda gången det skulle vara negativt rent objektivt är om det verkar vara ett stressbeteende snarare än sexualdrift, men det märker du ju som du säger på hur och när han gör det. Det är inte när nåt som ger adrenalin händer, utan som alla andra varelser som fortplantar sig så har han vissa drifter. 😉

Låt honom, säger jag.

JoannaLi
5

I mina ögon handlar det alltid om en stressreaktion. De gånger när han avbryter men letar nästa grej låter som att han fortfarande är stressad. Hade hjälpt honom att varva ner i de lägena.

Hornslandet
1

#3 Det är ju lite intressant särskilt eftersom jag även sett tikar göra detta…

Alltså, jag tycker man inte ska oroa sig så mycket. Skulle se det lite som att valpen "flippar ur" lite.

Jag tycker inte man ska låta detta pågå dock, tänker att det kan finnas en risk att det bara fortsätter. Jag hade satsat på att göra mer andra aktiviteter som tröttar ut valpen, samt att inomhus träna mycket ryggsäck och sånt som gör att valpen slappnar av. Jag började ganska tidigt med min (galna) valp att alltid sätta oss och lugna ner allting direkt när vi kom in. Vi lekte och gjorde (de flesta) aktiviteter utomhus och han kunde vara uppe i varv även innanför dörren direkt. Det ville jag inte.

Nu som vuxen är han alltid megachill inomhus här hemma, kan tilläggas.

hemul
1

#2 Håller med dig.  Klokt sagt. Tycker inte heller det gör något så länge det inte är en ständigt återkommande stressgrej. Tycker också ditt förslag att lära hunden avbryta är vettigt. En del är ju känsliga och pinsamma situationer kan ju uppstå.

JoannaLi
0

#4 "#3 Det är ju lite intressant särskilt eftersom jag även sett tikar göra detta…." Ni förstår jag inte? Eller var det kanske en feltagg? För det är väl klart att även tikar kan bli stressade 🙈

Hornslandet
0

#6 Ja absolut, att de kan bli stressade. Men det kanske inte är självklart för alla att de juckar på saker ibland när de är stressade - det strider ju lite mot logiken ;)

Jag blev iaf lite förvånad första gången jag såg det!

Majken!
1

#7 Logiken att tikar är sexuella? Du ska se dom juckfester som är när en tik i flocken löper, jösses. Det behövs inga hanar för att det ska bli av.

Karmatarerskanise
2

#8 inlägg #7 syftar troligtvis på att det är hanar som juckar när dom parar sig, inte tikar.

Majken!
0

#9 Och jag säger att tikar visst juckar.

Karmatarerskanise
1

#10 När dom parar sig?

Majken!
0

#11 Tråden handlar väl inte om parning? Men ja, om två tikar försöker para sig så juckar och rider den ena på den andra. Samma sak om tikarna är stressade, uppspelta, löper osv.

Hornslandet
1

Men herregud haha. Vilken diskussion det blev.

Jag vet att tikar kan jucka i vissa situationer - det var ju exakt det jag påpekade. Såg en tik som juckade på en ryggsäck för några år sen, det var då jag lärde mig att det går till så ibland.

Att det strider mot logiken har ingenting att göra med att tikar är sexuella eller ej. Det är förstås att en tik, logiskt sett, inte juckar när de parar sig på riktigt, eller hur? Det är inte riktigt så det går till när blommor och bin blir till, är allt jag menade, såklart.

Därmed så är det lite intressant att de ändå har den "reflexen" i sig.

Karmatarerskanise
2

#12 "Tråden handlar väl inte om parning? " läs gärna #9 igen.

Lona
3

OT men det förekommer ju inom fler arter, att honorna juckar vid brunst/löp även om jag inte tror att det är så vanligt att det är ett stressbeteende? Tänker på tex hästar, det händer att ston rider på varandra vid brunst men jag har aldrig sett det som "utlopp för annat tillstånd/beteende" eller vad man nu ska kalla det. TS: Jag skulle inte låta min hund jucka, däremot försöka förekomma den. Även om det verkar som att han gör det av pubertala/sexuella skäl så tänker jag att det kan ligga viss stress i botten, som gör att beteendet visar sig. En av mina tikar gjorde så i könsmognaden men det låg nästan alltid trötthet/stress bakom även om det skenbart var en sexuell grej. En sak till som visserligen inte nämnts i tråden (bra!): Glöm allt det där med dominanstänk, det är ett förlegat sätt att se på saken.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
3

Fast… även om det är ett stressbeteende så är det ju inte juckandet som är problemet. Man behöver väl försöka komma tillrätta med varför hunden blir stressad snarare än att förbjuda utloppet för stressen, eftersom juckandet är ofarligt. Jag menar, om stress t.ex. utlöser ett behov att tugga sönder alla skor i huset har man ju faktiskt starka skäl att få stopp på beteendet till att börja med, för plånbokens skull. 😛

Men att förbjuda en hund att stressjucka tycker jag är lite som att säga "stora pojkar/flickor gråter inte!" till ett barn.

Nu kan det ju säkert gå hand i hand att försöka komma tillrätta med stressen och att får slut på stressbeteendet, men jag tycker ivf att man bör tänka att det är stressen man ska försöka komma till rätta med i första hand.

