Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 898 ggr
shaithan1990
1

Råd på rätt ras för mig

Hej jag står i de första start groparna att skaffa mig en vänn för livet, och håller just nu på att försöka fundera ut vilken ras som faktiskt passar, 

Jag lever i en lägenhet i en stockholmsförort, med mycket grönområden och dylikt för promenader, är hemma ganska mycket (går på dagligverksamhet pga min diagnos) men bor så pass nära att jag lätt kan gå hem och gå ut med hunden. 

är inriktad på en medelstor/(Liten)Stor hund 

det är också min första helt egna hund. har kollat in Euroasier bullterier och dylika spets/terier

Retriever456
1

Skulle du kunna berätta hur mycket motion och aktivering den skulle få per dag? Finns det några speciella egenskaper du är ute efter? Päls? Skulle stryka bullterrier från listan, jätte härliga mysiga hundar men kan vara rätt svåra att jobba med som första hund.

shaithan1990
2

Motion runt 1-2 timmar om dagen, hällst inte en skällighund, lugn och trogen. 

pällsvård lite till medium I guess 

och min familj hadde hund när jag växte upp så har någorlunda hundvana, men som sagt min första som är 100% min

Retriever456
1

#2 motion 1-2h om dagen, men hur mycket aktivering? Alltså för hjärnan! Vill du träna något som tex lydnad eller nosework? Hur mycket isåfall? Skulle du kunna tänka dig pälsvård som tex att klippa pälsen då och då för att hålla den kortklippt på tex en Pudel? Ja men bullar kan vara ganska svåra att uppfostra. De är inte jätte lättlärda och samarbetsvilliga och väljer lite vad dom själva vill göra. Vad har ni haft för ras i familjen?

shaithan1990
0

ah nu förstår jag! alltså jag tror inte jag kommer gå med i någon club eller dylikt, men lydnad är rätt viktigt tycker jag så det är väll det jag skulle träna mest, vi hadde en German Schäfer ett litet tag men honom sålde min mor och hennes dåvarande sambo rätt fort, men de köpte sedan en liten terrier mix(har inte en aning vad blandingen var men det var väll en 3-4 olika raser i honom) som vi hadde fram till förra året då han tyvär vart för gammal.

aumandan
0

Om du klarar dig med skällande vid nya ljud och besök osv, så kanske en tysk spets varit ett alternativ? Jag skaffade min mittelspitz valp 12v gammal, han är 4 månader nu, jag är iofs rätt hundvan och har mycket stöd i form av vänner som är yrkesverksamma inom hundvärlden. Jag tycker iallafall att min lilla kille skulle passat väldigt bra som första gångs-hund. Han är väldigt enkel att ha att göra med i vardagen. De är lättlärda, älskar komma ut på äventyr, gillar att vara med, smart. De kan vara intensiva vid lek och skäller men är annars lugna när man är hemma och så. om du ska skaffa valp dock så har du många timmar om dygnet som du behöver vara där för den, som för rastning, hålla koll på vad den tuggar på, lugna ner den om den är för busig, tar typ 8h utspritt över dagen MINST 😂 Rasen är dessutom en riktig cirkushund och kommer vara superlätt att träna in freestyle trix med sen när de blir lite äldre då de testar alla möjliga rörelser:)

Changrila
2

Om du vill ha en hund att främst gå promenader med och kanske träna lite med för skojs skull, en som inte skäller och som tyr sig mest till familjen, då skulle kanske whippet kunna vara ett alternativ.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

shaithan1990
1

Självklart så kommer en hund skälla, men inte på nivå typ Chihuahua. har gjort lite mer efterforskningar på egenhand, och känner att Euroasier enligt SSK's beskrivning verkar ha humöret jag letar efter, så något i den stilen