Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 683 ggr
Eda
2

Två tips: Klippa klor och slippa fästingbett

Dessa två hundtips hittade jag på sajten Uppskattat!

Klippning av hund- och kattklor!
Tipset gick ut på att hänga upp hunden i en sele gjord av en kasse och klippa klorna underifrån.

http://se.laowl.com/hunden-avskyr-att-fa-klorna-klippta-se-nu-husses-klockrena-losning-som-hyllats-varlden-over?fbclid=IwAR29B_h-NrTwBimiJnhC_rwUPAIVOVm7MpxZx5hjMxLxdcNOuNOxIQ1gYow

………………………………………

Hur hundar kan slippa fästingbett med kokosolja!

http://se.laowl.com/veronicas-husmorsknepnbspar-det-perfekta-botemedlet-mot-fastingar-pa-sommaren?fbclid=IwAR1ZC8EVjZttVF5H8PBTLJ0Cdx-kI0LvqIsXlpwzbixvQEjnYHFGGA6u1Zk

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Lussan20
3

kokosolja bra till nästan allt. Jag använder den till mycket och nu kommer hunden få prova i vår mot fästingar. Förr tog jag en vitlöksklyfta och smorde tassarna och underbenen med, nu kan man kombinera dessa två.

Kloklippning blir ett jätteproblem om man klipper i pulpan en enda gång, så undvik det i första hand.

Jag tillvänjer med att bekanta hunden med tången, sedan beröm, klippa i luften och så beröm, sedan knacka löst mot klon sedan beröm, sedan ta bara en klo för att utöka vartefter. Berömmet kan vara muntligt och en matkula.

Denna hund är lite skeptisk till kloklippning, men går med på det. Alla mina andra hundar har stått ut under suckar, stön och försöka slippa. Men trägen vinner.

Bra råd och tips, men tänk på att hundar är långsinta och glömmer inte smärtsam kloklippning…Mvh/WL🌺

Fridaaaa
1

Nja hänga upp så i sele är inget jag skulle göra utan träna mer på kloklippningen istället. 

Kokosolja testade jag på min ena. Men fy sjutton vad fett det kändes och hjälpte inte heller. Men kanske individiuellt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eda
0

Att hänga upp en hund i en sele i en är inget jag själv testat, men jag tror att det skulle fungerat med den Airedaleterrier jag hade för länge sedan. Hon var i vanliga fall ett snällt djur, men jag lyckades aldrig själv klippa hennes klor utan fick ta med henne till ett hundtrimningsinstitut där hon blev försedd med munkavel och med två personer liggande över sig fick klorna klippta. 

För hennes del tror jag att hon skulle bli mycket mindre stressad om jag hade kunnat kunnat lyfta upp henne med en vinsch i en dörröppning och sen kunnat klippa hennes klor underifrån utan att hon kunnat sparkat och bitit mig.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Lussan20
0

🐶🙂

Karmatarerskanise
1

Kokosolja är en myt enligt veterinärer.

Hornslandet
1

Äsh, om just detta gjorde hunden lugn vid kloklippning ser jag väl inget problem med det. Av beskrivningen i artikeln verkade ju hunden inte väldans rädd när klorna skulle klippas heller utan mera vred och hade sig. 

Jag håller inte med om att det blir ett jätteproblem om man råkar klippa i pulpan en gång. Jag gjorde det en gång och såklart tjöt min hund till. Men vi höll det hela lugnt och fint och ingen stress… och nästa gång var det hela bortglömt. Men självklart skall det undvikas och man ska göra det hela noggrant så risken är minimal!

Lussan20
0

Vilken tur för er!🙂

Hornslandet
0

#7 Ja, vi har annat vi fått träna massa med så det är skönt att nånting har gått lätt iaf! :)