Hjälp med hundras!!!
Hej!
Hade uppskattat lite hjälp och rådgivning om ras!
Jag söker en hund som är ungefär i storleken 12-17kg. Helst inte så mycket mer än 50/53cm i höjd men inte så mycket lägre än 40cm. Låg aggressivitet och mycket samarbetsvillig. Gärna lite energisk och lättlärd. Är öppen för att träna med hunden 10-16 timmar i veckan! Helst träning så som agility och olika typer av lydnad, men är också sugen på att lära mig mer inom mer bruksaktiviteter! Har haft hund sen innan + att hundar är en stor del av min umgängeskrets!
Borde tillägga att jag inte skulle vilja ha en Pudel då jag aldrig fastnat för deras utseende eller ras över lag. Vet inte, men har aldrig känt att jag fått någon känsla för pudlar.
Tacksam för svar!
Alltså.. Min äldsta aussietik är 50 i mankhöjd och väger 19 kg, min yngsta är bara 10 månader, 48 i mankhöjd och väger strax över 14 kg vilket lär landa kring 15-16. De är väldigt "hundigt" byggda hundar, de är varken smala eller tjocka eller överdrivna på något annat vis.
Den vikten du söker , med den mankhöjden (50-53), utesluter majoriteten av hundraser utöver vinthundar, som verkligen inte är samarbetsvilliga hundar. Pudel är egentligen den enda andra rasen jag kan komma på en sen torsdagskväll som kan vara så pass "lättviktig" med den mankhöjden.
Men om du tummar på storleken skulle en bra Kooikerhondje, Berger des pyrenees a face rase/poil long, Sheltie eller MAS passa.
Jag säger MAS, (Miniature American Shepherd), för att jag hoppas att rasen kommer gå åt rätt håll om folk kontaktar uppfödare och ställer högre krav på rasens mentalitet. Jag har träffat ett tjugotal och ingen har varit okej mentalt i mina ögon, vilket är sorgligt. Den har otrolig potential att bli en aktiv sällskapshund med häftiga färger, och därmed hjälpa bota urvattningen av australian shepherd. Så jag håller tummarna, men hoppet ligger lågt.
#2 Tack! Jag är inte så exakt med storleken på hunden, viktigaste för mig är psyket och att hunden är frisk! Har funderat mycket på aussie men har efter mer och mer läsning blivit lite delad. Vissa säger att dem älskar sina och att dem mår bra av 10 timmar mental och fysisk kombinerad ansträngande träning i veckan plus lite vardagstricks och så varje dag. Medans jag hört andra vara helt utom sig över att dem aldrig verkar kunna få sin hund stimulerad. Känner mig ganska splittrad över det. Om du kan får du gärna berätta din erfarenhet av aussie?
#3 Jag gav inte aussie som förslag på ras, bara som exempel på storlek. Jag gav exempel på andra raser.
Tycker du beskriver en kelpie!
#5 rätta mig om jag har fel men generellt har väl ändå kelpies gaaaaanska mycket pondus och vilja. De är väldigt drivna och vill jobba. Underbara hundar som vill men mitt intryck är att de har ganska mycket skinn på näsan. Men som sagt har inte en själv så är att bara rätta mig. Men ja de passar in storleksmässigt, de är duktiga inom bruks, lydnad o Agility. Vill man satsa och träna mycket eller till och med tävla är det ju en toppenhund.
Det är olika från individ till individ. Har man inte rejäla ambitoner ska man inte ta kullens tuffing (det lär man inte få för uppfödaren heller!). Viljan sammanfaller ofta med ägarens om man tränar hunden rätt. De har generellt en helt fantastisk samarbetsvilja!
10 timmar mental träning i veckan är väldigt mycket träning. En aussie som inte nöjer sig med det är ingen sund hund. Så jag säger ändå att aussie kan passa!
Som tidigare skrivit så är inte Kelpie den mest lättsamma hunden. Dom har jäkligt mycket vilja och driv, även mycket eget tänk och skinn på näsan. Jag får ofta ha tummen i ögat på min för att han inte skall hitta på egna saker. Och även fast jag aldrig skulle göra det, brukar jag säga att jag skulle kunna slänga in honom i en vägg och han skulle inte bry sig. Kanske inte passar som förstahund, men vill man ha en utmaning ja då är kelpie en utmärkt ras.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Både kelpie och aussie kan ju vara ganska svåra hundar och i synnerhet aussie har problem med mentaliteten. TS, en lite mer sportavlad golden kanske? Något större än du tänkt men okomplicerad och med will to please.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
En wheaten kanske? Träffar man rätt får man en riktigt rolig hund:)
Frida B, det låter inte som en typisk kelpie i mina öron! De brukar vara extremt följsamma och vilja vara till lags. Visst har jag haft någon som gärna jagat vilt, men i övrigt inte mycket egna påhitt alls. Och de jag har haft har varit väldigt snabba på att lyssna på tillsägelser, både verbala och minsta lilla dutt på kroppen! Schäfern som jag har nu däremot… Honom hade jag kunnat slänga genom en vägg utan att han hade märkt något 😂!
#12 då både min egna och väldigt många kelpies jag träffat är sådana så tror jag inte det är en slump. Sen har det mkt med linjer att göra, det skiljer mycket :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Har man en ambition inom bruks, skaffa brukshund.
Annars finns det många andra raser att välja på :)
#12 Snyggingar! 😍
Om du även skulle kunna tänka dig att testa på apportering så stämmer tollaren rätt bra in på det du skriver.
Min väger 18 kg (hane) och hans syster väger 14-15 kg. Arbetsvilliga till sjutton och tycker att i princip allt är kul. Går att köra lydnad, agility, bruks, rallylydnad, freestyle, viltspår osv. Men de är en apporterande ras och vill gärna ägna sig åt det utöver annan hundsport iallafall. Energisk och lättlärd stämmer in till 100%,. Samarbetsvillig beror på hur man definerar det. Generellt älskar de att träna och de vill absolut samarbeta, så inte så, men min tollare är även väldigt självständig och har lite hyss för sig, lite clownig (stjäl en leksak ur väskan mitt i träningspasset och drar ett ärevarv, hittar en pinne som han har bestämt sig är för är mycket bättre än matte och hennes leksaker och godis… i fem minuter sen kommer han på att det var rätt kul att träna ändå osv.). Han tycker det är kul att testa sina egna idéer. Han vill ha 200% engagemang från mig för att han ska tycka att träningen är kul, gå all in i lekbelöningar osv. Man får det inte gratis utan han kräver riktigt bra belöningar för att han ska vilja träna på det sättet som jag föreslår och inte testa sina 150 egna idéer. Hans syster är det mycket mer "will to please" i och älskar att träna mer än hon älskar att clowna sig även om hon kan göra det också. Så det varierar. Hon jobbar ju såklart helst för bra belöningar (vilken hund gör inte det), men hon nöjer sig om man glömt favoritbelöningen hemma också, och klarar av att träna ändå, vilket är lite svårare med min även om det går om man själv har rätt energi.
Kan väl lägga till att clownigheten ju är ganska charmig också, även om man tröttnar liitegrann när det händer för 15e gången ett träningspass. Man har aldrig tråkigt med en tollare, alltid nya upptåg 😃