Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1524 ggr
Lauli
0

Vardagen med hund

Hej!

Jag och min sambo tänker skaffa hund, detta eller nästa år om allt går som det ska. Vi har båda erfarenhet av hundar då vi växt upp med dem så vi vet ju allt vad det innebär med ansvar osv. Dock har det ju varit familjehundar och vi var barn när dem kom in i familjen. Inga superaktiva hundraser eller så. Eftersom det ändå var ett tag sedan vi bodde hemma och hade hund undrar jag hur er vardag med hund ser ut? Gärna om ni jobbar heltid! Haft läst lite här inne och ibland låter det som att man måste vara hemma 80% av tiden för att det ska funka med hund, men pengar måste vi ju få in :> OBS jag förstår ju att hunden inte ska lämnas ensam hemma en hel arbetsdag så passning kommer vi ju ordna med när det behövs.

Vilken ras har ni och vilken aktivitetsnivå skulle ni säga att den ligger på?

Hur många promenader går ni om dagen och hur långa är promenaderna? 

Hur mycket tid på vardagar respektive helger lägger ni på mer "aktiv" träning? Både fysisk och mental: till exempel långpromenader, löprundor, cykling, låta hunden springa lös inom nåt bra område osv? Lydnad? 

Om ni går på kurs med hunden: hur ofta går ni och hur långa är dessa kurstillfällen? 

Massa frågor haha! Men vill få en överblick. Jag har tänkt att vi tar ut hunden (när den är större och rumsren) var fjärde timme ungefär på kiss-och-bajsrundor på cirka 15-30 minuter. En runda om dagen lär bli långpromenad på mellan 45-90 minuter, beroende på dagsform. Ibland längre men genomsnittligt blir långpromenaden 1h. Under långpromenaden tänker jag att vi kör lite vardagsträning; kontaktövningar, lydnad, kanske några tricks eller dogparkour. Eller så följer den med på löprunda istället. Sedan kommer vi såklart leka en hel del under dagarna och göra lite tricks och liknande hemma. På helgerna lär vi ta längre promenader för det mesta (2-3h) och dra ut både till hav, skog och annan mark där hunden bland annat kan springa lös. Låter detta som lagom med aktivitet för att en hund ska må bra? Passar det en hund med mellan energi/aktivitetsnivå?

Changrila
1

Jag har saluki. De har inget direkt behov av mental träning (även om de kan uppskatta sådant, och jag märker tydligt att vi har fördelar av att träna ihop), däremot har de behov av att röra sig mycket och framförallt springa lösa regelbundet. De är världens bästa soffpotatisar - när de fått trötta ut sig fysiskt. Det är alltså inga "pensionärshundar" men inte heller i närheten av att vara någon brukshund.

Vi börjar dagen med en ca 10-15 min lång promenad, sedan rastar jag dem som hastigast på lunchen. Efter jobbet går vi antingen långpromenad eller en till rastningsrunda. Innan vi lägger oss så går vi antingen en rastningsrunda eller en långpromenad på minst 1 1/2 timme. Hur långt vi kommer under långpromenaderna beror på var vi går. Trasslig skog går långsammare än enkla vägar ;) Springer de lösa så går jag själv inte så mycket, men de far istället fram i ett hysteriskt högt tempo.

Under lediga dagar brukar promenaderna bli 2-3 timmar, men det varken orkar eller hinner jag när jag jobbar. I somras när det var extremt varmt en lång period så motionerade jag hundarna innan jobbet, för det var svalast då. Vi cyklade också ibland, för att hinna med så mycket motion som möjligt på så kort tid som möjligt.

När det gäller just lösspringet så är det något som sker så ofta som möjligt. Hur ofta som faktiskt är möjligt varierar. Några gånger i veckan är minimum, och då springer mina två tillsammans och leker jaktlekar/kapplöpning en stund.

På vardagarna är de hemma med min mor när jag jobbar. Hon kan inte rasta dem, men de har iaf lite sällskap för det mesta. Efter jobbet gör jag ingenting där de inte kan vara med mig, förutom ibland när jag måste handla då. Det just pga att det inte ska bli för mycket ensamtid för dem.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

flocken
1

Nu lever jag o min hund ett litet speciellt liv. Driver hunddagis i hem miljö. Så jag har oftast 8 hundar /dag hemma. Vi går ut vår längsta runda vid 9. Hemma ca 11-11.30. Lunch o vila. Runt 14 en kortare runda på 30-40 min. Ibland bara i hagen. Går ca 8km-10 km/dag. Tränar bara vardags lydnad. Ska funka i koppel o i samhället. Jag har med mig alla hundar samtidigt. O eftersom de är så många i grupp är de trötta. Har inga boxar. På helgen tar vi det lugnt. Min hund är en leonberger /amstaff på 3 år

