Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1140 ggr
Hornslandet
0

Simmar ni med hunden?

Nån som simmar med sin hund? Dvs, inte simtränar (enbart) hunden utan simmar tillsammans med sin hund i ex. sjö ? 

Vi började lite lätt förra sommaren iom att jag lärde min hund att våga gå ut och simma (dvs komma förbi tröskeln där han inte bottnade). Nu tänkte vi komma igång mer, vore jäkligt fint som sommarträning där jag själv får fys också. För säkerhets skull simmar vi då nära stranden längsmed, och korta sträckor (särskilt i början). Jag kommer nog köra våtdräkt när det är för kallt och utan om det är riktig sommar, och änsålänge tror jag jag låter hunden ha flytvästen.

Om nån gör det med sin hund, har ni några tips om nått som är bra att tänka på?

Cireea
0

Jag brukar simma med min hund, väldigt mysigt och roligt 🙂 Vi brukar ha med en leksak, det brukar ge motivation. Då brukar vi även leka en del medan vi simmar så hon associerar vatten och att simma med något roligt. 

Har inga speciella tips annars, bara njuta och ha kul! 😃

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

KatarinaSt
1

Vi kom på att flytväst på hund var bra. Vår hund fick "panik" när han blev lite trött förra sommaren och började klättra på mig på djupt vatten. Mycket skrämmande upplevelse

Elsis matte
1

Åh, det brukade jag göra med mitt älskade lilla vattendjur som gick bort alldeles för tidigt. Tyvärr är inte nya hunden alls med på detta med bad - än så länge… Jag gjorde det bara för mitt höga nöje och inga längre sträckor. Skulle nog ha flytväst på hunden vid mer seriös fys-simträning där du inte går in till stranden ofta. Se till att hunden inte sväljer en massa vatten när den simmar, annars är det bara att simma lugnt och njuta!

ipopuma
0

Jag gör. Antingen på spring rundan eller om jag bara vill bada. Gå ut och simmar, säger nej om hunden klättrar på mig o dålärde sig att simma bredvid. Tänker inte mer på det

taxarärbäst
1

min Tax älskar att simma och är riktit duktig på det :)

CayKantos
0

Hunden och jag älskar båda att båda, så det gör vi jämnt. Endaste problemet är att han ibland försöker rädda en.. Vilket gör mer skada än hjälp. Men håller på att lära om det som ett kommando så han bara gör det vid kommandot, hoppas det hjälper han låta bli mig i vattnet 😅

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
0

Ja, när vi började förra sommaren hade jag flytvästen på, just för att hjälpa till lite när jag skulle lära honom vågra sig ut där han inte bottnade :D Det enda jag själv tänkt på är att träna på att han ska simma förbi mig och inte på mig. Jag slipper gärna den där "vispen" som kommer framför hunden… :P

Tänkte simma längsmed land, så kan man ju enkelt dra in om man eller hunden börjar tröttna. Jag är inget för att vara långt ute på vattnet själv heller.

Lona
0

Jag gör också det, vi har en väldigt fin badsjö här. Tja, Nikka är ju labbe så hon behöver inte direkt övertalas. 😁 Charlie var lite tveksam först men han måste ha haft flytväst tidigare för när han fick på sig den så rusade han rakt ut i vattnet och var jätteglad. Jag simmar också längs med stranden och tar lite pauser emellanåt. Nikka är helt "naken", möjligen med en pinne i käften, Charlie har flytvästen samt en avklippt ganska tunn spårlina. Han är inte helt 100 på inkallning jämt så jag vill inte ha honom helt lös. Spårlinan flyter och jag håller i den, vi har heller inga växter i sjön som den skulle kunna fastna i. Däremot vill jag varna för om man har flera stora hundar att bada med alla på en gång. Min ridgebacks uppfödare höll på allvar på att drunkna när hon badade med hela flocken, de "klättrade" på henne och tryckte ner henne under vattnet. 😕

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jojaton
0

#8 Fy va obehagligt! Skönt att det slutade väl! Sam älskar vatten och uppskattar att simma (i helgen fick jag inte upp honom utan ”våld” 🙄😂) vi har en sjö med hundstrand ca 20min hemifrån som vi brukar åka till - är det inte så mycket liv där brukar han få va lös i vattnet, annars med koppel - alltid med flytväst. Han simmar bra utan också, men för mig känns det tryggare att dels ha något att ta tag i om något skulle hända och dels att han får stöd av den. Jag är en riktig badkruka så går mest i en bit, och sen får jag Sam att simma genom att låta honom apportera leksaker 😊

Johanna - Instagram

Hornslandet
0

#8 Obehagligt! Kan verkligen förstå hur det skulle kunna hända. Om bara min (enda) hund skulle börja klättra på mig vore det inte så roligt. Flera stycken? Usch!

Jag tänkte precis på det, vilka linor/koppel som flyter riktigt bra. Är det en plastlina du har eller? Fördelen är att jag simmar fortare (när jag riktigt tar i) än min hund så jag kan hinna ikapp honom iaf om han drar mot nått håll.. men tänkte ändå ha med en liten lina att fästa i västen, men vill att den ska flyta ordentligt. Håller på att kollar på vad som är bäst..

Jag har en våtdräkt som jag tänkte använda när det är lite kyligt, så det blir extra fokus nu i början på att inte ha "vispen" inpå mig, haha. 

#9 Härligt ju! Ja, min hund simmar säkert utan väst nu också, men jag tänker att det inte är nån just nackdel att han kan få lite extra flythjälp och nått för mig att ta tag i vid behov, särskilt när man inte är så simtränad.

Vi körde SUP för några veckor sen, och vurpade och föll i båda två. Eftersom jag inte tränat på att komma upp på den (smart!) så simmade vi in till land. Då tror jag att han kunde ha bogserat både mig och brädan in faktiskt, så lite kraft i simningen har han nog ändå (såklart simmade jag också så han slapp).

Hornslandet
0

Då har vi kört årets första test då.. Blandade reaktioner haha..

Hund ville simma och tvekade inte att ge sig ut från start: toppen!

Hund ville simma och klättra upp på mig flera gånger: inte toppen! Måste definitivt träna på!

Hund fick ryck och ville vrålleka+källa och låta som ett monster+röja järnet+hoppa på mig när man kommer upp ur djupt vatten igen. Hade turligt nog inte våtdräkt på mig där..annars drygt om man möjligt kan få reva i den..

Får nån av era hundar också tokryck efter bad? För min har nån slags jäkla överväxel efter han har varit ute i vattnet… Oftast brukar jag slänga åt honom en pinne när jag ser att han börjar efter badet..då drar han 15 varv i megafart och slänger runt med den - sen är det bra och lugnt igen :S

Elsis matte
0

Ja, tokryck efter bad ingår givetvis - de är ju blöööta! Skönt för mig att jag aldrig haft en större hund, för det låter lite brutalt…