Livsfarlig unghund
Alltså vad tusan gör man med en unghund med en äventyrslust som gör honom farlig för sig själv?
Han är redan satt på vila för en hälta han åsamkat sig genom att vara lös i skogen, han är totalt orädd och klättrar uppför berg, kastar sig ned för stup och är bara allmänt livsfarlig. Idag kom han på tanken att klättra upp på ryggen på en fåtölj, ramlade ned och jag trodde seriöst att han brutit ryggen så som han skrek. Trettio sekunder senare blir han tyst, går iväg och beter sig som vanligt. Vi kommer åka in till veterinären imorgon iallafall.
Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till med en hund så vild att han inte ens är säker för sig själv inomhus, och detta är inte ens frustration (vilket jag skulle förstått men vi kör en hel del hjärngympa nu och han får går koppelpromenader) utan han är som ett äventyrslystet barn som inte tänker sig för för att det är kul att klättra. Men nästa gång kanske han inte har samma tur 😕 Vad tusan gör man? Paketerar in hunden i bubbelplast tills han mognat lite?
Begränsar och ser till att huset är valpsäkert, rastas i koppel, rastas lös på plana ytor där han inte kan göra sig illa.
#1 Jo, jag gör ju redan det och jag är alltid i samma rum som honom så att jag har koll. Problemet är att ingenting är tillräckligt säkert. Jag har så lite möbler som möjligt men jag kan liksom inte vara helt utan möbler heller och han kommer upp precis överallt (även på ställen som borde vara helt omöjliga) och det går så satans fort att jag inte alltid hinner reagera :(
Dog parkour? Lära honom kroppskontroll, vilket därmed kan göra att han klarar av det han vill göra?
#3 Superbra idé och det är tanken att vi ska börja med det. Men han är som sagt satt på vila och det är ett antal veckor kvar som vi måste överleva xD
När en av mina tidigare hundar var så, då tog jag rejäla koppelpromenader. Jag resonerade som så att det var bättre att hon fick gå kontrollerat och bli av med energi, än att hon rev hela huset.
Vad är det som gör att din hund ska vila? Alltså, hur har hunden skadat sig och hur är planen för att få det bra igen? Ytterst få skador läker på ett bra sätt utan hjälp om hunden bara vilar.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag har samma problem med min unghund. Han hoppar upp på bord, klippor och andra höjder och kastar sig utför utan att tänka på landningen. Han har inte skadat sig ännu men jag är rädd att han sliter ut frambenen. Men nu har vi börjat med agility och han älskar det. Så jag hoppas att han får sitt hoppbehov tillfredställt där och slutar med sitt farliga beteende.
#5 Ingenting syntes på röntgen och inget tyder på t.ex. korsbandsskada utan det verkar vara en mjukskada av överansträngning. Han sattes på sex veckors vila men vi ska som sagt till veterinären imorgon och då tänker jag be att hen ordinerar rehab för lill-monstret, om inte annat så måste han få bättre muskler och balans i bakkroppen.
Hm. Alltså nu bara tänker jag här.. men personligen vill jag inte att min hund ska härja runt inomhus och har alltid jobbat mot att han ska vara lugn när vi är hemma och inomhus. Han måste inte ligga blick still, men får inte yra runt en massa. Dvs, jag är medveten att en valp/unghund kan få ryck och då får han isåfall slänga runt nån av sina trossar/gosedjur lite.. men började han hoppa runt i möbler eller dylikt hade jag samlat in honom och haft honom vid mig tills han varvat ner lite..
Utomhus i skog mm lite samma sak. Är han så galen i skogen att han försökte klättra uppför berg eller utför farliga saker hade jag satt på koppel/lina och kontrollerat honom lite på de "farliga" ställena.
Håller med #8 om lugn inne. Sen spontan tanke, skvaller på roliga ställen ute? Att han får komma och berätta när han hittat något roligt att klättra på så kan du följa ms och styra upp?
#8 Han är lugn inne. Utöver lek där jag är med och vi övar att kunna avbryta mitt i så är det bara lugnare trick och sök vi kör inne. Han hoppar alltså inte runt utan kan helt tyst klättra upp på en möbel utan att höras innan han brakar ner.