Min hund är besatt av mat
Min Springer spaniel (2.5 år) är ständigt hungrig. Och då menar jag verkligen extremt besatt utav mat. Hela hans liv kretsar kring hur han ska komma över mat. Det är soppåsar, matkassar, mat från köksbänken, köksbordet… Ja, han stjäl mat vart han än är! Han kopplar inte av en enda sekund så länge det finns mat i närheten.
Detta är såklart fruktansvärt jobbigt. Han får 300g Eukanuba Adult Underhåll (rekomenderat är 210g) varje dag.
Finns det något sätt att få honom att känna mer mättnadskänsla? Vad skulle hända om jag lät han äta sig mätt en dag? Skulla han äta tills han spydde då (det tror ju jag)?
ALLA TIPS MOTTAGES TACKSAMT!
*** Kärleken övervinner allt ***

Ge ett lightfoder, så kan han få större mängd. Fyll på med rivna morötter, så att han få mer mättnadskänsla. Kanske köra med berikning i skålen, så att han får peta och sortera lite. Dvs lägg i oätliga saker, bklandat med maten och goda saker. Tar det längre tid att äta blir de ofta nöjdare.
En annan sak man kan göra med överhungriga hundar är att ha fri tillgång på luftpoppade popcorn. Viktigt att de är luftpoppade, så att de inte får i sig en massa extra fett och lägger på sig en massa. är de extremt glupska kan man se till att det inte är färska popcorn heller, utan att de stått ett dygn eller så, för att inte vara för goda. Sen gäller det att det alltid finns popcorn åt hunden, så att han vet att han kan äta när han vill.
Sen gäller det att lära sig att aldrig lämna saker som kan stjälas framme på bord och bänkar, för att få bort det beteendet.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#1 Jättebra tips tycker jag =)
Morötter får han att äta på. Han älskar att gnaga på hela morötter. Men kan du ge ett exempel på oätliga saker, jag tror ju iofs att han tycker att det mesta är ätligt.
Vad menas med luftpoppade popcorn? Det funkar alltså inte med mikropopcorn?
*** Kärleken övervinner allt ***

Jag skulle åka till vet. först för att få honom undersökt. Be dem kontrollera halsen.
Efter det skulle jag följa Vattnadals råd. Däremot bör man kanske vara lite försiktig med matberikning. Är hunden för glupsk och snabb så är risken att de oätliga sakerna åker med av bara farten. Byt i så fall ut de oätliga sakerna till sånt som är ätbart, men för hunden inte gott. Tex citron, apelsin m.m

Oätliga saker får isåfall vara VÄLDIGT stora, eller hela äpplen ed, som gör att han måste tänka och tugga, inte bara svälja.
Micropopcorn är feta som 17. Meningen med popcorn är att det inte ska ge något i energi, utan bara bukfylla. Man kan köpa luftpoppare billigt på RUSTA.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter