När slutar en valp växa?
Min Pepsi är nu sju månader nu, och har vuxit i rasande fart hela livet. Han är nu ca 27 cm i mankhöjd och väger 12,5 kg. Rasstandarden säger att en fullvuxen pembroke hane ska vara 30 cm i mankhöjd och väga 10-12 kg. Men min lilla skit är lite mer än ett halvår och väger redan ett halv kilo mer! Och han är inte tjock, jag känner på honom varje morgon. Tror ni att han kommer bli ännu tyngre som ettåring? Ännu högre? Jag har ingen aning om vad jag har och vänta mig, och jag vill börja sy kläder på en gång, men vill ju inte behöva slänga allt för att han växer ur det😂
Väldigt olika. Min kille är 9månader 54cm 20kg. En kelpievalp ska max vara 51cm och runt 20kg. Men hundsr kan faktisk växa helt upp till 18månader vad jag har förstått. Ju större hundarna/raserna är ju längre upp i åldern kan dom växa. Sen beror det på foder och liknande oxå. Jag tror min kille kommer växa mera. Om din lille växer mer har jag ingen aning 🤷♂️
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Det där är ju väldigt olika mellan raser också. Min yngsta saluki var klar på höjden när hon var 8 månader, men hon har ändrats massor i kroppen efter det.
Här var hon 8 månader:
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Här är hon 3 år. Samma mankhöjd, ungefär samma vikt.
---------
#2 Men lilla bebisen 😍
#2 Gud vilken vacker tjej! Och så fotogenisk! Ja, jag tror att han kommer bli kraftigare men han är ju redan superstor, så undrar hur tung han faktiskt kommer bli. Vet att det egentligen är helt naturligt, men är lite orolig att han kommer få kritik för det av en domare (även om det är löjligt, jag älskar ju honom oavsett, men vill ju gärna ställa ut så att han kan gå i avel) då han antagligen kommer gå ifrån rasstandarden
#5, nu vet jag inte vad han är för ras, men inte måste han få fin kritik på utställning för att gå i avel? Det finns ju många andra (vettigare..) sätt att meritera sina hundar på :)
---------
#6 Han är en welsh corgi pembroke. Hans uppfödare har som liten regel att hennes avelshundar ska ha ställts ut två gånger, med två olika domare. Hon är helt fantastisk och blev så nöjd med Pepsi så hon vill avla på honom (om jag vill, vi äger honom så det är ingen behållen avelsrätt på honom) så hon kanske tummar lite på det. Men jag tycker att han blev så bra och hade tyckt att det var kul att ställa honom någon gång ändå, så då kan jag lika gärna göra det för henne.
#1 nej shhhh kan vi inte säga 7 månader hahahaha
Hade nyligen en golden som växte något enormt mellan 1 och 2 år. Sjukt stor skillnad!
#5 #7 Om uppfödaren är vettig så kommer hen att använda utställningskritiken som ett av flera verktyg för att välja en passande tik till din hane - inte som enda måttstock för huruvida han är duglig för avel eller ej. Får han fin kritik i övrigt så väger det troligtvis upp för storleken. Alla individer har ju för- och nackdelar och nackdelarna kan vanligtvis balanseras upp genom ett väl genomtänkt avelsarbete. Om han (exempelvis) får negativ kritik för sin storlek kommer uppfödaren troligtvis att använda honom till en lite mindre tik.
Sen vet jag egentligen ingenting om hundutställningar men jag tror inte att den eventuellt avvikande storleken på din hund betyder att du inte kan ställa ut honom alls utan bara att det inte är lika troligt att han vinner. Du kommer fortfarande att få en bedömning där domaren går igenom hela hunden och kommenterar alla punkter. Du och uppfödaren kommer således fortfarande att ha en domarkritik att använda som verktyg i avelsplaneringen, oavsett om huden vunnit/blivit placerad/tagit titel (eller vad det nu kan tänkas heta i hundvärlden) eller ej.
Vet du redan i förväg att din hund inte riktigt följer rasstandarden i och med sin storlek så behöver du ju inte heller bli besviken om ni får negativ kritik för storleken utan kan fokusera på de övriga punkterna i bedömningen 🙂
SE*Simbelmynes