Nybörjare på hund
Hej, jag har börjat fundera på att adoptera en rescuehund men jag har ingen som helst hundvana annat än en liten Tax vi hade när jag var liten. Så, jag undrar lite (för jag ska tänka igenom detta både en och tre gånger) om man har en mellanstor hund vars aktivitetsbehov inte är jättehögt, hur ofta behöver man då gå ut med dem på dagen? Vad äter en hund? Vad kostar försäkring i runda slängar? Vad kostar en mellanhund i mat/försäkringar mm ungefär? Något annat jag ska ta i beräkning?
"I'm too old for this shit."
Rescuehundar är enligt min erfarenhet ofta inte optimala nybörjarhundar. Beror klart på varifrån du tar hunden, vilken ålder den är i och hur den levt innan, men har den levt på gatan är det en väldigt stor omställning som dessutom kan vara kantad med trauma - något som kräver mycket tid, engagemang och kunskap för att kunna hantera.
Nu vet jag inte vad du menar med en mellanstor hund - men jag tycker att alla hundar förtjänar minst en långpromenad om dagen (i alla fall på en timme) och utöver det rastningsrundor, på allt från 5-30 minuter. Utöver det mår hundar bäst om de får jobba med huvudet också, så någon form av mental aktivering behövs också. Beroende på hund kan det vara allt från enklare trickträning eller godissök till spår, "tävlingsträning" (tänker typ träna lydnad, agility, rallylydnad, bruks osv på en seriös nivå)
Min hund väger 7kg, och är alltså ganska liten, jag betalar ca 450-500kr i månaden för mat och försäkring - men sen tillkommer kostnader som utrustning, godis, bajspåsar, vaccinationer, kurser, klubbmedlemskap, ev veterinärbesök osv.
Johanna - Instagram
Håller med. De *kan* vara jättebra, har träffat många såna, men trots allt är nog risken att få en traumatiserad eller på annat sätt mentalt störd hund stor.
Försäkring kostar nog runt 3000. Beror bl.a. på ras. Du kan gå in på försäkringsbolagens sajter. Brukar finnas ett formulär man kan fylla i där man får välja ras och man ser du kostnaden för olika stora försäkringar.
Matkostnad beror nog på vad du ger för mat. Torrfoder finns av olika kvalité och till olika pris. Väljder du "riktig" mat beror det på om du köper färdig BARF/färskfoder eller om du blandar själv och har tillgång till billigt kött (*host* City Gross *host*). Men i runda slängar tror jag man kan säga mellan mindre än 200 för en liten hund och mer än 1000 för en riktigt stor.
Hur många gånger hunden måste gå ut beror inte så mycket på aktivitetsbehov utan hur ofta de behöver uträtta sina behov. Det kan skilja väldigt mycket. Aktivering är liksom ovanpå kisspromenaderna. Men kan givetvis kombineras!
Och en promenad kan innebära aktivering om den försigår i skogen eller kanske i city där det är mycket att hålla reda på. Men en kissrunda runt kvarteret är inte aktivering. Oftast menar man väl nån typ av träning, lek eller nån annan aktivitet som har mervärde för hunden och som gör att den använder skallen lite. Därav exemplen med skogs- och citypromenad ovan. Mycket att ta in, mycket dofter och saker att undersöka, mycket att hålla reda på.
Med att skaffa en rescuehund tänkte jag mest att jag inte ville ha en valp. Jag är med på att de kan ha haft jobbiga upplevelser och så men de sidor jag kollat på verkar vara noga med att matcha hund och ägare rätt. Med det sagt så ska jag fundera ytterligare några varv. Tack för svaren!
#3 nu vet jag inte vilka sidor du varit inne och kikat på - men ta det de skriver med en nypa salt. Hört om mååånga som ville ha den ”perfekta familjehunden” men fick en helt annan typ av hund, med svåra rädslor eller grov utfallsproblematik tex, när hunden hade landat några månader senare. Hittar du några raser du är intresserade av så kan man ju ta kontakt med uppfödare och se - ibland sparas ju hundar som var tänkta som avelsdjur men som av olika anledningar inte passar som det, eller unghundar/äldre hundar som kommer tillbaka för att de inte funkat hos ägaren. Så man kan hitta äldre rashundar där det kan vara enklare att sålla bort svåra individer.
