Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 26093 ggr
Royalz
6

Hur snabbt blev din valp rumsren?

Ja, hur länge dröjde det? :)

destroyed
0

Min valp är rumsren nu.. hon är 15 veckor.. Hon gör inne om jag inte uppfattar hennes signaler därför att hon säger till när hon vill ut men ignorerar jag dem då gör hon inne eftersom hon är ännu så liten att hon inte kna hålla sig..

Royalz
0

Okej! :)

Hur ofta är det som valpen bajsar inne? Om man går ut med den 1 gång i timmen finns det risk då att det bajsar inne då?

Caramelbrownie
2

Den hade vuxit upp hoss ett par av våra kompisar som har mamman. så den var rumsren när vi fick den som 8 veckors valp

Att skriva, är att måla med ord...

medarbetare på Fantasy iFokus

Kanin-Fiia
2

Vet att min kompis valp som är 13 veckor kissar/bajsar inne nån gång i veckan men är väldigt duktig på att visa när den behöver gå ut. De går ut minst varannan timme, efter att den har ätit, busat, eller sovit.

[IsabelleA]
1

Min valp blev rumsren vid ca 15-17 veckors ålder. Som #1 sa, uppfattar jag inte Bens signaler så kissar han inne.

Idag, då han är 6 månader är han helt rumsren!

tsset
1

En vecka tog det för oss.

#2 Svårt att säga sådär. Att bara gå en gång(eller fler) i timmen hjälper inte första tiden. Gå istället när hunden ätit/druckit/sovit eller lekt, det är då de brukar behöva göra ifrån sig.

destroyed
2

om man går ut en gång i timmen så är det inga problem men det blir jobbigt att gå ut så ofta i längden, försök istället att lära dej när det är mest troligt att valpen kissar(sannolikhetslära) Sindra gjorde allting efter att hon hadet ätit och då höll jag koll på att när hon har druckit eller ätit så behöver hon gå ut.. jag gick ut en gång i timmen men ibland orkade jag bara inte det så tillslut slöt jag gå ut och jag har ju sån tur att jag har trädgård så jag bara öppnade dörren och hade den öppen hela dagarna. Jag bor rätt litet och min hund är extremt renlig så mycket fick jag gratis.. Hon slöt upp att göra inne efter en vecka som jag hade henne hemma sen när jag åkte till min familj som bor mycket större än mej så gjorde hon inne igen så då var det bara att börja om med att gå ut och gå lite då och då..

Jag kan säga så här. Hon bajsade inne senast i förrigår därför jag gick i duschen och struntade i att hon krafsade på dörren. och då fick jag skylla mej själv. Kissa inne gjorde i hon imorse för jag sa att nu ska vi gå och kissa och hon gjorde ju som matte sa. hon satte sig och kissade(hon kan kissa på kommando) men innan dess så har hon inte gjort inne sen mitten av juni.

BrightGloria
1

Zelda (Sheltie tik) blev rumsren när hon var ungefär 3mån
Meya  (sheltie tik) blev rumsren när hon var ungefär 4mån.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

tsset
2

En tanke slog mig, vad menar ni med rumsren? Antar att det är olika från den ena till den andra, för mig är rumsren när valpen förstått att den ska gå ut och göra ifrån sig och visar det. Gör hunden ifrån sig inomhus för att jag inte kunnat läsa av min valp/inte hunnit med är inte samma sak. Mitt eget fel, och då spelar åldern ingen roll, hinner jag inte ut med en gammal hund är den ju fortfarande rumsren. Kom bara inte ut i tid pga ägaren.

Hur menar ni med rumsren? Blir ju skillnad om man räknar efter när hunden lärde sig att den ska ut, och när den senast gjorde ifrån sig inne ;)

destroyed
0

9# det är ju så vi menar också.. Min hund är ju rumsren dock är det ju skillnad om jag ignorerar hennes signaler.. för dte är ju mitt fel. min hund är 15 veckor.. Jag kan inte förvänta mej att hon ska hålla sig för att jag inte har tid,

Ricko
0

olika för varje valp vi haft :/ en tog det 7 mån för.(sen var vi tvungen att he bort han så vet inte egentligen hur lång tid det tog)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Singo-Torpet
0

tog väl en vecka kanske men han kissa nog bara inne 3-4ggr totalt..

scth
1

Vår valp är nu sågott som rumsren (14v).. utom på balkongen(har inte förstått om det är inne eller ute riktigt)

CottonCandy
6

Jag förstår hur ni tänker, men en valp på 8 veckor (eller lite äldre) kan inte vara rumsren, dom kan inte hålla sig, fysikt… det kan dom inte förän runt 4-5 månader (tidigare ibland med, beror på individen)

När hunden kan hålla sig är den rumsren tycker jag iaf.

