Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2421 ggr
Hund6587
0

Stor hund i liten kropp

Hej. Såhär är det, jag har gått i hundplaner i drygt 2 år. Jag har under den perioden varit säker på att jag vill ha en större hund. Jag har en tendens till att tycka större hundar är lite roligare. Men nu nähar jag kommit fram till att det rent praktiskt skulle underlätta med en mindre hund. Då jag annars måste byta bil osv. Vilka små hundar tycker ni är roliga? Är ute efter en sällskapshund som gärna följer med på både promenader och löpturer. Jag kommer träna mycket lydnad med hunden. Är ev. intresserad av nose work eller agility beroende på vilken hundras jag bestämmer mig för. Men. Men. Finns det någon som har tips?

Garm
0

Borderterrier är roliga, tycker jag. Funkar fint till sällskap, nose work, agility, promenader och löpturer, plus annat. De har en del jakt i sig dock, då de faktiskt är en jakt/grythund. Får de utlopp för det, typ nose work eller viltspår, så är de väldigt trevliga hundar.

Maria
2

Jag är tokig i taxar. Har själv haft två och de är envisa, kloka, egensinniga och otroligt uthålliga trots sin storlek.

/Maria

Ambrose
1

Staffen! (Engelsk Staffordshire Bullterrier)

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/staffordshire-bullterrier/
Jag har själv Rottweiler och tävlar aktivt på hög nivå, men har sagt att när jag blir pensionär eller bara vill hålla på på en hobbynivå så blir det en staffe!
Även känd som "pansargrisar" eller "hundsvärldens clowner".
En hund med oerhört mycket humor som hänger med på allt!

Var dock väldigt noga med val av kennel och kull, men det gäller ju de allra flesta raser :)
De användes förr för hundslagsmål, men numera är det till största delen bortavlat eftersom rasen har blivit en så populär som sällskapshund.
Det finns flera mycket seriösa kennlar som är mycket noga med mentaliteten, och gör MH med sina kullar etc. och jag har figgat på flera :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Elsis matte
2

På vilket sätt tycker du att stora hundar är roligare, vilka egenskaper/beteenden är du ute efter?

taxarärbäst
0

taxar helt klart!!! älskar deras envishet

Vixxen
1

Cairnterrier!

Magrat
0

Papillon är en trevlig lliten ras som hänger med på det mesta man vill pröva.

Är man villig med lite pälsvård skulle säkert en dvärg eller kanske rent av en mellanpudel fungera

Kika i rasgrupp nio.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Zadeira
2

Svårt att säga eftersom du inte nämner vilka egenskaper du är ute efter och vad du upplever som roligare med stora hundar.

Jag var inne på stor hund (pga att jag bara hade erfarenhet av större raser genom kompisar) tills jag hittade cocker spanieln! Den hade inte bara de egenskaper jag var ute efter utan visade sig vara fruktansvärt behändig i storlek, ovsett vad man ska göra. Nu har jag svårt att tänka mig nån annan ras.

Jojaton
0

Vad räknar du som stor respektive liten hund?

Johanna - Instagram

Hornslandet
1

Jag gillar dvärgschnauzers på det sättet jag :)

Changrila
0

Jag har träffat ett flertal papillons som varit pigga, glada och älskat att träna. Självklart inte med samma driv som en brukshund, men har ägaren tyckt att det är kul att träna något så har det inte varit jättesvårt för dem att motivera hundarna till träning heller.

Kolla annars vilka små raser som är de vanligaste i de svåraste agilityklasserna, är någon ras väldigt vanlig där så är det ofta ett tecken på att de är träningsglada. Det finns tex en anledning till att det inte finns speciellt gott om vinthundar som tävlar agility (och det är inte att deras ägare är lata) :p

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
1

Har du kollat på Podengo? Pequeño då. De är riktigt roliga och mycket uthålliga.
http://podengoklubben.se/rasbeskrivning/

Har lite samma problem som du, gillar och har tidigare haft stora hundar, men måste av olika skäl välja något mindre nu. Podengon är på min lista, har besökt uppfödare o.s.v.

Om problemet bara är bilen behöver du ju iofs inte ha en riktigt liten hund, så kan medelstor funka är ju urvalet ganska stort.

Lona
3

Med "träna mycket lydnad", tänker du på tävlingslydnad eller mer allmänlydnad/vardagslydnad?
"Stor hund i liten kropp" tycker jag att flera terriers (tex cairn, borderterrier, australisk terrier) är, likaså dvärgschnauzer och Tax som nämnts i tråden. Det är liksom lite mer krut i dem, de är mer kavata än de flesta av sällskapsraserna.
Lancashire heeler kan vara ett bra alternativ, lite tuffhet från terrierinslagen och samtidigt lite mer lättjobbad som vallhund. Västgötaspets och corgi kan väl också räknas dit, förutsatt att man räknar dem som "små".
Vill du ha en lättränad och mer förig hund att eventuellt tävla lydnad mm med så tipsar även jag om papillon/phalene, sheltie eller Pudel. Jag skulle dock inte klassa dem som "stor hund i liten kropp" men det beror ju på vad man lägger i begreppet.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vixxen
2

#13 Håller med!

Hund6587
0

Men gud! Missade visst att jag fått svar. Tack så mycket!! Ska kolla runt lite extra på dessa raser. Grejen är att jag överlag träffat småhundar som jag anser varit tråkiga. Alltså de har varit roliga att mysa med, men inte att jobba med. Det känns som att de stora hundarna jag har i min omgivning har mer personlighet och vilja. När det kommer till egenskaper så vill ha en hund som gillar att träna, har en medel energi nivå, som vill vara med, som kanske inte springer fram till alla främlingar och hälsar, som kan ha en dag man tar det lite mer lugnt. Jag vill träna mycket med hunden, men jag är nybörjare så vågar inte starta med en brukshund liksom. Tack igen!

hemul
0

Men du, vad menar du med "mindre hund"? Hur liten måste den vara?

Hund6587
0

Jadu, tänker väl att ca 40 cm mankhöjd som mest. Men det kan hinna ändras.