Svullen och hängig valp
Min whippetvalp (5 månader) vaknade med en liten svullnad under ena ögat och lätt rodnad på samma ställe. Ögat rinner lite. Hon hade också svårt att gäspa, verkar inte vilja öppna munnen så mycket. Aptiten är det inget fel på, även om hon äter lite långsammare, kanske pga smärta. Dock är hon rätt trött, sover mycket och är inte riktigt lika ivrig utomhus. Allt detta berättade jag för sköterskan som jag ringde till hos veterinären, och hon tyckte att det lät som att hon fått en smäll. (Hon leker ganska vilt, så det är ingen omöjlighet) Hon sa att vi skulle avvakta och om hon mådde sämre skulle vi komma in imorgon. Jag vet bara inte hur dåligt hon menar att hon ska må innan det är dags att åka in…hon är ju lite hängig, och jag är jätteorolig att hon mår sämre än vad det ser ut som. Nån här som har tips eller har varit med om liknande med sin hund? Tacksam för svar!
Somsagt låter det lite som att hon fått en smäll och att det gör lite ont i käken. Får du klämma och känna? Hur reagerar hon? Jag hade definitivt åkt in om man känner sig orolig. Hellre det än att det ev blir värre.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag hade åkt in, i synnerhet som det rör sig om en valp. Är de hängiga/allmäntillståndet är påverkat så är det en larmsignal, likaså att ögat rinner. Ge henne ingen mat/godis innan du åker till vetten, om de behöver sedera för att kunna röntga eller undersöka/behandla henne. Lycka till!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Det första jag skulle gjort var att ta tempen. Alltid bra att hålla koll på tempen. Sen, är själva ögat påverkat på något sätt? Kan du komma på att det hänt ngt?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag ska iväg och köpa en ny termometer. Hon träffade en stor hund igår som hon busade lite med, och båda var rätt buffliga mot varandra. Kan ju ha hänt nåt då. Svullnaden verkar inte vara så stor, men hon vill inte öppna munnen och piper och jag försöker. Jag ska ringa veterinären igen.
Gör så!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Har du tittat ordentligt så att hon inte har ett bett från den andra hunden eller så? Borde ju i och för sig synas rätt tydligt på en whippet med sin korta päls…
Uppdatera gärna med hur det går ❤️🙂!
Hon har inga synliga bett och hade ingen feber igår (runt 39-40, men i värmen och med tanke på att hon är valp så är det ingen hög temperatur enligt veterinär) Ringde igen igårkväll och sköterskan sa att jag inte behövde oroa mig akut men fick såklart komma in om jag ville. Ögat är rödare än vanligt och hinnan täcker ungefär halva ögat samt är väldigt röd den också,ä. Och hon kan inte öppna munnen ordentligt. Det är det jag oroar mig mest för. Det är ingen större skillnad nu på morgonen, så ska ringa och be att få komma direkt de öppnar. Tack för era råd. 🌸
Håller tummarna!
Fast 40 grader är feber även fast det är varmt… Är min spontana tanke. Hoppas det löser sig, tänk på att ögat är väldigt känsligt och likaså valpar!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Förresten väldigt bra av er att söka veterinärvård :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
TS, hur gick det?
Märklig inställning. 40 ° är 40 °. Vi och hundar har olika normaltemperatur, men i har samma "maxtemperatur".
Hej! Hundar har en normal tempratur på 38-39 grader! På morgonen är 39grader feber, men på eftermiddagen kan den tolereras, och det gäller ta tempen när hunden är lugn, när den sovit på morgonen, kolla tempen! Har du varit ute med valpen så tempa inte, för då kan det visa fel temp! Det behöver inte vara fel om hunden på eftermiddagen har 39.3, det kan bero på värme också! Men i bland kan en hund ha lunginflammation om tempen ligger på 39,3! Så rådet blir tempa hunden tidigt på morgonen innan du varit ute med den! Tempen kan också stiga lite vid stress! Lycka till!
Lite sen kommentar i detta fält. hoppas att det kommer fram ändå.
Vad hände med din hund. Vad blev diagnosen. Saken är den att vi har en lite 11 veckors lagottovalp som har typ samma symtom som du berättar om.
Hoppas att du ser detta och kan svara:)
#14, TS har inte varit aktiv sen 2018 så du får nog inget svar. Kontakta veterinär direkt, ögon och valpar chansar man inte med! Lyckat till! ❤️