Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 1266 ggr
MyCola
1

När bör man börja träna drag?

Har hört många olika påståenden om dragträning och hur och när man bör börja.

Å ena sidan sägs det att man ska vänta tills hunden har vuxit klart innan man börjar träna drag överhuvudtaget.

Andra säger att man kan börja smått redan vid några månaders ålder. Har hört att det är bra då hundens skelett/leder/muskler anpassas mer.

Någon här som har koll och vet vad som faktiskt stämmer? Uppskattar om det finns länkade källor så man kan läsa på ytterligare.

Jojaton
2

Jag är inte insatt i drag så tänker inte svara på vad som är rätt och fel, för det vet jag inte. Det jag tänker spontant är ungefär som jag tänker inom min sport - agility. Det finns ju sååå mycket jag vill att hunden ska kunna innan det är aktuellt att hoppa hinder och ta ett slalom, som går bra att valpanpassa. Borde vara lika dant inom draget - man kan ju lära in höger/vänster, stopp, framåt osv på vanliga promenader redan som ung valp, utan att den fysiska belastningen blir så stor.

Johanna - Instagram

Karmatarerskanise
0

Såg hundförare i Alaska på tv och just han började vid 8 månader.

koppargaller
1

Efter att den HD/ED röntgas.

Ambrose
1

Det finns ju väldigt vettiga grunder som man kan börja träna redan med en valp. Höger, vänster, passera, stopp, start etc. Kan ju även vara bra att lära in skillnaden mellan "Nu får du dra" och "Nu skall du gå fint i koppel" så man inte tränar koppelgående som en idiot, och sedan får en hund som aldrig ens skulle våga drömma om att dra. Man kan även t.ex. träna kroppskontroll och balans med en valp. Då minskar du skaderisken sedan när den är gammal nog att börja dra och det går fort.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se