Så  #3 som skrev: Den hade vuxit upp hoss ett par av våra kompisar som har mamman. så den var rumsren när vi fick den som 8 veckors valp…

Klart den växte upp första 8 veckorna hos mamman, innan 8 veckor får man inte ta hem en valp.

Och när jag säger att (som jag tycker) att en hund ska kunna hålla sig för att vara rumsren så menar jag inte i flera timmar, men det ska räcka med att gå ut var 4-5 timma (eller ännu längre) *även om vi inte är inne mer än 3 timmar med vår vuxna* går man ut 20 ggr om dagen är inte valpen rumsren (igen, min åsikt.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Rumsren fär mig är att hunden/valpen kan hålla sig ett X antal timmar och att det itne händer olyckor inne :) Enja var 13 veckor så höll hon sig minst 2-3 tim givetvis var man hemma o kunde läsa av henne men vi slapp iaf olyckor inne då. 4 timmar drog jag sen när hon var 15 v för test o det klara hon galant men då var man ute längre tid.

[Ronon-m]
0

Ozzi var rumsren vid 3 månader, så det tog alltså en månad för honom att bli rumsren. Då började han gny vid dörren när han ville ut, och höll sig ganska länge, om jag minns rätt. De va ju ändå snart 4 årsedan. Men att det tog en månad är jag säker på ;)

Jespersen
0

Vid ca 3 månader blev Humla rumsren, sen vid 4 månaders ålder fick hon UVI och vi fick i princip börja om från början.. Det blev väl lite av en vana för henne att kissa inne igen för man hann verkligen inte ut med henne när hon hade UVIn. Det tog inte så lång tid innan hon slutade med det igen dock :)

sara32132189
0

Jag och min familj ska skaffa en Fransk bulldogg och ni som har hund, vad tycker ni är det svårtaste? är det så jobbigt att få en hund rumsren som alla säger?
Vi ska skaffa den under vinter halvåret, vi bor i ett hus med väldigt stor trädgård och nära till skog. Är det mycket skillnad på att få sin hund rumsren på sommaren än vad det är på vinter eller hur är det?

[Teddies matte]
0

Efter ca 2-3 veckor slutade han göra ifrån sig inomhus.

Linnea
1

Vår valp (14 veckor) kissar efter att hon ätit, sovit, lekt, medan hon leker, när hon har varit vaken ett tag… När hon leker med andra hunden kan hon kissa var 5:e minut typ.. Inte så lätt att gå ut i rätt tid då. Hinner knappt in så är det dags igen. (Hon har inte UVI, och hon kissar inga små pölar!)

Skynda långsamt så går det fortare.

sarae
0

Min första valp var i princip rumsren inom en vecka från att jag hade fått henne (från 9 till 10 veckor). Hon började säga till redan andra dagen.

Min nuvarande valp på 13 veckor kommer nog aldrig att bli rumsren :P Hon fick en envis urinvägsinfektion som liten och vi har ännu inte lyckats bli av med småskvättandet. Så det kissas både 3 och sju gånger inom loppet av 10 minuter ibland. Och hon visar inte minsta tillstymmelse till att säga till.

Cahira
0

Hon sa ifrån dagtid redan första dagen, men på nattetid sket hon bakom tvn efter några veckors tid. När hon var 6mån insåg jag att inget hade hänt inne på jättelänge. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
0

Mina tidigare shar-pei var alltid 100% rumsrena vid senast 12 veckors ålder. Typiskt för den rasen.

Nuvarande två hundar var inte helt rumsrena förrän vid 5 och 6 månader ålder.

[Aremea]
0

Ett par veckor med första och dagar med andra.

imsuchadiva
0

Min är fyra månader. Han har håll sig hela nätterna ända sen han kom. första två veckorna bajsa han inne tre gånger men inge bajsolycka efter det. Inte ens när han vart dålig i magen. Han säger alltid till om han behöver gå ut. Förra veckan tror jag det var så missade nog husse hans signaler för helt plötsligt så hade han hukat sig och kissat samtidigt som han tittade på husse. Men jag anser att han är rumsren.

htt
0

Min är drygt 5 månader och ännu inte 100 procent rumsren. Men det är mest pga vår lathet och inte pga hans blåsa ;)