Johanna - Instagram
#3 Det finns många vuxna omplaceringshundar som inte är valpar. Tex kan man höra med olika uppfödare, ibland har de vuxna hundar att förmedla eller stort kontaktnät bland mycket hundfolk som kan tänkas ha eller veta nån som behöver placera om en vuxen hund.
Har inte själv hund, så kan inte hjälpa dig med kostnader. Däremot är jag dagmatte/hundpassare. Aktivitetsnivån och hur många/långa promenader en hund behöver är väldigt olika beroende på ras och individ. Generellt brukar man säga att det ska gå max 6 timmar mellan rastningar (utom under nattsömnen), men det beror också på hunden. Fördelen med en vuxen omplacering från tex en uppfödare är att man kan få en rätt bra bild innan man får hem hunden om hur mycket aktivitet och motion den kräver.
Vad man inte ska glömma att ha i beräkning är att det kan vara bra att ha en buffert för kostnader som inte är regelbundna. Tex mat och försäkring är ju fasta kostnader man har var månad, men en buffert för tex veterinärbesök eller om man akut behöver lägga pengar på något med hunden som inte ingår i den vanliga månadskostnaden.
Ha också en plan på hur du gör med hunden om du behöver hjälp med tex om du behöver ha hundvakt eller rastare, var hunden ska vara om du reser bort, om du tex blir sjukhusinlagd akut osv. Sånt kan vara bra att ha en plan för redan innan du får hem hunden så att du vet att där finns ett kontaktnät i din omgivning som kan hjälpa dig.
Generellt skulle jag säga att en rescuehund inte är att rekommendera till någon som är helt nybörjare när det gäller hund. Jag kopplar iaf en rescuehund med en hund som varit med om något utöver det vanliga tex gatuhund/hemlös hund från utlandet eller en hund som omhändertagits pga den left i dåliga förhållande, misshandlad etc och med andra ord kräver mer. Jag tänker alltså inte på en vanlig omplacering.
Jag har själv varit jourhem åt en rescuhund från spanien och det är inget jag rekommenderar en nybörjare. Jag var dock beredd på vad jag skulle få och intresserad av jobba med "problem"-hundar.
En rescuehund kräver ofta mer än en vanlig omplacering och ofta vet du mycket mindre om vad det är för hund du kommer få.
Fördel med en vanlig omplacering är att du redan vet hur hunden är som vuxen, vad den har för temperament, aktivitetsbehov etc. Nackdelen blir att det kan vara svårare att lära om en vuxen hund. Väldigt mycket beror på individ. Fördelen med att skaffa en valp är att du själv kan forma din hund från början men nackdelen där blir att du aldrig kan veta exakt hur din valp kommer bli som vuxen.
Kom dock ihåg att många omplaceringar blir just omplaceringar för att dem är för "jobbiga" och att den som omplacerar inte alltid är ärliga med det utan säger att den säljs pga "allergi". Köp från någon du får mycket information ifrån och känns trovärdig.
Aktivitetsbehovet eller längden på promenader går inte att svara på utifrån vilken storlek hunden är. Alla hundar behöver minst tre promenader per dag kan man tänka som grund, hur långa dem är och annan aktivering (tex mental aktivering) beror på vad för hund man har. Vad kan du erbjuda hunden?
https://www.skk.se/sv/nakk/att-aga-hund/Tips-och-rad/Kostnad-for-hund/
Här kan du få en överblick av vad en hund kostar.
Skaffa en vanlig hund, kolla på rasklubbarnas hemsidor, omplaceringar finner du ofta på deras valpsidor.
Beror på vad du menar med mellanhund. Jag har två hundar en på 27kg och en på 35-37kg. För mig är dom mellan hundar, men dom är av aktiva raser.