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Emki
1

Vi har en golden retriever på 9 mån. Här hemma får vi det att funka genom att jag jobbar natt, och sambon jobbar dagtid. På så sätt får vi in nog mycket pengar, och hunden behöver inte vara ensam. Dock är det viktigt att endå ensamhetsträna. Vi började tidigt så han har inga problem med den biten. Nu har våran hund dock fått tillväxtfel, så vardagen ser inte lika ut som förr med promenader osv då han har mer ont vissa dagar. Men våra dagar ser ut som så morgon promenad och frukost vid 07-09 tiden. Jobbar jag så sover vi efter morgonprommis och frukost till ca 13-14 därefter en till promenad - ofta lös efter rundan på innergården där vi tränar lite stabilitet, leker osv. Middag vid ca 16-17 för honom - han får söka sin mat minst 1 gång per dag så antingen vid middagen eller kvällsmålet. Promenad vid 18-19 tiden allt mellan 15-45 min beroende på väder och hans tillstånd. Kvällsmål mellan 20-22. Sista promenaden varierar, men allt från 22 till 02.00 dock bara kring 2 tiden när jag har jobbat natt eller dagen innan jag ska jobba då jag ställer om dygnet. Under vår och sommartid så spårar vi på fritiden ca 2 ggr i veckan. Kommer bli mer detta år då han blivit större, samt även utöka spårlängd, liggtid och typ av spår. Bara provat renklöv och orre vinge än så länge. Men just nu väntas op för honom, därefter kommer vi återgå till "vanliga" vardagen med långa skogspromenader etc igen!

Hornslandet
1

Vilken ras har ni och vilken aktivitetsnivå skulle ni säga att den ligger på? Har en briard, strax över 2 år. Skulle säga att han är aktiv, men inte som de "värre" brukshundarna. Behöver inte aktivering precis hela tiden direkt.

Går kanske 45 morgon, 30 lunch, 45-55 efter arbetsdags slut, ~30-40 innan sömn. Ibland längre, särskilt om vi går i skogen. Men 2.5h åtminstone promenad/dag kan man väl säga. Pga jäkligt halt och äckelblött har jag inte orkat på sistone, men annars har jag börjat gå till hundvakten på morgonen och hem efterjobb, det gör ca 1h10min promenad före/efter jobb då och 30min  på lunch. Plus kvällspromenad på 30.. då blir det längre, en bit över 3h promenad/dag isf (och ca 15-16km totalt).

Hur mycket tid på vardagar respektive helger lägger ni på mer "aktiv" träning? Både fysisk och mental: till exempel långpromenader, löprundor, cykling, låta hunden springa lös inom nåt bra område osv? Lydnad? 
Brukar ersätta kvällspromenad eller morgonpromenad med rastning+löpning då o då. Då kör vi canicross med dragsele, kanske 5km + rastning och uppvärmning/nervarvning. Brukar köra det kanske 2ggr/vecka när det är säsong, det är planen nu för våren.

På helgen brukar vi gå en av långpromenaderna i skogen, gärna förmiddag på 1-2h. Eller kväll på vardagar under sommartid (ibland även på vinter men man ser ju inget..). Min hund är tyvärr en jaktgalning så jag måste ha långlina/flexi på honom nu. Vi försöker träna på det, men svårt.

Utöver det tränar vi någon slags lydnad på lördagar, ca 1h. Räddningssök 1ggn/vecka nån veckodagskväll (det tar tid, ca 4h eller så). I övrigt brukar jag lägga in lydnadsmoment som 5-minutare på promenaderna och hemma när jag ger fodret. 
Oftast ett till 1-timmes lydnadspass nån av veckodagarna. Eller att vi går på stan och tränar "lydnad" samtidigt, men mer på skoj 1-2 h i veckan.
Spårträningen brister, men nu under våren ska vi försöka göra det en gång i veckan, gärna söndagmorgnar.

Lite rörigt, men vi planerar inte så exakt..

Jojaton
1

Jag har en medelaktiv sheltie, full fart non stop ute, men älskar att ligga och sova inne. Just nu är jag inne i en intensiv pluggperiod (studerar på distans) så vi har lite halvt gått på vila pga det, men en vanlig vecka har vi 1-2 aktiva vilodagar (alltså långpromenader men ingen träning), tränar agility ca 2ggr i veckan och kör lite fysträning därimellan. Vi är ute på promenader ungefär 1-3h/dag, där han för det mesta är lös, plus några kortare kissturer. På sommaren simmar vi mycket. Går typ en kurs/termin, den här terminen blir det sannolikt två plus några endagskurser/lektioner. Varje kurstillfälle brukar väl ligga på 1,5-2h ungefär. Eftersom jag är hemma så mycket varierar dagarna, ibland blir det många halvlånga promenader, ibland en jättelång promenad och många kissturer, ibland gör vi ”ingenting” på helgerna och ibland är helgerna sprängfyllda med grejer.

Johanna - Instagram

Lauli
0

Tack för alla era svar!!

Det låter ju absolut "do-able" så att säga. Också skönt att veta att det går att vila i perioder, ibland har man mer som händer/ska göras än normalt liksom. Pluggar också nu men tar snart examen så efter det blir det (förhoppningsvis) ett heltidsjobb.  

