Hundar iFokus

Hundar

Etikett: bilder-och-filmer
Läst 1155 ggr
Karmatarerskanise
1

Svalka hundarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur svalkar ni era hundar i hettan? Jag spolar kallt vatten på mage och ljumskar och gör is att tugga och slicka på.

Chinesecrestedlover
0

Har inte riktigt det problemet😂…inte innan det blir extremt varmt i alla fall (har nakna hundar). Hundarna älskar värmen och de älskar att sola.

flocken
0

Min galning badar. Han är nog ingen hund. Snarare något vattenlevande sjöodjur. Hoppar från bryggan. Nej, dyker. Sen kan han bara stå i vattnet så bara huvudet syns

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Wizbot
0

Bor i lägenhet utan uteplats just nu så kan tyvärr inte ha någon barnpool vilket min hund älskar. Tack och lov är min lägenhet rätt sval så trots att hon är en pittie så fläktar hon inte varken inne eller under kortare lugnare promenader. Hon har dock väldigt bra avsvalningsförmåga för att vara pit. Behövs det blöter jag ner henne. Dock är jag väldigt nyfiken på vad ni andra använder för solskydd på hundarna som behöver det? Hon får lätt finnar och har känslig hud så vet inte riktigt vad jag ska välja. Funderar på att antingen använda solstiftet av försvarets hudsalva eller suntribes solkräm. De två är de enda jag tål själv. Hon har en del bar hud på huvudet och rosa hudton. Tyvärr är hon uppvuxen på Cypern där ingen skyddat henne mot solen så jag är rädd att hon redan har solskador. Hon har några vårtor som jag ska ta prover på snart.

Karmatarerskanise
0

#1 Har ni inte haft det extremt varmt ett par dagar? Har väl varit 30 grader ungefär i hela landet?

Hornslandet
0

Jag gör faktiskt inte nått särskilt just med hunden. Jag öppnar fönster på natten och vädrar ut lägenheten. På dagen drar jag ner persienner på fönster där solen annars skiner in, det hjälper en hel del mot onödig växthuseffekt inomhus. 

Går kortare promenader dagtid och försöker hålla oss i skuggan, men jag upplever inte att han har några större problem. Han ligger och sover i hallen där jag har klinkergolv (svalaste stället här hemma) hela dagen, men är annars rätt alert och så. Tycker han är ganska duktig på att själv gå ner i varv rejält när det är varmt, så han blir inte extra varm i onödan..

Förstås ser jag till att det finns fräscht, kallt vatten i skålen. Tvingade honom att dricka lite extra genom att blanda in lite mjölk tidigare också, bara så han dricker lite mer i förhand och inte när han väl är jättetörstig.

Min är ju en briard, så jag får gott om kommentarer och blickar  dock från folk ute som verkar undra huuuur klaaaarar han sig.. (med all päls). Men jag tror han klarar sig minst lika bra som korthåriga hundar, särskilt svarta sådana. Det är ju ändå en fransk ras från början. Lite spännande är det dock att han med samma päls inte fryser utomhus i -25C.

Inomhus ligger han inte och flämtar alls nu. Bara en liten stund när vi varit ute, sen slappnar han av och sover.

Brukar iofs ha en fläkt på golvet i hallen också, så han kan få den på sig. Men den gick sönder häromdagen :/

Turast
1

Vi flydde till ett gammalt grustag som blivit som sjöar och sitter i skuggan medan hundarna plaskar runt och simmar. Var olidligt hemma! Vår tomt ligger typ som i en skål och är alltid väldigt fuktig I jorden så nu när det varit 31 grader har det blivit som en djungel 😬

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jojaton
0

Badar så ofta vi kan, annars inget speciellt. Har vi inte möjlighet att vara på stranden håller vi oss inne de varmaste timmarna, tränar och går långpromenader tidiga morgnar/sena kvällar. 

#3 Jag använder Helosans solskydd (Solosun) till min bordercollie som har helt vitt ansikte :) Hon är visserligen inte speciellt känslig men har inte fått några reaktioner trots att det appliceras runt mun och ögon.

Johanna - Instagram

Hornslandet
0

Det ska väl vara fördelen med päls också då, ingen hud som kommer i kontakt med solen  😂

Gillar era hundar också att "simma runt" i nyklippt kräs som legat och torkat? Fattar inte vad den stora tjusningen är!

Karmatarerskanise
0

#8 Ja det gör han

Jojaton
0

#8 Jag glömmer jämt att smörja in henne 🙈 Sam har ju dels en massa päls som skyddar och är dels mörk, men Cay är ju rosa både runt ögon och mun så måste bli bättre på det så att hon slipper bränna sig…

Johanna - Instagram

Lord Vulcan
0

Mina får frusna melonbitar. Kallt och vätska. Fuktig handduk över hunden går oxå bra. Sen har jag kylfiltar/dynor.

Chinesecrestedlover
0

#4 Varmt absolut…men med tanke på att tiken hässjade kanske en halv minut vid två tillfällen sommaren 2018 så påverkas hon inte alls. Har inte hässjat en enda gång i år. 

Hanen är den som är den som är "känsligast" för värme, han hässjade några gånger i går efter vi gått en promenad mitt i gassande sol…men annars ligger båda gärna under en filt…så…inte direkt påverkade av värmen. 

2018 hade jag 30+ grader i lägenheten (trots fläktar dygnet runt, vädring nattetid och täckta fönster samt kylklampar vid fläktarna) och båda hundarna ville trots detta ligga på mig (som de brukar) och under en filt…jag var inte allt för glad över det…men tiken protesterar genom att klösa mig i ansiktet om hon inte får sin filt, haha.

Chinesecrestedlover
0

#3 Jag har nakenhundar och har alltid använt mig av solkräm för barn, oparfymerat och SPF 50+. Det fungerade bra även på min allergiker med eksem och andra hudproblem. Det blev absolut inte värre med salvan, snarare bättre. Just nu använder jag mig av denna t.ex. https://apohem.se/la-roche-posay-anthelios-wet-skin-lotion-barn-spf-50-250-ml?gclid=EAIaIQobChMI38CPp_6h6gIViKgYCh3_agCiEAQYBSABEgI_AfD_BwE

Hornslandet
0

Det lite roliga nu är att kommentar-frekvensen ökat ännu mer. 

"oj, tänk så varm den där ska bli nu!"

"Ojoj, haha, jadu tänk om man hade en sån päls på sig haha"

osv :P

Chinesecrestedlover
1

#14  Haha…för mig är det tvärtom. Får mer kommentarer när hundarna behöver kläder än nu. Jag är tydligen mer "djurplågare" (folk kommenterar kläder hit och dit) de andra årstiderna än nu…😉

Hornslandet
0

#15 Spännande sånt där.. På vintern får vi också kommentarer, men då mer typ om att "jadu han fryser nog inte den där" osv.. 😂

Det är ju sån otrolig skillnad på sol och skugga nu. Vi planerar promenaden så vi går i nästan bara skugga, då verkar han klara sig fint!