En hund (som är frisk och vuxen) behöver gå ut 4-5gånger per dag.
En hund äter hundmat såklart, BARF, färskfoder, torrfoder, vad man än väljer självklart. För min hane på 35-37kg så blir det 500kr på mat per månad, Tiken matvägrade allt förutom billig mat förut och var billigare, Nu äter hon samma som hanen så blir ca 1000kr per månad med två hundar. Sen tuggben och godis på det.
Försäkringen för ENDAST min tik på snart 8år ligger på 420kr PER månad.
Utöver mat, godis, försäkring osv så behöver hundar klosax som är en färskvara och behöver köpas in på löpande band, Ibland har dom behovet av t.ex skor för dom inte tål kylan eller kanske får en skada, Eller bandage för skada, kanske borstar man tänderna på dom? Och sen när man är en hundnörd så finns det väldigt mycket fina selen, halsband och koppel man INTE kan leva utan 😮 Så där försvinner pengar.
Vill man gå kurs kostar det också, vaccinering varje år, Klövjeväska om eller dragsele om man är intresserad av att träna hunden fysiskt..
Med mellanhund tänkte jag mig en som antagligen räknas till liten hund när jag tänker på det, men inte en liten Tax med jättekorta ben utan en som kan följa med när jag joggar och så vidare. Inte för att jag är jätteaktiv men jag tänkte mig kanske som någon skrev promenad på någon timme om dagen förutom kissrundor. Tack för alla kloka tankar, jag uppskattar det! Skriv gärna mera om ni kommer på vad jag ska tänka på mer :)
Tänk på att många rescuehundar har problem med att vara ensamma hemma, sällan helt rumsrena och har ofta problem med stress/osäkerhet/oro. Då det är sånt man ofta måste börja träna redan som valp, och det kan ta lång tid att lära om en vuxen hund.
Så det är nästan mer jobb att ta en rescuehund än att ta en valp.
Kan vara ivf. Det finns bra hundar också. Men risken att få en jobbig hund är nog bra mycket större.
Tycker förslaget att leta vuxna omplaceringar var bra. Rasklubbar kan säkert tipsa. Vad gäller blandisar vet jag inte hur man bäst söker, om du är inne på en sån. Blocket känns inte jättelockande, men är man tillräckligt noga och träffar hund och ägare flera gånger så funkar nog det med.
Bara för att det är en liten hund betyder det inte att den inte kan följa med på joggingturer.
Saker att tänka på vid val av hund:
Vad du kan erbjuda hunden:
Vad vill du ha hunden till?
Hur många och långa promenader?
Hur tänker du aktivera hunden mentalt?
Kan du ta hand om en hund med vissa svårigheter/vet du hur du kan hantera dessa problem? (med tanke på rescue/omplaceringshund)
Vad du vill ha för hund:
Vilket temperament?
Hur mycket pälsvård?
"Får" hunden vara skällig?
Glad i människor?
Hur stor jaktlust uppskattas?
Valp eller vuxen?
Storlek?
Ja det finns ju mängder med frågor att tänka igenom för att komma fram till den hund som är bäst för en, men det här var väl några, har säkert missat skriva någon viktig fråga. Mycket är även träningsrelaterat i vilken hund du får men om man tänker rasmässigt finns det vissa som är tex mer eller mindre skälliga eller glada i människor.
#9 En Tax är från början en jakthund, så den kan absolut följa med på en joggingtur!
De enda raser som inte klarar av joggingturer eller fjällvandringar etc kan vara raser (rastyper) med extremt korta nosar t.ex. Så handlar det bara om det fysiska behöver man sällan räkna bort raser! Sen finns det såklart sjukligare linjer än andra, små hundar med patellaluxationer, cavalieren med stora problem med hjärtproblem etc.
Mina hundar äter färskfoder för 650 kr (35 kg schäfer) och 490 kr (25 kg labrador) per månad, och kostar ungefär 500 kr/st i försäkring var per månad. Har de högt försäkrade, eftersom att jag hellre betalar en högre månatlig premie än att behöva stå med en hög veterinärräkning om det skulle hända något - men det är något som man får värdera för sig själv!