Cykling tycker jag låter som ett bra och roligt alternativ när man behöver få utlopp för mycket energi men på kort tid :)  

#5 tack för att du skrev hur lång tid varje kurs tar! Jag kommer förmodligen pröva på lite olika hundsporter, men endast på hobbynivå. Det tar en stund att ta sig in till brukshundsklubben (om det är där vi kommer gå) och 1,5-2 h en gång i veckan låter rimligt. 

Vi var lite inne på portugisisk vattenhund innan, men jag har fått uppfattningen att de kan vara extremt aktiva vilket gör att jag är mer inne på Pudel nu. Blir nog i mindre variant då, mest för min sambo föredrar det. Jag gillar dock lite större vovvar, men storlek är inte så viktigt så länge hunden känns robust, är tålig och inte skällig/otrygg. Samt att den kan följa med på det mesta och klara av längre rundor osv :)

Hornslandet
0

#6 Annars rekommenderar jag alltid att kika på schnauzers om man vill ha mindre, tålig hund som man kan göra det mesta med. Dvärg eller standard då ! :)

JoannaLi
0

Schäfer, medelhög typ? Finns definitivt hundar som är mer extrema än honom! Men framförallt är det jag som är rastlös, unge herrn hade lätt nöjt sig med mindre. 

Jag räknar lediga dagar, eftersom arbetande dagar är så olika, och mycket baseras på hundvakten. 
På lediga dagar rastar jag ca 4-5 ggr (var tredje timme). En vanlig rastning är 15-25 minuter, rundan är 1 km lång. Nu på vintern tar rundan längre tid eftersom att en del är ett snötäckt fält. En promenad är ofta längre, vanligtvis morgonpromenaden, ca 1-3 timmar. 

Arbetande dagar, blir det nog 0,5-2 timmar, beroende på hur jag jobbar. Då för spår/nosaktivering och lydnad. Lös går han jämt. 
Lediga dagar blir det typ 0,5-4 timmar, beroende på. Som just nu när jag har en 4 dagar lång helg, då blir jag galet rastlös, och då blir det små korta pass hela tiden. Några extrema tider blir det dock inte under vintern, när vi har svårt att spåra. Ofta är det spår som drar iväg på tiden. (4 timmar är dock extremt, extremt för oss.)

Om ni går på kurs med hunden: hur ofta går ni och hur långa är dessa kurstillfällen? 

När jag gick lydnadskurs med Arrak så var det 2 timmar långa tillfällen en dag i veckan. Nu när jag har gått kurs med Ossa har det varit heldag (8h) under helg, men då kör man ju hundarna en i taget, en gång i månaden.

alltidnordin
0

Två shelties, medelaktiva. Ena i mer behov av mental aktivering och andra av fysisk.

Jobbar jag rastar de av sig påväg till bilen, sedan är de ute (promenad eller bara utehäng) med jobbet i ca 45min-3 timmar. Ibland vilar de helt från jobbet och då är de hemma med lunchrastning av min mormor/morfar. Lite beroende på hur aktiveringen har sett ut på dagen går vi 40-60 minuter på kvällen. Har de varit med hela dagen får de en kort rastrunda istället. Kvällskiss utanför huset innan vi ska sova.

En ledig dag brukar vara morgonkiss utanför huset och sedan en lång promenad (1h+). Utöver detta tillkommer rastningsrundor på ca 5-20min såklart.

Fösöker väl ha 1-2 aktiva vilodagar i veckan, dvs ingen hårdträning men motion och hjärngympa. Ex: klickerträning. Just nu fysar jag 2 gånger i veckan med unghunden och det tar allt som allt ca 1,5-2 timmar. Utöver det tränar vi agility och lydnad 1-4 gånger i veckan. Vid säsong drar vi lite cykel vid bra underlag och spårar lite då och då. Mina hundar är i princip alltid lösa.

En vanlig träning (agility/lydnad) tar väl allt från 30min till 2 timmar, lite beroende på vilka man tränar med och vad man gör. På lediga dagar kan vi spendera timtal på klubben.

Blir någon kurs per halvår. Tiden varierar, men oftast ligger kurstillfällena på 1,5timme.

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

-Aida-
0

Håller med om att de låter som att man måste va hemma 80% av tiden men de behöver man inte, alla gör olika och på sitt eget sätt. Min hund är ensam max 6 timmar om jag behöver det, jag studerar dock distans, så jag är mycket hemma.
Jag har American Wolfdog på 5 år, han har en hög aktivitetsnivå när de gäller att röra sig fysiskt, han behöver få använda kroppen och jobba med musklerna.

Eftersom jag bara går hemma så kan de bli allt från 3 till 5 promenader. 😂Då går vi mellan 1-3 timmar.
På helgerna är de mer slappt, då blir de max 1 timmes promenad runt byn, vi kör lite tvärtom.
Vi tränar inga moment eller sport så, vi bara går långa promenader i olika teränger, han avskyr mentala aktiviteter, så vi går genom byn och förbi skolor, då jobbar skallen rätt bra ändå, speciellt förbi områden där de bygger eller där de finns skälliga hundar på gårdar.
Är de snö ute så krävs inte så långa promenader, då får han springa runt i djupsnö, de älskar han att rulla runt i och skutta runt i.