Osäker på tingad valp
Min familj har varit och kollat på en valp 2 gånger, en gång vid 4 veckor och en gång vid 6 veckor. Vid första tillfället tingade vi honom och vid det tillfället kändes valparna alldeles för små för att någon skillnad på personlighet skulle kunna ses. Det vi märkte var däremot att han tycktes ligga lite, lite senare i utvecklingen jämfört med sin bror samt att han var väldigt pipig och gnällde nästintill konstant under vårt besök där. Nu vid vårt andra besök var han väldigt rädd utanför valparnas låda när han var ifrån sina kullsyskon, vilket de andra valparna inte var. Men när han var i lådan tillsammans med dem var han busig och framåt. Han hade även ett rinnigt öga båda gångerna vi varit på besök. Vad tycker ni? Vet inte heller om jag övertänker situationen då jag inte vill få hem en osäker och rädd hund. Skulle ni se det som varningstecken och välja en annan valp? Eller är detta beteende normalt för en så pass ung hund?
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
Vi hade en helt underbar Once-in-a-lifetime-Borzoitös som var mentalt skräp. Ångrar absolut inte att vi tog dn tillbakadragna valpen då, men vi fick jobba mycket med hennes mentala delar. Hon är också den enda Vinthunden jag träffat som vägrar jaga luren i coursing ;)
Hon var mitt allt och jag levde för henne tills dess att hon fick cancer i lymfkörtlarna, och avlivades för snart fyra år sedan.
Jag skulle aldrig göra om det, men gudarna ska veta hur mycket Ivana betydde för mig, och speciellt inte om den har rinniga ögon och liknande. Vad är det för ras? Är alla tester gjorda på föräldrarna?
Min bästa vän, Ivana som gick över regnbågsbron alldeles för tidigt.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Det rinnande ögat,vad säger uppfödaren om det. Vad är det för ras?
Stolt ägare till tre La permer
Jag skulle ta upp min oro med uppfödaren. De är ju proffs på just den hundrasen.
Uppfödaren vill ju inte heller sälja om det inte blir bra för er.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Tycker det låter som den valpen behöver en extra koll hos vetrinär,men det är ju uppförarens uppgift..Jodå det finns allt för många uppfödare därute som varken är proffs el är seriösa, sorgligt men sant.
Jag hade diskuterat igenom det ordentligt med uppfödaren men jag hade inte chansat. En koll hos veterinären låter som en god idé - men det är som sagt uppfödarens ansvar. Sen beror det väl lite på hur tydligt valpen skiljer sig från sina syskon, är det en uppenbar skillnad så hade jag som uppfödare inte släppt den valpen till vem som helst. Jag hade troligen behållit den ett tag för att se hur den utvecklades, möjligen lämnat den till någon jag kände väl. #1, Så fin hon var! ❤️
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Känns det inte bra skulle jag lita på magkänslan och prata om det med uppfödaren.