Jag går ut med mina ungefär var 3e timme.
En timmes promenad kan vara lite lite, jag är av åsikten att alla hundar förtjänar att få jobba med huvudet på något sätt! Saker som är enkla att göra kan vara att låta hunden leta föremål i terräng (uppletande av leksaker/vantar/nycklar/plånbok), spår (först går du en slinga, sen väntar du en stund, sen får hunden följa där du har gått), parkour (finns jätteroliga youtubeklipp), leta kantareller etc. Finns jättemycket roligt man kan hitta på, och det stärker också relationen jättemycket!
Tror att du fattat, du verkar lyssna noggrant till råden i tråden, men hade också avrått från rescue. Man kan få en hund man inte vill ha i krav etc, men man kan också riskera att ta in sjukdomar från andra länder som vi inte har i Sverige. Omplaceringshundar finns i Sverige, jag har två :D Omplaceringar behöver heller inte alltid vara allt för enkla, min första var en mardröm (tog lång tid att få ordning på det, men nu är han rätt trevlig faktiskt) - vilket jag alls inte upptäckte när jag besökte honom, trots att jag är uppvuxen med hundar av liknande problem och tittade efter dem. Jag skulle säga att om du väljer en ras du gillar kan du kontakta uppfödare du gillar av den rasen, ofta har uppfödare koll på vuxna hundar som behöver omplaceras!
Okej, omplaceringshund skulle vara the way to go då. Finns det ingen sida där man kan kryssa i vad man vill ha för egenskaper osv och på så sätt få fram rätt hundras? *s*
Jag vill inte ha en pytteliten hund, ingen Chihuahua eller så. Lite större men inte så stor som en golden retriever. Korthårig som inte kräver jättemycket pälsvård. Bor i lägenhet i stan men ser i alla fall framför mig långa promenader ändå. Leka med den genom att den får apportera och leta upp oss (Har barn under fem år, så barnvänlig ett måste). Kanske gå någon kurs i lydnad. Lugn och trygg hund. Någon som har något tips?
#14 Det finns, men de är sällan särskilt bra!
Ta en tumstock och mät fram hur stor hund du vill ha, är lite svårtolkat med "lite större".
Det du beskriver är typ alla sällskapsraser. Det är lättast att svara på rasfrågan om man vänder på frågan: vad erbjuder du hunden?
Beskriv den vardag du kan erbjuda hunden - realistiskt. Det är inte alltid solsken, väluppfostrad hund och glada barn - ibland spöregnar det flera veckor i rad, hunden tuggar sönder alla finskor, sliter i kopplet, skäller ut alla inom synhåll och barnen vill inte alls göra någonting alls och tycker mest att hunden är jobbig.
Hur ser en dag ut för hunden? Beskriv gärna en vanlig vardag och kanske en helgdag när man har mer tid för hunden.
#13 Att en hund är av jakthundstyp betyder inte att den är bra att ha med på ridtur eller löparvända, oftast är det tvärtom.
TS, utgå från ditt liv idag o inte önskedrömmar om hur du skall förändra ditt liv tillsammans med en hund.
#16 Där sa du nog något sant….
#18 Förmodligen finns det fler än TS som läser tråden.
Varenda jycke kan hänga med på löprundor som kopplade, med undantag för en del trubbnosar.
#19 vilket var exakt min poäng i #13. Jag pekade på att trots att taxen har korta ben är den en jakthund = uppenbarligen funktionell fysik som räcker till en löprunda.
#21 fast om TS inte är intresserad av att jaga ska hon ju ändå inte skaffa en jakthund?
att jogga lite eller hänga med ibland på ridtur är ju inte tillräcklig aktivering för en jakthund, och TS verkar ju mer leta efter en sällskapshund, så varför ens prata om jakthundar då dem ändå inte verkar vara rätt typ av hund för TS?