[T-Fia]
1

Länge på alla mina hundar. runt 6-7 månader. Någon har även fått något återfall i ettårsådern. Fast min Lappis var rumsren på natten från dag 1, men det verkade ändå inte som om hon begrep att man inte fick pinka i hallen förrän nästan ett halvår senare.
Vi bor på landet och ytterdörren står alltid öppen på sommarhalvåret, faktiskt har jag hört och börjar tro på att det tar längre tid för dom då. De kanske går ut, men de fattar inte riktigt att de inte skall pinka inne och sedan när det blir höst och dörren stängs så får man lära om på ngt sätt…

felzena
1

Med första hunden så tog det någon vecka och min andra hund var inte rumsren förrän han var 6-7 månader. Jag anser att en hund är rumsren då den förstår att man gör sina behov ute. Sedan måste man självklart anpassa rastningen efter hundens ålder.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

mingman
0

Vid fyra månaders ålder fungerade det bara en dag. Det gick verkligen över en natt, sedan dess inga olyckor.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Fiigge
0

#29 kan väl vara runt då som knipmuskeln börjar funka som den ska :)

Min valp är 12 veckor och fattar att blir man utburen är det kissdags och bits och gnäller när han är nödig. Skulle dock inte kalla honom rumsren. Är han trött eller uppspelt/stressad så kommer det okontrollerat som att han inte märker det vilket tyder på att han inte kan kontrollera blåsan rent fysiskt än, även om han hajar grejen med var det helst ska kissas någonstans.

Håller med många av er med att rumsrenhet för mig är när hunden kan hålla sig till de bestämda kissrundorna per dag, inte varannan timme. Sen att även en vuxen hund kan bli nödig innan planerad rastning och säga till så klart, men inte efter varje vatten eller sovpaus :)

Viccan92
0

Jason var över ett år när han vart helt rumsren.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Mixie
0

Hugo blev rumsren jäkligt fort, runt 13-14 veckors ålder! Kanske bör tilläggas att när jag köpte honom bodde jag i en liten etta på bottenplan med uteplats med gräsmatta där han gick! Tjejerna däremot har vart/är ett mindre helvete, vi flyttade till större lgh men en trappa upp vilket innebär att man varken ser dom hela tiden eller hinner springa ner i tid varje gång, nu har vi börjat ta tag i det ordentligt och har hundarna i köket på dagarna (plastmatta istället för parkett), en i taget i resten av lägenheten, vilket iof är bra så dom får mer egentid med oss, och man håller lättare koll! Och sen upp och ner hela dagarna, no mercy ;)

//Mickan

Allumania
0

Rambo var Ca. 7månader gammal då han inte längre kissade på golvet när vi inte var hemma. Natten höll han from 3mån. Det händer sig att han inte kan hålla emot sitt bajs om han tex äti något opassligt. (Har hänt 2gng) Annors är lägenheten riktigt snygg när matte o husse kommer hem :)

jasmin_84
7

Hej!

Jag behöver akut hjälp med min valp som bajsar och kissar överalt hemma. Min hund är 12 veckor gammal. Hon vill aldrig gå ut och när vi är ute så gråter hon. Ni kommer säkert tro att jag inte rastar henne men så är det inte. Jag går ut med henne varannan timme och när hon ätit och lekt osv. Jag kan oftast stå i en timme ute och frysa men hon kissar när vi kommer hem istället. Jag behöver akut hjälp!!!!!

isblixt
0

Efter att vår valp blev 4 månader hände det bara en olycka och det var när hon väckte oss med racerbajs mitt i natten. Det var knappt ens avföring, bara vätska.. då var hon fortfarande liten. När hon varit dålig i magen efter det har hon alltid väckt oss för att springa ut i full fart till närmsta gräsmatta… :)

emilialinnea
0

har varit väldigt olika för mig en 9 veckor en 12 veckor och en annan 5mån :)

/Emilia

hemul
1

Tror det beror väldigt mycket på hur man bor, om man är lättsövd eller sover hårt, såna saker. Jag har allt emot mig.😕

Allumania
0

Rocky var 6mån när han blev 100% rums ren. Natten höll han senare än Rambo men var tidigare i övrigt. Inomhus bajsade han nästan aldrig. Bör nämnas att jag sprang upp och ner från 3dje vårningen med valp i famnen tills han blev för stor för mig att bära :P Vad gör man inte för sina gullen! :D

Allumania
1

#34 Vad är det för ras? Har det tidigare funkat att kissa o bajsa ute? Var kissar hon hemma? Har hon samma platser som hon väljer? Har hon hård mage?

