Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1551 ggr
Isalel
0

Ensamhetsträning med 2 hundar?

Har funderat till och från på att skaffa en hund nr 2, men funderar lite på det där med ensamhetsträning? Vår första hund är nu 3 år, vi fick kämpa väldigt länge för att få trygg när hon var själv, men nu går det väldigt bra att lämna henne själv hemma. Om vi skulle besluta oss för att skaffa en valp, hur mycket ”nytta” brukar dom kunna ha av varandra gällande ensamhetsträningen? Hade en uppfödare som menade att de är ju inte ensamma om dom är två - men kände mig lite tveksam till det tänket? Bör man ensamhetsträna valpen ofta helt utan den vuxna hunden eller hur har ni med fler hundar tänkt?

Frida B
2

Att valpen är hemma med vuxen, trygg hund är inte ensamhetsträning i mina ögon. Ensamhetsträning=träna på att vara ensam, med betoning på ensam. Två hundar tillsammans är inte ensamma… Så ja, självklart behöver man ensamhetsträna valpen.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
0

Jag vet inte.. De flesta jag känner har lämnat valpen med sin vuxna tror jag, i allmänhet. Och de hundarna har, vad jag vet, lärt sig att kunna vara ensamma på så vis. Men visst det kan ju inte skada att varva dem. 

De jag känner tränar ju med sina hundar också och förvarar dem i bilen mellan varven, och då lär de sig också vara ensamma där om vartannat.

Majken!
1

Du har extremt stor nytta av den äldre hunden. Som sagt, med sällskap är man aldrig ensam! Har jag en vuxen hund och en valp så är jag inte noga med att lämna valpen helg själv på väldigt länge. Har man behovet av att valpen absolut behöver kunna vara ensam utan något sällskap skulle jag tänka annorlunda, men jag har sällan det behovet. Hundarna är själva (men tillsammans), eller med mig.

jenmjao
0

Jag har två hundar, har upptäckt i min nya lägenhet att min hund nummer 2 inte kan vara ensam utan hund nummer 1. Han ylar och är helt desperat, men är hund nummer 1 hemma är han lugn däremot vankar hund nummer 1 runt och hund nummer 2 sover. Men är hund nummer 1 ensam utan hund nummer 2 ligger hon bara och sover. Men som folk säger, har man två hundar är dom inte ensamma och det blir inte ensamhets träning så glöm inte att träna även på att kunna lämna hund nummer 2 utan hund nr 1. T.ex om du behöver rasta endast en, träna endast en osv osv.

Isalel
0

Tack för era svar!! Behovet att ha valpen helt själv är väl egentligen inte så stort, men tänker att kanske kan vara värt att öva på om den äldre tillexempel ska ut en långpromenad som valpen kanske inte ska haka på. Och att det kan vara värt att kunna vara själv om ena behöver åka till veterinären eller liknande. Men ni som har fler hundar, hur länge var ni hemma med hund nr 2? Jag har väldigt svårt att se att min hund skulle ha svårt att hantera en ny valp i huset, så henne är jag inte oroad för - men vi har planerat att vara hemma i åtta veckor och sedan är förhoppningen att valpen ska klara av att vara hemma med den andra hunden ca 4 timmar, 2-3 gånger i veckan. Är det en orimlig förväntan? Vi har en plan B och plan C för den delen med, men vill ju gärna jobba för att plan A ska gå i lås :)