Rottweiler eller annan ras?
Hej!
Jag är ny här på iFokus och skulle behöver er hjälp, alla ni hundkunniga!
Min absoluta dröm ras har alltid varit Rottweiler, så jag tänkte höra efter lite här om ni tror att en Rottweiler skulle passa mig och mitt liv.
Jag har fastnat för just den här rasen eftersom att jag älskar deras lugn och arbetsvilja. Jag planerar att flytta väldigt långt upp i landet inom några år och då kommer jag och vovven att fjällvandra mycket. Ett plus är ju deras päls då också, eftersom att det kan vara väldigt långa vintrar uppåt. De har ju dubbelpäls. Men nu till hur jag vill aktivera min hund. Jag vill träna lydnad, drag, nosework, gå kurser och självklart dagliga långpromenader, jag vill dock inte tävla. Jag är även villig att testa på andra saker för att se vad vi båda tycker är kul. Men jag vill också ha en hund som kan ta det lugnt ibland, alltså vissa dagar utan aktivering, bara promenader, lösspring och kanske lite godis/föremålssök inne. Detta är dock bara en vecka i månaden, ibland lite mer, ibland mindre. Detta beror på att jag kan få neråt perioder ibland. Visst kan väl en Rottweiler klara av det? Om ni inte tror att en Rottweiler passar mig, har ni då några andra tips på hundraser som ni tror kan passa mig och mitt liv?
Med vänlig hälsning JenniferMh 🙂
Jag vill också tillägga att detta kommer bli min första egna hund :)
Jag skulle väl inte personligen rekommendera just rottweiler då det du beskriver du vill göra med hunden lätt kan uppfyllas av andra raser som faktisk kommer vara glada och nöjda med "bara" det :) Pudel, staffe, amstaff, bullterrier, etc.. På jobbet och kommer inte på några fler atm 😂 En rottweiler är ju en brukahund, även om aveln tyvärr ej är vacker idag. Men dom har mycket i sig och borde inte va dom där avslappnade soffpotatisarna som man ser allt för ofta idag.. :/ håller helt med om at dom e supertrevliga hundar (med rätt avel och linjer, annars kan det lätt vara raka motsatsen) men JAG anser man inte borde skaffa rottweiler eller annan bruks ras om man inte ska jobba med dom ordentligt och inte bara ha till aktiv sällskapshundar 😊
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#2 Okej, ska kolla upp raserna som du har tipsat om! :D Jag måste bara fråga, om man skaffar en brukshund, som rottweiler tillexempel, hur mycket kräver dem egentligen? Kräver de mycket mer än vad jag beskrev att jag vill göra med min hund? :)
#3 det är så olika även inom bruks raserna.. Men jag har tex en Kelpie, en bruksras, jag tränar sök, spår, specialsök, IGP och lydnad. Det handlar inte alltid om hur mycket man gör. Men mera VAD man gör :) samt på vilka sätt man gör dom. Ett sök kan vara många saker. Ett godissök, kul aktivering för yngre eller helt ostimulerade hundar, men blir fort enkelt och ej jätteaktiverande, speciellt för hundar med en bra nos. Ett sök med specefikt doft. Svårare beroende på doften, då det är olika styrkor på dofterna, ju starkare/mer doft (tex kaffe) desto lättare, ju mindre/svagare doft (tex ett väldigt utvättat hydrolat eller likn) desto svårare. Nosaktiveringar är superbra för skallen. MEN såå viktigt att verkligen anpassa hunden efter vad du vill göra och tycker är kul än tvärtom.. Blir aldrig bra
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#4 Okej då vet jag! Tack för svaren :)
Finns det ingen annan som har några tips på raser? Jag har suttit hela dagen och letat för fullt men inte kommit fram till något. Så tipsa tipsa tipsa! :)
Beroende på vad du menar med träning (agility för vissa är ju att bara låta hunden fixa lite hinder medan andra satsar på att lära in det ordentligt och finslipa osv). Men bra "lagom" aktiva raser som klarar mycket men inte kräver alls lika mycket som brukshund ar är enligt mig bl a keeshond, isländsk fårhund, Pudel, shetland sheepdog, Mittelspitz, Västgötaspets m fl :) sen finns ju ras grupp 9 som är mer sällskapsraser men även de flesta där gillar aktivering och orkar mycket :) lycka till!
Det här med att tipsa andra om raser är väldigt vanskligt, det finns många hundar som "passar" i teorin, men i praktiken blev det fel, mycket beroende på att det inom rasen finns så många skillnader, till och med i en och samma kull. Ett tips är att kolla på omplaceringar, tex hundstallet. Där kan du få info om en specifik hund, inte ras, och se om det kan vara nåt? Lydnad, drag och nosework är aktiviteter som kan passa alla raser oavsett storlek (beroende på vilken typ av drag du menar) och skillnaden mellan bruksras och sällskapshund hamnar där i att brukshunden oftast KRÄVER mycket aktivering, medans sällskapshunden absolut tycker att det är störtkul, men kräver det inte, utan kan nöja sig med betydligt mindre aktivering och ändå må toppen.
#7 Tack för tipsen! Jag har kollat mycket i grupp 9 men inte fastnat för någon ras där, jag vill nog ha en större hund + ingen pälsvård mer än att borsta. Ska kolla upp de raser som du har tipsat om! :) #8 Jag vill nog ha en valp men ska ändå kolla upp omplaceringar, kanske fastnar för någon. Tack för tipset! :)