Tobical
2

Hej TS! Jag har en hane som ju kæde vid överslag. Det hända speciellt vid lek med andra hundar där han blev för upphetsad. Där avbröt jag alltid leken och lät alla andas en sekund för att sedan släppa ihop dom igen och sedan avbryta på en god not istället. Såklart försökte jag alltid förebygga detta men med en unghund är det ibland svårt att veta vilka dagar han är extra känslig. Detta hände som tur enbart en 2-3gånger. Kompisens tik kan definitivt börja jucka vid övertaggande. När hon taggar så enooormt mycket att det blir lite av en överslag handling kan hon börja jucka luften så att säga. Jag hade personligen avbrytit och gett hunden en annan form av aktivitet, gärna lugnande. Försök att se om det händer i specifika mönster eller när ni är i en viss sinnesstämning. Kanske när ni har haft besök, bär ni har gått korta promenader, när ni har tränat, när ni inte har tränat, VAD har ni tränat, mm. Kommer gynna er mycket om ni lär förebygga beteendet med att sänka stress och överslag nivån samt ge andra sätt för honom att varva ner/bli av med alla känslor och frustrationer. Stort lycka till

aumandan
0

Hej! Intressanta svar!! Jag tror dock inte att detta fall är stressrelaterat. Visst händer det att det kan bli en överslagshandling någon gång och han går på kudden eller sin bädd, men då är det på ett annat sätt, då tycker jag att han upplevs som stressad, letar nåt att få utlopp på, letar efter nåt att göra osv. Tror ni verkligen inte att en hund kan jucka för andra anledningar än stress? Jag vet visserligen att hundar inte har sex för nöjes skull, men de har ju drifter tänker jag. I den åldern vaknar nya hormoner och de testar nya beteenden. I dessa tillfällen som jag beskrev här så tycker jag inte alls att han upplevs som stressad, snarare lågintensiv men han har en slags ”lust” typ. Som sagt så lyssnar han på tillsägelser lugnt och fint, avbryter och lägger sig ner och tittar på mig. När han däremot är stressad så skiter han liksom i min tillsägelse först, och fortsätter tills jag säger till igen, för att sen byta och börja bita i ett bordsben, eller nåt annat bus. DÅ känns det som att han gör det pga stress. Så det är olika situationer. i scenariot där han gör det pga av stress så tar vi bort alla kuddar, ger honom tugg eller om det är dags att varva ner på kvällen så gör vi ryggsäcken eller ignorerar så han kan komma till ro. Det var det andra scenariot som jag funderade lite kring, dvs när han gör det pga sin drift. Jag tänker att är det såhär sällan det sker så kanske jag låter honom vara ifred då, men om det däremot skulle börja utvecklas till ett vardagsbeteende så kanske jag hellre skulle vilja att han gör nåt annat :P

JoannaLi
0

#16 absolut är orsaken problemet och inte utloppet, men juckande är väldigt självbrlönande och samtidigt en uppstressad aktivitet eftersom att "det aldrig kommer till slut", typ som att jaga en boll. Så därför avledet jag, för att det riskerar att skapa mer stress och befäster det som utloppsbeteende. Jag brukar avleda och ge ett ben tex, eftersom att ätbeteenden är lugnande utan stress. #18 nu har ju jag inte sett din hund, men min hane som hade problem med nedvarvning kunde också vara så. Ibland var han stressblockerad och manisk, hörde mig inte, kunde inte släppa tanken på vad han gjorde, letade bara mer. Ibland var det bara "vanlig" stress, och då var han kontaktbar och behövde bara lite hjälp av lydnad för att lägga sig och lugna sig.

hemul
1

#18 Klart det inte behöver vara stress! Hade en hund som ibland, väldigt sällan faktist, högst 10 ggr under livet, fann min fleecepläd väldigt sexig. Han juckade egentligen inte men bökade ihop den till en hög på sängen och  makade in den under kroppen. Sen låg han där på högen och såg stirrig ut på ögonen. Detta hände alltid när vi var själva hemma, lugna kvällar, absolut ingen stress. Han fick ligga där med sin låtsastjej. 😃

Hornslandet
0

#19 Jag läser överallt att tugga/gnaga är en lugnande aktivitet - men det har det aldrig varit för min hund iaf. Han triggas av det och går definitivt mer upp i varv än ner av det.

JoannaLi
0

#21 individskillnader finns ju överallt. Men för den överväldigande majoriteten är ätbeteenden lugnande, särskilt sådant som kräver långvarigt fokus, som ett stort tuggben som kanske tar några timmar att äta upp.

Lona
0

Jag tror att de KAN jucka av ren sexualitet också. En av våra hanar kunde under könsmognaden stå och jucka i luften varpå det gick för honom. Det hände inte många gånger men jag tror inte att det hade med stress att göra. Att han var avslappnad efteråt berodde snarare på andra saker. 😉 (Det växte bort, idag är han absolut inte någon översexuell hund utan kan umgås med löptikar under kontrollerade former.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

aumandan
0

#20 hahaha, ja då känns det bara taskigt om man skulle gå in och ta hans låtsastjej! #21 våran kan varva ner om man ger honom ben när han är busig, men han kan samtidigt gå upp i varv om han råkar få syn på det när han blir väckt ur en tupplur (om någon kommer in i rummet typ). Så det kan vara både lugnande och stressande för honom. Extra dumt är det om man är vaken sent på kvällen, typ 12-1, och man börjar göra sig iordning och han vaknar och får syn på ett ben som legat kvar i soffan sen innan han somnade hehe. Då har han svårt att glömma bort det även om man tar undan det. #23 Hahaha, ja men det var precis så jag upplevde honom! Han var lugn, men gick och letade lite slött, sen blev han avslappnad efteråt 😅🙈