förebygga vakt-beteenden
Hej! Vi ska förmodligen skaffa en Shiba Inu inom ett år. Vi har tidigare haft en Shiba som hade vaktbeteenden. Hon hade det sedan tidig ålder och vi hade svårt att arbeta bort det. Vi fick helt enkelt undvika de situationerna. Men nu när vi ska ha en valp igen undrar vi hur vi kan göra för att förebygga det beteendet. Är det bäst att undvika situationerna helt eller göra förebyggande övningar tidigt i livet? :-)
I vilka situationer vaktade eran tidigare shiba?
Pratar vi om vakt som i att larma på ljud, vakta familjemedlemmar eller vakt som i resursförsvar (t ex vaktar sin mat eller leksaker)?
// Harley
Ja sorry haha! Hon vaktade ben, godsaker och föremål hon värderade högt. Kunde vara en speciell pinne eller handduk som var "hennes". Matskålen var det inga problem med och inte leksaker heller. Hon vaktade genom att morra och sedan bitas.
Jag skulle säga en väldans massa byteshandel och apportering, avlämning av föremål osv. Att hon alltid får en riktigt bra belöning för att lämna över alla möjliga grejer till er.
Ja vi körde det mycket men det gick aldrig riktigt ur henne. Hade några olyckor i hennes yngre dagar med just att vi tog hennes saker och hon glömde det liksom aldrig. Är det värt att börja träna med den lilla nya valpen eller är det bättre att avdramatisera sådana situationer och undvika dem. Vill verkligen försöka förebygga det beteendet så mycket som möjligt.
#4 Det skadar ju aldrig att köra mycket byteshandel och avlämningar.. Nog är det väl smart att avdramatisera saker, tex att inte jaga efter valpen och rycka från valpen grejer den plockar upp osv. Jag tänker väl mest att det aldrig ska vara en "kamp" om sakerna.
Det är ju tyvärr lite individkopplat också. Men som sagt, om hon alltid får en schysst belöning för allt hon ger till er, och det är så hon (eller ja han) växer upp, då lägger ni ju alla bra förutsättningar.
Tänker alltså inte att ni ska "träna bort" nått beteende med nya valpen, utan snarare att hon ska växa upp med att lära sig att det alltid är gött att ge er saker. Sen kanske ni får en valp som är totalt ointresserad av att "äga" saker eller dylikt också, förstås.
Hade samma problem med min malinois som valp men körde byteshandel och det funkade så bra så istortsätt inga problem kvarstår idag, han kan vara lite vaktig med ben emot andra hundar men det förstår jag också, men aldrig bitit sens jag började med byteshandel och har fått alla sakerna så rekommenderar verkligen det.