Cixx
0

Min italienska vinthund blev rumsren vid 4-5 mån

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

SilverEmma
1

Min mops är 8,5 månader och har inte gjort många olyckor inne, mest för att vi faktiskt gått ut med henne ofta. Sedan ett par veckor tillbaka räknar jag henne som rumsren då hon markerar tydligt när hon vill gå ut och jag litar på henne även hemma hos andra.

russin
0

# 34 - 12 veckor är ingen ålder och det är fortfarande en "bebis". Världens kan tyckas stor och skrämmande och vissa valpar är känsligare än andra.

Jag låter det ta sin tid och det är inte hela världen om det händer olyckor inne - jag har två tidningar inomhus för akuta behov. Det kan hända att det är läskigt ute precis just när min valp är ute och då kutar in igen och kissar inne, men det får man ta. Det kommer om man bara är envis. Vad gör ni ute ? står du bara och väntar. Försök få valpen att kanske leta lite godis ute, lek eller annat så den får börja förknippa utevärlden som kul och inte bara frusen och kall🙂

Jetaime
0

Min hund blev rumsren ganska snabbt,men å andra sidan så var jag typ inte med henne typ en gång i kvarten i början, haha. Kissade inne nån gång hemma och bajsade typ inne 1-2 ggr. På jobb hände det lite mer eftersom jag inte kunde ta ut henne helatiden.

russin
0

Mina tidigare shar-pei blev rumsrena före 12 veckors ålder. Nuvarande heeler tar längre tid på sig. Oftast går det inte helt att "lita på" dom förrän förrän runt 5 månaders ålder (vissa lite mer). Nuvarande valp är dock duktigare än mina andra var i valpåldern, så kanske jag kan hoppas på runt 4 månader 😃

spacesheep
1

Beror på vad man menar med rumsren. Såvida man gick ut i princip konstant var han rumsren vid 12-13 veckors ålder, för då kissade han ju av sig allt utomhus och har aldrig gillat att kissa inne. Undantag för några olyckor då vi bodde på tredje våningen och inte hann ut. Han fattade att man inte skulle göra ifrån sig inomhus, men kunde inte kontrollera blåsan och magen ordentligt helt enkelt. Men han började hålla sig och markera att han behövde gå ut vid 5 månaders ålder. Efter det har inga fler olyckor skett. Så jag säger 5 månader!😃

Yasmine_
0

min var rumsren vid 13veckor (Fick hem honom när han var 11veckor :D )

HildaSvensson
0

Min valp är 11 veckor nu och just nu känns det verkligen som att han aldrig kommer att blir rumsren.. MEN, tror många känner så när deras valpar är små. Så småningom blir säkert han rumsren också. Tror dock inte han blir det förens vid 4/5 månader men vi får väl se! 🙂

cookies1994
0

min hund som nu är vuxen blev rumsren först när hon var lite äldre än 6 månader och då menar jag 100 % rumsren, hon kan alltså hålla sig "hur länge som helst" om det behövs, hon gillar också sovmorgnar det händer aldrig en olycka hon fyller snart 3 år. Enligt SKK blir  Valpar blir vanligtvis rumsrena vid 3–6 månaders ålder.  Enligt mig är hunden rumsren när man inte behöver oroa sig för att det ska ske en olycka inne utan man är trygg med att om man tar ut den när man brukar att hunden nöjer sig med att bajsa/kissa ute då, valpar som inte är rumsrena behöver tas ut mycket mer än en valp som är rumsren.

Magrat
0

Ivana var rumsren när hon kom som fem månaders gammal valp, jag räknar inte en olycka som hände första natten. Tesla blev rumsren runt fem månader hon också, mycket på grund av att vi inte var snabba nog ut (bodde några trappor upp.).
Anjuska blev rumsren vid fyra månader, men då bor vi också på bottenplan och har en liten uteplats vi nyttjat för rumsrenhetens skull.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

poodlelicious
0

När han kom vid åtta veckor. Det hände två olyckor som berodde på att jag råkade vänta alldeles för länge med att gå ut.

alltidnordin
0

Nej jag skulle inte räkna min 12-veckorsvalp som rumsren TROTS att det i princip aldrig händer olyckor inne hemma hos mig. Han säger till när han behöver ut. Men han kan inte hålla sig=ej rumsren. Dessutom händer det olyckor hemma hos andra, så nej han är inte rumsren men han säger till när han vill ut när vi är hemma🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Emo
1

Intressant tråd med många fina åsikter.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973